English

جهانگیری در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی؛

صداوسیما باید از انحصار یک گروه محدود تندرو خارج شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: تصمیم شد یکی از مسوولین کشور سخنران باشد، بر اساس تماسی که از بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گرفته شد مقرر گردید من سخنران باشم.

صداوسیما باید از انحصار یک گروه محدود تندرو خارج شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، اسحاق جهانگیری در مراسم اولین سالگرد فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: سخن گفتن درباره شخصیت بزرگ، سباستمداری بی نظیر و فقیهی ارزشمندوبرای من دشوار است. آنهم در جمعی که بسیاری از دوستان و یاران نزدیک ایشان حضور دارند. 

وی ادامه دود: این مصیبت بزرگ را خدمت همه و بیت شریف آیت الله هاشمی رفسنجانی تسلیت عرض می کنم.  این همایش فرصتی برای بازخوانی اندیشه و تجربه ای است که در سخت ترین مقاطع مبارزه سیاسی و استقرار جمهوری اسلامی حضوری موثر و گاه منحصر به فرد داشته است. هر منصفی به تاریخ ایران بنگرد از پیش انقلاب اسلامی نام ایشان در میان موثرترین انقلابیون و مدیران را می بیند. 

هاشمی رفسنجانی شاخص ترین روحانی سرشناس فعال در انقلاب است

جهانگیری تصریح کرد: ما اگر نام 5 روحانی سرشناس که در انقلاب نقش داشتند حتما هاشمی رفسنجانی شاخص ترین است. هیچ صحنه ای از زمان انقلاب اسلامی را نمیتوان یافت کهایشان در آن نباشد. این وسعت حضورقدرت شناخت و تفکر چندبعدی داده بود. به لحاظ معرفتی عالمی روشن بین بود. هیچ گاه از آموختن و تدبر در آموزه دینی غافل نمی شد. 

وی افزود: به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می شناخت و برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد. امیرکبیر برای هاشمی رفسنجانی سرمشق بود. مطالعاتش به گونه ای بود که جز به جز فرهنگ ایران را می شناخت. به لحاظ سیاسی یک آرمانگرای واقع بین بود. او یک انقلابی جامع نگر نبود. لحظه ای تردید در مبارزه نداشت. استراتژیست توسعه گرا بود. نقش ایشان در ساماندهی نهاد های پس انقلاب پیشبرد صلح توسعه روابط بین المللی اصلاحات و اعتدال کارساز بود.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی ما بهترین روابط را با کشورهای عربی و اسلامی منطقه داشتیم. سیاست را مبتنی بر مردم می دانست و بر انتخابات آزاد تاکید داشت. از رویکردهای اصلی هاشمی رفسنجانی این بود که خود را در معرض رای مردم قرار می داد. پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، قهر نکرد و برای همان ریاست جمهوری برنامه ریزی کرد. او برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری 96 هم برنامه داشت و بر کاندیدا شدن آقای روحانی تاکید کرد. 

وی تاکید کرد: هاشمی نظریه توسعه داشت و برای تکنوکرات های ایران یک الگو شده بود. هاشمی رفسنجانی به اقتصاد نگاه همه جانبه داشت که دولت هم باید به روستاها می رسید و هم پروژه های بزرگ انجام می شد.او در زمان شرایط سخت جنگ و مضیقه مالی به فکر ساخت مترو بود وآن را یک نیاز اساسی می دانست. هاشمی رفسنجانی مشاوری امین و ثابت قدم در کنار امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بود. او شناسنامه و سند هویت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. او مرد عبور از بحران ها بود. هیچ کس او را ناامید ندید و برای آینده برنامه داشت. 

جهانگیری گفت: امروز ایران بیش از همیشه نیاز به اندیشه و مشی هاشمی دارد. مشی ای که به اعتدال فکر می کند. هاشمی از هیچ تهمت و افترایی ابا نداشت. او در برابر حذف جریان اصلاح طلبی ایستادگی کرد. هاشمی یک فرد نیست یک تجربه و اندیشه است. ما هم با بهره گیری از میر اث هاشمی باید شبیه آن عمل کنیم. یک سال بعد از هاشمی عزیز کشور در موقعیت حساس قرار گرفته است. در شرایط فعلی بسیاری از شهروندان و مسئولان نگران امروز وفردا هستند اما به رغم تهدیدات فرصت های کم نظیری داریم. واقعیت این است که مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند. مسیر حل همه این مشکلات و انتظارات باز است. باید ریشه ها و عوامل مطالبات و نارضایتی ها بررسی شود.

وی بیان داشت: در زمان بحران و قبل و بعد آن باید به آنها پرداخت. وجود نارضایتی در یک کشور در حال توسعه غیرعادی نیست. اما راه حل بالابردن رضایت عمومی فراهم اوردن نقد و گفتگو است. گفتگو تنها راه حل این کشور است. ما به عنوان مسئولان باید سطح خود را در برابر انتقادات بالا ببریم. نباید بگذاریم نارضایتی ها به خشونت و تنفر تبدیل شود که باعث آسیب رساندن به وحدت می شود. باید به روش هاشمیرفتار کنیم. نارضایتی ها را به رسمیت بشناسیم. 

جهانگیری با تاکید بر لزوم گفتگو تصریح کرد: ما باید نسبت به خواسته های ملی خود را ملتزم به عمل بدانیم. زمان، زمان گفتگو است. خیلی از اعتراضات انباشت مطالبات است. طبیعی است دشمنان از این شرایط استفاده می کند. این بدترین حرفی است که گفته شود فلان کشور عربی در ایران آشوب به پا می کنند اینها عددی نیستند. ملت ایران تاریخ ساز است. ایران یکه تاز منطقه است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: صدا و سیما باید در روشش تغییر ایجاد کند و نمی تواند در اختیار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد. رسانه ملی باید اختیار کل ملت ایران حتی معترضین باشد. ما به عنوان دولت می دانیم مردم مشکل معیشتی دارند و توسعه کشور کند شده است. ایران مسیر توسعه را به خوبی در حال طی کردن است. اقتصا ی را برده اند ته دره و ما ده پله بالا اورده ایم، طبیعی است این رشد را مردم هنوز احساس نکنند. ما بیش از 700هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که 10 سال در کشور شغل ایجاد نشده بود. ما دریافتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را سه برابر کردیم.

وی اضافه کرد: کارهای بزرگ و اساسی کشور شروع شده و ده ها میلیارد دلار خارجی جذب شده است. میادین مشترک نفتی در 5 سالاخیر توسعه یافت. بهترین خدمات به روستاها و مناطق محروم در این دوره انجام شد. دولت مصمم به اجرای اقتصاد مقاومتی است. با افتخار هم به آمریکایی ها می گوییم که اگر از برجام خارج شوند شما ضرر می کنید. 

جهانگیری اظهار داشت: ملت ایران ظرفیت های بزرگی دارد. در زمان جنگ نشان داد با حضور همه اقوام طولانی ترین جنگ تاریخ معاصر باعث از دست رفتن یک وجب خاک نشد. مهم آن است که مانند هاشمی نگران و حساس و امیدوار باشیم. جریانات سیاسی را به رسمیت بشناسیم. با این شرایط که اگر گفتگوها صورت بگیرد بزرگترین نقاط ضعف به قوت تبدیل می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی