English

رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی شبکه یک

دولت دهم به دلیل بدهی مالکیت نفتکش سانچی را به سازمان تامین اجتماعی داده بود

رئیس جمهور در خصوص مالکیت نفتکش سانچی گفت: دولت دهم به دلیل بدهی برخی اموال را به سازمان ها داده بود که نفتکش سانچی از جمله اموالی بود که به سازمان تامین اجتماعی انتقال داده شده بود.

دولت دهم به دلیل بدهی مالکیت نفتکش سانچی را به سازمان تامین اجتماعی داده بود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی با مردم که از شبکه یک در حال پخش است در باره حادثه نفتکش سانچی گفت: حادثه سانچی حادثه ای تاثربرانگیزی بود و ما 32 تن از عزیز خود را از دست دادیم. ساعتی بعد از حادثه ما در جریان قرار گرفتیم و از مسئولان دولت خواستم کمیته ای تشکیل شود. 

وی افزود: در همین رابطه قرار شد وزارت خارجه با مسئولان چینی و کشورهای اطراف در تماس باشد. همه امید ما این بود که عزیزان مان نجات پیدا کنند و گرچه به دلیل انفجاری که رخ داده بود امید ما کم می شد . اما در بین همه کم امیدی تمام کارها انجام شد. در همین خصوص وزیر کار به چین اعزم شد. حتی تیمی را از نیروی دریای ارتش اعزام کردیم که اگر امکان پذیر باشد برای نجات این افراد وارد عمل شود که متاسفانه این عزیزان از بین رفتند. به خانواده این حادثه یکبار دیگر تسلیت می گویم و به مقامات گوشزد می کنم باید قضیه دنبال شود که چرا رخ داد و از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام شود و دیگر اینکه به خانوادههای آنها توجه شود. ما یک روز در هیات دولت عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را شهید خدمت نامیدیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا کشتی نفتکش سانچی تحت مالکیت پاناما کار می کرد اظهار داشت: در دولت نهم و دهم به دلیل بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی، اموالی را دولت به این سازمان واگذار کرد که یکی از این اموال همین نفت کش بود. برای همین مالیکت نفت کش برای مردم تعجب برانیگز است..

وی افزود: من از ابتدای شروع کار به خصوص دولت دوازهم دستور دادم تامین اجتماعی و سایر دستگاه های دولتی بنگاه های اقتصادی خود  را واگذار کنند و اگر می خواهند سهامی داشته باشند، سهامی در بورس داشته باشند و این مساله به جد دنبال می شود.

مراسم ختم جانباختگان سانحه کشتی سانچی

شهید خدمت نامیدن جانباختگان سانچی کار شعاری نبود

روحانی در پاسخ به این سوال که عزای عمومی و شهید خدمت نامیدن افراد کشته در سانچی وجه شعاری دارد و در عمل چه کاری برای خانواده های جانباختگان انجام داده این بیان داشت: اینکه می‌فرمایید کار شعاری بود را قبول ندارم. وقتی دولت روزی را به طور رسمی عزای عمومی اعلام می‌کند به معنای اهمیت آن مسئله است. قبل از آنکه این عزای عمومی را اعلام کنم، نماینده خود را نزد خانواده‌های آنها اعزام کردم یکی از خواسته‌های آنها این بود که فرزندانشان جزء شهدای خدمت باشند. در خصوص کار شفاف سازی علت حادثه هم کمیته‌ای که تشکیل شده به کار خود تا پایان مساله ادامه می‌دهد. جعبه سیاه باید خوانده شود این کمیته تا آخر ماجرا کار را پیگیری شود.

روحانی در خصوص این سوال که چرا در زلزله اخیر کرمانشاه با خودرو ضدگلوله در بین مردم حضور یافت گفت: حادثه کرمانشاه یک رویداد مهم بود و 7.3 ریشتر بود و کم سابقه بود. اما خدا کمک کرد یک پیش لرزه آمد و مردم از خانه خارج شدند والا تلفات ما بیشتر بود. با این حال بیش از 600 را از دست دادیم. 

 

زلزله کرمانشاه

کار خدمت رسانی در زلزله کرمانشاه بی نقص نبود

رئیس جمهور تاکید کرد: در زلزله کار خوبی انجام شد اما این به معنای بی نقص بودن کار نیست. هفت هزار و 817 نفر نجات یافتند که مصدوم بودند. فردای آن روز من به کرمانشاه رفتم. برخی دوستان گفتند چند روز دیگر بروم چرا که ناامنی وجود دارد اما من صبح فردا گفتم برخی وزرا بروند و من هم روز بعد رفتم. جایی برای من پیشنهاد شد که آنجا سخنرانی کنم اما در مسیر، ساختمان فروریخته ای را دیدم. آنجا من پیاده شدم و چون بلندی نبود من داخل ماشین رفتم تا مردم را ببینم. 

وی افزود: ما نگران مردم هستیم. بودجه لازم بلافاصله تخصیص داده شد. ایران روی خط زلزله است و شما در این ایام می بینید که روزانه از شمال تا جنوب کشور یک جایی می لرزد. باید محل زندگی مردم را برای این حوادث اماده کنیم تا تلفات ما کم شود.

 

مسکن مهر شهر جدید پردیس

دولت متعهد به تکمیل مسکن مهر است 

روحانی همچنین در مورد مسکن مهر و آسیب های وارده به آنها در جریان زلزله کرمانشاه تصریح کرد: مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات ندارد. اینکه قوطی را به عنوان مسکن درست کنند، مسکن نیست سرپناه موقت است. ولی در بافت های فرسوده امکاناتی هست که باید تخریب شوند و خانه های جدیدی ساخته شود. 

وی در واکنش به اینکه بالاخره مردم بابت این قوطی ها پول پرداخته اند و در نهایت چه خواهد شد گفت: دولت متعهد است مسکن مهر را تکمیل کند و این جزو تعهدات دولت است و تا پایان سال خانه های باقی مانده تحویل داده می شود.

رئیس جمهور در خصوص افزایش نرخ ارز اظهار داشت: وعده دولت به مردم این است ارز مورد نیاز را تامین کند اما درآمد ارزی بیشتر از مخارج ارزی هست. ما تا پایان سال حدود 90 میلیارد درامد خواهیم داشت البته باید در این مسیر با قاچاق مقابله کرد و موفقیت نسبی خوبی در این راستا به دست امده است.درکل مردم بدانند درآمد ارزی کشور از مخارج ارزی به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی بیشتر خواهد بود.

روحانی در مورد قیمت 4750 تومانی دلار در روزهای بیان کرد: قیمت دلار 4750 نیست. شما این وسط نرخ تعیین نکنید. البته پایین تر هم خواهد آمد. هیچ کجای دنیا نمی‌بینید مردم در خیابان اسکناس بگیرند و نیازمندی‌ها از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد. ما اشکالاتی از دوران تحریم داریم و برخی از بین رفته و برخی باقی مانده مثل ارتباطات ما با بانک‌های منطقه و جهان. تقسیم اسکناس برای بانک مرکزی در زحمت است. این به نفع دولت نیست که دلار قیمتش بالا برود. من به صراحت به مردم می گویم دولت دنبال افزایش نرخ ارز برای رفع کسری منابع خود نیست و خیالشان از بابت دلار راحت باشد. 

 

ریزگردها در خوزستان

باید حل معضلات ریزگردها را زودتر آغاز می کردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره حل مشکل ریزگردها در خوزستان گفت: ما نهال کاری را در جنوب شرق اهواز شروع کرده این. تا پایان امسال 30 هزار هکتار نهال کاری می شود. از رود کارون کانال زده ایم و تا چند روز دیگر آب به این منطقه می رسد. ما باید حل این معضلات را زودتر آغاز می کردیم.

روحانی درباره حذف بودجه حل مشکل ریزگردها از لایحه بودجه خاطر نشان کرد: این بودجه حذف نشده و پس از کار کمیسیون تلفیق، لایحه به صحن مجلس می آید و ما به هر قیمت آن را تامین می کنیم. 

 

موسسات مالی

دستور داده ام مجوز تاسیس بانک خصوصی داده نشود/موسسه مالی غیرمجاز در کشور نداریم

رئیس جمهور در خصوص نگرانی سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز گفت: هر بانک و صندوقی که قول خلاف سود متعارف را داد بدانید انجا خطری هست و تردید کنند. دولت تاکنون بیش از 11 میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته تا این 98درصد را راضی کند و تسویه حساب شوند و اصل پول را بگیرند و یک سود عادلانه هم بگیرند.  11و نیم هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است و روسای سه قوه نمایندگانی را مشخص کردند تا این معضل را حل کنند. ما مشکل را حل می‌کنیم. ما دیگر موسسه غیرمجاز نداریم و دستور داده ام مجوز بانک خصوصی داده نشود.

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا ما قادر به رفع آلودگی کلان شهرها نیستیم گفت: الان در تهران در روز آلودگی می‌بینیم و از شب تا صبح هم کامیون‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند. ما طرحی درباره خودورهای فرسوده داریم، با بخش خصوصی جلسه داشتیم و در زمینه خودروها هم با وزرا جلساتی داشتیم و تلاش می‌کنیم، سال آینده برای جایگزین کردن خودروی جدید کاری انجام دهیم. 

اتوبوس

تا سه سال آینده تمام کامیون ها و اتوبوس های فرسوده جمع می شود

وی تاکید کرد: ما امیدواریم در سه سال آینده تمام کامیون ها و اتوبوس های فرسوده را جمع کنیم. ما حدودا 230 هزار کامیون فرسوده در کشور داریم. ما باید تولید داخلی انجام دهیم و موتور خارجی وارد کنیم. باید ما تسهیلات ارزان بدهیم که افراد رغبت کنند ماشین فرسوده را تحویل دهند. کامیون نو 30 لیتر در 100 کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کند که نسبت به کامیون فرسوده 30 لیتر به نفع ما می‌شود و می‌توانیم آن را صادر کنیم. این کار هم اشتغال ایجاد می‌کند. در بحث بافت فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل، سال آینده اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

 

دولت برای ایجاد فضای مجازی باز رنج های زیادی کشید

روحانی در مورد اینکه چرا علی رغم اینکه شما تاکید داشتید دستتان روی دکمه فیلترینگ نرود این اتفاق رخ داد اظهار داشت: فقط چند روز روی دکمه فیلترینگ رفت. هر اتفاق ممکن است در مقاطعی به دلیل اضطرار انجام شود ولی دائمی نشد. فضا باید بازتر باشد. بخی از شبکه های اجتماعی در دولت قبل بسته شد. مردم مستحضر باشند که برای باقی ماندن این فضای‌ آزاد، دولت رنج‌ها کشید و نگرانی مردم در زمینه اخلاق و فرهنگ باید مرتفع شود.

رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات درباره ایجاد اشتغال در فضای مجازی اظهار کرد: در گزارش ایشان به من آمده بود که در دو سال گذشته سالی 100 هزار شغل ایجاد شده که موبایل محور هستند و ما باید تلاش کنیم که زیرساخت‌های این مشاغل را فراهم کنیم یعنی آنکه امسال در دهه فجر با بخش جدیدی در زیرساخت‌ها افتتاح می‌کنیم تقریبا همه مردم شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده کنند و این به معنای آماده کردن زیرساخت‌ها از سوی ما و حفظ آزادی مردم در این فضا از سوی ما است و ما همیشه تلاش‌مان را بر این گذاشته‌ایم که این فضا باز باشد.

رئیس جمهور در پایان گفتگو بیان کرد: من دو وعده مهم دادم. اینکه برای اشتغال و رفع فقر مطلق تلاش می کنم و این را در بودجه 97 هم آوردم. از نمایندگان مجلس می خواهم این اهداف را محقق کنند. 

پایان

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه