English

سخنگوی دولت در نشست خبری

مقابله با اغتشاشات باید در چارچوب قانون باشد

سخنگوی دولت در ارتباط با اغتشاشات گفت:اعتراضات تا جایی که مخل امنیت ملی و عمومی نباشد می تواند گسترش یابد و افرادی که می خواهند با اغتشاشات مقابله کنند باید در چارچوب قانون عمل کنند.

مقابله با اغتشاشات باید در چارچوب قانون باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، محمدباقر نوبخت درباره اغتشاشات اخیر در کشور گفت: در این راستا باید دو موضوع اعتراص و اغتشاش تفکیک شود و مبانی نظری دولت را در مواجه با این دو نوع دانست. طبعا با تمایز میان اعتراص و اغتشاش دستورالعمل هایی که ما داریم منشور حقوق شهروندی و اصول امنیت ملی است.

وی افزود: در رابطه با اعتراض در منظر دولت با توجه به منشور حقوق شهروندی این حق شناخته شده است که شهروندان می توانند با توجه به حقی که برای رساندن پیام خود به مسئولان دارند در چارچوب قانون اجرا کنند. دولت به عنوان پای بندی به حقوق شهروندی همه آحاد این کشور این حق را به رسمیت می شناسد کما اینکه اعتراضات مختلف در گذشته رایج بود. 

سخنگوی دولت تاکید کرد: در بحث اغتشاش که نمونه هایی از آن را در چند روز اخیر مشاهده کرده ایم. در قانون اساسی هم ذکر شده تا جایی که مخل امنیت ملی و عمومی نباشد اعتراضات می تواند گسترش یابد. افرادی هم که می خواهند با اغتشاشات مقابله کنند باید در چارچوب قانون کار انجام دهند. 

نوبخت تصریح کرد: این کشور دشمنانی دارد. امروز اگر رئیس جمهور از اتفاقات غمگین است یک رئیس جمهور و نخست وزیر دیگر خوشحال هستند، چون این اتفاقات را ضربه به ایرانیان می دانند. همچنین گروه هایی هستند که ذاتشان تروریستی است و از رخدادهای ایران خوشحال هستند. کسی نسبت به بدخواهی سازمان منافقین تردید ندارد. لذا هر اتفاقی در داخل میان فرزندان ایران رخ دهد این دشمنان خشنود می شوند. 

وی در خصوص سیاست های دولت اظهار داشت: دولت سیاست روشنی برای اشتغال زایی و رشد اقتصادی دارد. سیاست های اقتصاد مقاومتی این توصیه را می کند برای رشد از مناسبات با سایر کشورها استفاده کنیم. ما برای رشد اقتصادی معقول و اشتغال مولد حتما نیاز به سرمایه گذاری داریم. در سال قبل از منابع غیر دولتی به واحدهای بخش خصوصی 17 هزار میلیارد تومان کمک شد. 

وی ادامه داد: از خزانه دولتی به بخش های عمرانی هم پرداخت شد و رقم آن 42 هزار میلیارد تومان بود که نتیجه 7.1 رشد سرمایه گذاری شد. ما برای تابستان گذشته همه افراد وارد بازار کار جذب شدند و تعدادی از بیکاران قبل هم دارای شغل شدند اما این در برابر 3 میلیون جوان بیکار بازهم نیاز به کار بیشتر است.  

سخنگوی دولت یادآور شد: کل منابع نفتی ما برای سال آینده 50 میلیارد دلار که شامل صادرات 2 میلیون و 410 هزار بشکه با قیمت 55دلار خواهد بود. همچنین دولت باید سال آینده 67 هزار میلیون تومان بایدبه صندوق های بازنشستگی کمک کند. 

سال آینده 100 هزار واحد مسکونی نوسازی می شود

وی درباره اشتغال سال آینده گفت: تسهیلات 73 هزار و 400 میلیون تومان علاوه بر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در بخش مسکن هم هزینه می شود. قرار است 100 هزار واحد مسکونی برای مردم نوسازی شود. 

سخنگوی دولت بیان داشت: ما نسبت به مشکلات مردم ناآگاه نیستیم. از وجدان ایرانیان می پرسم چرا به رغم کاهش تورم, ایجاد اشتغال سوال می شود چرا کاری انجام نشده است؟ الان وقتآن نیست که ریشه این اتفاقات چیست باید ابتدا اختلافات را حل کنیم. 

مشخص است حوادث اخیر از چه شهر و چه روزی شروع شد

نوبخت تصریح کرد: 80 هزار واحد تولیدی در کشور مشکل داشت که سال قبل 24 هزار واحد از تسهیلات دولتی استفاده کرد. اینکه از واحدهایی که وام نگرفته اند مصاحبه می شود می تواند وضعیت را تشدید کند. این حوادث مشخص است چه شخصی از کدام شهر و در چه روزی شروع شد اما نباید به این مسائل ورود پیدا کرد باید اول مشکل را حل کرد. 

وی همچنین در پرسشی در مورد وضعیت آتی بنزین گفت: دونرخی کردن بنزین و سهمیه بندی آن صحت ندارد. 

وی در خصوص سوال مجلس از روحانی در مورد چای کاران گفت: پدیده جدید در مجلس که باید به آن احترام گذاشت این است که دست به سوال خوب است و به نظر نمی رسد سوال در مورد چای کاری از رییس جمهور پرسیده سود. جهاد کشاورزی و مسئولین آن باید پاسخگو باشند. گاهی دولت از پاسخ متواری باشد حق است که رییس جمهور در مجلس جواب دهد اما اعضای دولت پاسخگو هر سوالی است. 

نوبخت در خصوص پرسیدن برخی سوال ها در مورد اتفاقات اخیر اظهار داشت: شرایط کنونی بهتر است ورود نکنیم و بهتر است ابتدا مشکل شود. 

سخنگوی دولت در خصوص افزایش بودجه صدا و سیما و برخی نهادها مثل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: قانون حکم کرده درصد خاصی از بودجه به صدا و سیما تعلق گیرد. اما ما انتقاد داریم که اگرقرار است بودجه ریزی عملیاتی باشد باید دستگاه را فرابخوانیم و ببنیم چه اهدافی دارد و بودجه بگیرد. تخصیص بر اساس عملرکد باید بودجه بگیرد. 59 دستگاهی که در قالب ردیف 17 در سالهای قبل پول می گرفتند امسال حذف شدند و رسانه ها کمک کنند که این نهادها دوباره برای کسب بودجه احیا نشوند. و تلاش می شود در پایان سال دستگاه های دریافت کننده بودجه چه عملکردی داشته اند. 

هزینه های ایران در سوریه در حد کمک های مستشاری بود

وی درباره هزینه های پرداخت شده ایران در جنگ سوریه گفت: هزینه های جنگ را خود دولت سوریه می پردازد اما هزینه های ایران در حد کمک های مستشاری و تربیت افراد بوده است. 

نوبخت در مورد رفع فیلیترینگ تلگرام بیان داشت: وزیر مربوطه در این خصوص پاسخ داده است و هر زمان تشخیص دهند رفع فیلتر خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی