English

ظریف در مصاحبه با رسانه آلمانی؛

موشک های دوربرد ایران علیه کسی استفاده نخواهد شد

وزیر امور خارجه گفت: ما تنها موشک های غیرهسته ای با حداکثر برد دو هزار کیلومتر داریم و اعلام کرده ایم تنها زمانی از این موشکها استفاده می کنیم که به ما حمله شود. ما هرگز از آنها علیه کسی استفاده نخواهیم کرد.

موشک های دوربرد ایران علیه کسی استفاده نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف اظهار کرد موشک های تنها موشک غیر هسته ای است و ما زمانی از این موشک ها استفاده می کنیم که به ما حمله شود و هرگز از آنها علیه کسی استفاده نمی کنیم.

پایگاه اینترنتی وابسته به «یورگن تودنهوفر»، سیاستمدار، روزنامه نگار و نویسنده شناخته شده آلمانی، گفتگوی اختصاصی کوتاه خود را با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تهران منتشر کرد. 

تودنهوفر که به عنوان یک سیاستمدار طرفدار حزب دموکرات مسیحی آلمان نزدیک به هجده سال در پارلمان سراسری فدرال آلمان (بوندس تاگ) عضویت داشت؛ به عنوان نخستین سوال از ظریف پرسید: مایلم از شما بپرسم موضعتان در خصوص خلیج فارس چیست و فکر نمی کنید راه حل های صلح آمیز نیز می توانند برای مسائل این منطقه متصور باشند و آیا نمی توان تصورش را کرد که به کشورهای دیگری که دوست ایران نیستند، پیشنهادهایی (مبتنی بر برقراری صلح و آرامش) ارسال شود؟

ظریف در پاسخ گفت: معتقدم تنها این راه حل های صلح آمیزند که می توانند وجود داشته باشند. ما چهار جنگ در چهار دهه داشته ایم و بنابراین این منطقه، دیگر تحمل جنگ و درگیری بیشتر را ندارد. نظر ما آن است که خلیج فارس به چارچوبی برای گفتگو؛ آن هم مبتنی بر همه گیری و گستردگی و اینکه هیچکس قادر نباشد بر این منطقه تسلط داشته باشد و اینکه همه باید با هم همکاری داشته باشند، تبدیل شود. در این مسیر ما باید کارمان را با اقدامات اعتمادساز آغاز کنیم. این اعتمادسازی باید از طریق پرداختن به مقولاتی شامل گردشگری، بازدیدهای نظامی و حتی به واسطه پیمان عدم تجاوز شکل گیرد.

منظورتان از پیمان عدم تجاوز با چه کسی بود؟

ظریف در پاسخ گفت: منظورم با همه کشورهای خلیج فارس بود.

حتی با عربستان سعودی؟

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بله حتی عربستان سعودی. چون عربستان سعودی یکی از مهمترین کشورهای منطقه خلیج فارس است. این یعنی آنکه نمی توان هیچ توافقی را در این منطقه، بدون عربستان سعودی منعقد کرد.

موشک های دوربرد ایران

آیا شما پیشنهاد انعقاد یک پیمان عدم تجاوز(!) را به عربستان سعودی هم داده اید؟

ظریف در پاسخ اظهار داشت: من در این زمینه مقاله ای را نیز منتشر کردم و البته ما می توانیم به هر کس چنین پیشنهادی را بدهیم. چون ما سیصد سال است که به هیچ کشوری حمله نکرده ایم بلکه برعکس، تازه مورد حمله هم قرار گرفته ایم و در جنگ ایران و عراق به ما حمله شد. اما بعد از پایان این جنگ، ما نزدیکترین دوستان به عراقی ها به حساب می آییم و حتی در مبارزه با داعش به آنها کمک نیز کرده ایم.

نظر شما در خصوص شک و تردیدهای چند کشور اروپایی که دارند به علت (آزمایش) موشکهای بالستیک ایران و نقش آفرینی این کشور در منطقه خاورمیانه از اعمال تحریمهای جدید علیه ایران صحبت می کنند، چیست؟

ظریف در جواب گفت: در مقایسه با سایر کشورهای این منطقه، ما کمترین بودجه را برای تسلیحات هزینه می کنیم. در واقع بودجه نظامی ما بودجه اندکی است. در خصوص نوع تجهیزات نظامی نیز باید به شما بگویم برد موشکهایی که هم اکنون در منطقه (از جمله) در عربستان سعودی وجود دارند، به مراتب از برد موشکهای ما بیشتر است. این موشکها حتی از قابلیت حمل کلاهک اتمی نیز برخوردارند در حالی که موشکهای ما برای چنین توانمندی، طراحی نشده اند.

وزیر امور خارجه افزود: عربستان سعودی موشکهای چینی بین قاره ای بالستیک نیز در اختیار دارد که هم اینک بردی دو هزار و پانصد کیلومتری دارند اما برد نسخه اصلی این موشکها به دوازده هزارکیلو متر نیز می رسد. اینها موشکهایی هستند که در این منطقه وجود دارند. این در حالی است که ما تنها موشکهای غیرهسته ای با حداکثر برد دو هزار کیلومتر داریم و اعلام کرده ایم تنها زمانی از این موشکها استفاده می کنیم که به ما حمله شود. ما هرگز از آنها علیه کسی استفاده نخواهیم کرد؛ مگر آنکه همان طور که گفتم به ما حمله شود. ظریف خاطر نشان کرد: اروپا می تواند از این حقیقت بهره ببرد که معامله هسته ای، محصول دیپلماسی اروپایی است و چنانچه تلاش کند این محصول را زیرپا بگذارد و آنرا نقض کند در واقع نتوانسته است این معامله را پابرجا نگاه دارد.

شاید (اروپایی ها) برای آرام کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می خواهند چنین رفتاری از خود نشان دهند. نظر شما در این باره چیست؟

ظریف در پاسخ گفت: معتقدم مماشات و کجدار و مریز در این باره جواب نمی دهد. من بر این باورم که موضع مبنایی اروپا آن است که در خصوص توافق هسته ای نباید دوباره مذاکره ای صورت گیرد و اینکه تمامی مفاد این معامله، مو به مو لحاظ و رعایت شوند و انتظار ما آن است که اروپا به این توافق پایبند باشد و من معتقدم این انتظاری است که جامعه جهانی نیز از شما (اروپایی ها) دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی