English

سرلشکر صفوی:

هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش برقرار است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش هم اکنون برقرار است و وحدت و هماهنگی بین سپاه و ارتش باعث هم افزایی قوا می‌شود.

هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش برقرار است

به گزارش خبرگزاری موج، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، در جمع دانشجویان دانشگاه افسری امام علی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش هم اکنون برقرار است که باعث هم افزایی قوا می‌شود.

وی در تحلیل کلان دفاع مقدس با تأکید بر عملیات کربلای ۵ گفت: جنگ تحمیلی پرهزینه ترین جنگ پس از جنگ های اول و دوم جهانی و تنها جنگ دوران دوقطبی قدرت (دوران جنگ سرد) که هردو ابرقدرت طرفدار یک طرف جنگ(عراق) بودند، بود و رژیم صهیونیستی این جنگ را به نفع امنیت و منافع خود می دید.

وی افزود: در این جنگ ایران حداکثر ۱۲درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را برای جنگ هزینه کرد در حالیکه حاکمیت عراق با ذخیره ارزی ۳۵ میلیارد دلار در آغاز جنگ و  کمک های بلاعوض و وام بین ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلاری و  تخصیص ۵۷درصد از درآمد ناخالص داخلی در هزینه کرد برای جنگ پیشرو بود و دولت حاکم عراق از جمعیت ۱۶میلیون نفری حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تا دو میلیون نفر را در جنگ به صورت اجباری وارد کرد و از ۱.۵ تا ۲ میلیون کارگر خارجی برای اداره امورات کشور استفاده کرد.

صفوی با اشاره به هزینه ها و خسارات جنگ برای کشورهای عراق و ایران افزود: در حوزه هزینه ها  و خسارات جنگ دو طرف درگیر حدود ۲ هزار میلیارد دلار هزینه و خسارت متحمل شدند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به حجم تسلیحات و خریدهای خارجی دولت عراق در زمان جنگ افزود: فقط قبل از عملیات فاو و کربلای پنج عراق تنها ۱۰ میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از شوروی، چین، کره، آمریکا و کشورهای اروپایی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین خصوصیات عملیات کربلای پنج گفت: غافلگیری قدرت‌های فرامنطقه ای و حامیان منطقه ای و رژیم بعث عراق در کنار وحدت فرماندهی عملیات(طرح ریزی و اجرای عملیات توسط سپاه و پشتیبانی توسط ارتش) و همچنین ارزش سیاسی نظامی شکستن دروازه شرقی بصره در تغییر موازنه جنگ به نفع ایران از مهمترین ویژگی‌های عملیات کربلای ۵ بود.

وی افزود: در حقیقت عملیات فتح فاو(بهمن ماه ۱۳۶۴) و عملیات کربلای پنج، سرنوشت جنگ را رقم زد.

صفوی با اشاره به سازمان پشتیبانی رزم و خدمات ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات کربلای ۵ افزود: در این عملیات پشتیبانی هوایی و پدافند هوایی و ترابری هوایی مجروحان بعهده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و  گردان های توپخانه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین هوانیروز نیروی زمینی ارتش  پشتیبانی رزم را عهده دار بودند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دانشجویان افسری امام علی ارتش گفت: توصیه می کنم تاریخ ۲۰۰ ساله کشور را مطالعه کنید و جغرافیای کشور خود را بشناسید، چرا که جغرافیا در دفاع و امنیت موضوع حائز اهمیتی است و جغرافیای ما برتر از عراق و افغانستان است.

صفوی در بخش پرسش و پاسخ و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص همکاری های ارتش و سپاه در جنگ تحمیلی و در زمان فعلی گفت: ارتباط من با شهید صیاد شیرازی و شهید عباس بابایی یک رابطه دوستانه بود و سابقه ارتباط من با شهید صیاد شیرازی به اوایل انقلاب و موضوع کردستان باز می گردد و هم اکنون نیز روابط بسیار خوبی با عزیزان و فرماندهان ارتش داریم، در زمان جنگ نیز عملیات های مشترک تا سال ۱۳۶۳ داشتیم، عملیات های مشترک و پیروزی‌های بزرگی همچون عملیات ثامن الائمه(۵ مهرماه ۶۰) و طریق القدس(آذر ماه ۶۰) و فتح المبین( فروردین ۶۱)، بیت المقدس (خرداد ۶۱) و خیبر (۶۲) و بدر (۶۳) که با هم افزایی و هماهنگی قوا مابین ارتش و سپاه صورت گرفت و هم اکنون نیز هماهنگی و وحدت خوبی بین سپاه و ارتش برقرار است و وحدت و هماهنگی بین سپاه و ارتش باعث هم افزایی قوا می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه