English

وزیر بهداشت در مجلس:

هیچ مامای مردی از سال ۱۳۱۸ در کشور تربیت نشده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از سال 1318تاکنون هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده و حتی پرستار زن در بخش زایمان وجود ندارد بلکه همگی مامای زن هستند.

هیچ مامای مردی از سال 1318 در کشور تربیت نشده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، حسن قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 24 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر گفت: از سال 1377 قانونی تحت عنوان انطباق امور اداری و فنی موسسات و پزشکی با موازین شرع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که آیین‌نامه اجرای آن در سال 70 به تصویب دولت می‌رسد و بر اساس این قانون مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی موظف به رعایت نکاتی در حفظ حرمت مراجعین و رعایت حدود شرعی هستند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شورایی در این قانون به ریاست وزیر بهداشت پیش‌بینی شده است که نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دو نفر از مجلس و تعدادی از معاونین در این شورا حضور دارند، افزود: این شورا موظف به برنامه ریزی و موظف بر اجرای این قانون است و تمام افراد در طول خدمت خود از زمانی که این قانون تصویب شده تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و تا تعصب کامل و اعتقاد این قانون را اجرایی کرده‌اند به گونه‌ای که ما امروز نزدیک به 7 هزار پزشک متخصص زنان داریم و در این رشته هیچ مردی در کشور آموزش داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از رشته‌ها بانوان به رشته تخصص و فوق تخصص دست پیدا کرده‌اند و ماما در سراسر کشور بیش از تعداد مورد نیاز تربیت شده‌اند اما تفکیک جنسیتی برای معاینه و درمان در سایر رشته‌ها و همچنین جراحی وجود ندارد و اجبار از قانون حذف شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بیمار آزاد است که به پزشکی که خودش تشخیص می‌دهد اعم از مرد و زن مراجعه کند یادآور شد: در برخی رشته‌ها همانند رادیولوژی و سونوگرافی که مورد نظر برخی نمایندگان است همچنان مشکل کمبود وجود دارد که در این دوره ما توانسته‌ایم ظرفیت را به دو برابر افزایش دهیم و در سال‌های آینده قابل جبران است.

وی افزود: در سال 93 احیای شورای انطباق را در دستور کار قرار دادیم و دستور العمل کمیته انطباق دانشگاهی و بیمارستانی تدوین شده است و شورای معین برای شورای عالی انطباق تعیین شده است که تا به حال 8 جلسه و صدها جلسه در محیط برگزار شده و مصوبات اجرا شده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ بیمارستانی در بخش زایمان نه تنها مرد حضور ندارد بلکه حتی پرستار زن وجود ندارد، ادامه داد: در بخش زایمان ماما مستقر است و از سال 1318 هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده است و اگر تخلفی وجود دارد ارائه شود تا به آن رسیدگی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی