English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با موج

گرانی تسهیلات پول و نبود فناوری جدید مانع رقابت تولیدات داخلی در بازار جهانی شده است

احمدی انارکی با اشاره به سلسله مشکلات داخلی حوزه صادرات گفت: بالا بودن هزینه های تولید و تسهیلات پول و همچنین نبود تکنولوژی های جدید باعث شده است تولیدکنندگان کشورمان امکان رقابت در بازار جهانی را نداشته باشند.

گرانی تسهیلات پول و نبود فناوری جدید مانع رقابت تولیدات داخلی در بازار جهانی شده است

احمد انارکی محمدی درباره تاکید دولت بر درآمد صادرات برای تحقق لایحه بودجه سال 97 به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: بیشترین صادرات ما در حوزه نفت است و ما در این حوزه نتوانسته ایم کار چندانی انجام دهیم. مشکلات حوزه صادرات به عدم تکنولوژی جدید، عدم استفاده از مواد اولیه خوب، بالا بودن هزینه های تولید و قیمت و تسهیلات پول در کشورمان است. همچنین تغییر قیمت دلار مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. از سویی ما یک متولی امر صادرات نداریم که پاسخگو این بخش باشد.

وی با اشاره به قانون صادرات کشور اظهار داشت: قانون صادرات ما با هزار و خرده ای مواد قانونی، شاید باعث مشکلاتی در حوزه صادرات شده است. از طرفی نبود تجهیزات و تکنولوژی لازم، عدم تولید با کیفیت و رقابت پذیر اجازه رقابت را با کشوری مثل چین را به ما نمی دهد.

نماینده رفسنجان تاکید کرد: قیمت بالای تولید، کمیت و کیفیت پایین، بوروکراسی گسترده، عدم هماهنگی دستگاه های مختلف روند صادرات را با اختلال روبرو کرده است.

دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه در ایران بسیار ضعیف عمل می کند

انارکی محمدی در پاسخ به این سوال که مشکل عدم کیفیت تولیدات داخلی به نبود منابع مناسب و خلاقیت برمی گردد یا تکنولوژی جدید بیان داشت: مشکل ما نبود تکنولوژی به روز است. امروز اکثر دانشگاه های مطرح دنیا به سمت نسل سوم رفته اند یعنی از حوزه پژوهش هم عبور کرده اند و کار همزمان با تحصیل را سرلوحه خود دارند. ما هم دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه را داریم ولی زیاد فعال نیست.

وی افزود: ما اگر نتوانیم از دانشگاه، فناوری جدید و پول ارزان قیمت استفاده کنیم نتیجه همان خواهد شد که امروز دست به گریبانش هستیم. ما در حوزه مالیات گیری از تولیدکنندگان هم با معضل روبرو هستیم. برای مثال من به عنوان یک تولید کننده کاشی در رفسنجان باید مالیات بر اساس قیمت پرداخت کنم که این مساله بر توان کارخانه کاشی من اثر منفی می گذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس علت عدم نبود تکنولوژی مناسب و جدید را در تداوم وجود تحریم ها دانست و افزود: سالها کشور ما تحریم بوده است. در این مدت ما به روز نشدیم. بانک های ما در ده سال گذشته نتوانستند خود را با دنیا وفق دهند. لذا باید در شرایط کنونی دست به دست هم دهیم و با دنیا همگام شویم. امروز رقابت و کسب اطلاعات برای بازاریابی در فضای مجازی صورت می گیرد. باید از حوزه ارتباطات هم به خوبی استفاده کنیم.

افزایش سرمایه گذاری خارجی و گسترش مراودات بانکی باعث رشد صادرات خواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به بوروکراسی گسترده و نبود یک سیستم مدیریت درست در حوزه صادرات، در چند سال آینده وضعیت این حوزه به کجا ختم خواهد شد گفت: ما در حال حاضر با احتساب نفت، سالانه 40 هزار میلیارد دلار صادرات داریم که البته معادل همین رقم واردات داریم. اما با توجه به سرمایه گذاری های خارجی جدید و باز شدن انسدادهای اقتصادی و بانکی، امیدواریم شاهد رشد در حوزه صادرات باشیم. ضمن آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اهتمام ویژه ای درباره دارد.

انارکی محمدی در خصوص ایجاد ارگانی مجزا و ویژه برای مدیریت بخش صادرات تصریح کرد: ما در بحث جداسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را مطرح کردیم. ما در حوزه بازرگانی داخلی چنین ارگانی را داریم اما اصل، بخش صادرات است. ما با آقای شریعتمداری هم صحبت کردیم که سازوکاری برای این منظور تعریف شود و دیگر دستگاه های از جمله مالیات، بهداشت، استاندارد و دیگر نهادهای دخیل با آن همکاری کنند تا بوروکراسی عریض و طویل حوزه صادرات برچیده شود.

وی در پایان درباره قدرت اقتصادی کشور و بخش تولید برای حضور در فرایند بازسازی سوریه تاکید کرد: ما دانش و امکاناتش را داریم و باید از امکانات دیگران هم استفاده کنیم. اگرچه در عراق و افغانستان نتوانستیم به این مهم دست یابیم زیرا دیگران به راحتی فضا را برای ما باز نمی گذارند اما با حمایت دستگاه های داخلی و ورود سیستماتیک در بازار سوریه، می توانیم نقش موثری ایفا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه