English

معاون اول رئیس جمهور:

پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است، گفت: دستاورد کشور در موضوع برداشت نفت و گاز از میادین مشترک قابل توجه است و باید در اجرای طرح‌های مرتبط با این صنعت سریعتر و جدی‌تر بود.

پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است

به گزارش خبرگزاری موج، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت چشمگیر بوده است، گفت: دستاورد کشور در موضوع برداشت نفت و گاز از میادین مشترک قابل توجه است و باید در اجرای طرح‌های مرتبط با این صنعت سریعتر و جدی‌تر بود.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به موضوع جلسه و میزان پیشرفت طرح های نفتی توسعه میادین مشترک غرب کارون، اظهار داشت: ما در میزان برداشت از این میادین در مقطعی به دلایل مختلف از عراق عقب افتادیم که در حال حاضر این عقب ماندگی جبران شده و طرح های خوبی برای توسعه در این منطقه در حال انجام است.


وی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت کشور،‌ بویژه توان بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی برای دستیابی به هدف برداشت نفت به میزان یک میلیون و 220 هزار بشکه در روز استفاده شود،‌ افزود: همه دستگاه ها اعم از صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید در کنار وزارت نفت کمک کنند تا این طرح که نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است هرچه بهتر و سریعتر تحقق یابد.

پیشرفت طرح‌های اقتصاد مقاومتی


وزرات نفت باید تمام توان خود را برای فراورش و بازیافت چاه های منطقه بکار گیرد

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه وزرات نفت باید تمام توان خود را برای فراورش و بازیافت چاه های منطقه بکار گیرد، افزود: هریک درصد بازیافت در این حوزه درآمدی در حدود 33 میلیارد دلار برای کشور ایجاد می کند که نباید از این مساله به سادگی عبور کرد.


معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزارت نفت خواست تا با توجه به وجود توان فنی و دانش بومی در کشور،‌ برای جلوگیری از هدر رفت گاز این میادین برنامه ریزی لازم را انجام دهد.


در این جلسه که وزرای نیرو، دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و رییس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند، مقرر شد به منظور جبران تاخیر پروژه احداث کارخانه گاز و گاز مایع 3200 و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، وزارت نفت قراردادهای سرمایه گذار موجود را بازنگری کرده بگونه ای که تا نیمه اول سال 98 پروژه NGL3200 به بهره برداری برسد.


همچنین مقرر شد شرکت ملی نفت ایران برای استفاده حداکثر و بهینه از ظرفیت چاه های تولیدی میادین مشترک غرب کارون، نسبت به تهیه دستگاه های فراورش نفت در میدان آزادگان جنوبی اقدام کند.


ستاد وزارت نفت را مکلف کرد تمهیدات لازم در خصوص استفاده از ظرفیت و ساز و کار قراردادهای جدید نفتی در توسعه فازهای بعدی میادین مشترک غرب کارون را بعمل آورد.


در این جلسه نماینده وزارت نفت در گزارشی از توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون در راستای اجرای بند 14 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، که بر افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به ویژه در میادین مشترک تاکید دارد،‌ گفت: با برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ای میزان برداشت ما از میادین مشترک غرب کارون شامل میادین یادآوران، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران جنوبی و یاران شمالی در منطقه مرزی با عراق امسال به 320 هزار بشکه در روز رسیده است.


میزان ذخایر نفت درجا در میادین مشترک غرب کارون 67 میلیارد بشکه است

وی با بیان اینکه میزان ذخایر نفت درجا در میادین مشترک غرب کارون 67 میلیارد بشکه است،‌ گفت: تولید از فاز 1 توسعه میدان مشترک غرب کارون به میزان 535 هزار بشکه در روز برنامه ریزی شده است. همچنین پتانسیل نهایی (فاز2) تولید با ظرفیت یک میلیون و دویست و بیست (1220هزار) بشکه در روز لحاظ گردیده است.


در این گزارش با اشاره به تأثیر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر توسعه میادین مشترک غرب کارون تصریح شد: از آثار پیشرفت این طرح ها تجهیز منابع مالی کشور و حداکثر سازی استفاده از ظرفیت ها، توجه به استفاده از توان ساخت داخل ، تاثیر مستقیم بر افزایش اشتغال و تاکید بر دانش بنیانی بوده است.
نماینده وزارت نفت با بیان اینکه در جهت بکارگیری فناوری های روز دنیا با هدف افزایش ضریب بازیافت از میادین مذکور قراردادهایی با موسسات معتبر داخلی و خارجی منعقد شده است،‌ گفت: برای اجرای توسعه میادین مشترک در غرب کارون بالغ بر 70 درصد از پروژه ها توسط پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی اجرا گردیده است.


همچنین وزارت نفت در راستای مسئولیت های اجتماعی منطقه در قالب طرح کمک در بخش های بیمارستان و درمانگاه، بهداشت، آب و فاضلاب، مدرسه سازی،‌راه و شهرسازی، بیابان زدایی،‌ ورزش و جوانان... اعتباراتی بالغ بر 4900 میلیارد ریال لحاظ نموده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی