English

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با موج:

خصوصی سازی مدارس افراد بازمانده از تحصیل را افزایش می دهد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در صورت خصوصی سازی مدارس افراد بازمانده از تحصیل به ویژه در مناطق محروم کشور بسیار افزایش خواهد یافت.

خصوصی سازی مدارس افراد بازمانده از تحصیل را افزایش می دهد

محمدباسط درازهی درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد خصوصی سازی مدارس و تاثیر آن بر افراد کم درآمد جامعه به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: بسیاری از کشورها حوزه آموزش خود را خصوصی کردند. برای نمونه بهترین دانشگاه های جهان که رنک بالایی در حوزه علم دارند خصوصی هستند اما برای اجرای این طرح نیاز به سازوکارهایی است که در کشور ما این سازوکارها فراهم نیست.

وی افزود: برای مثال در حوزه خرید خدمات به آن را به بخش خصوصی سپردند، شاهد هستیم که معلمانی با ماهی 400 الی 500 تومان مجبور به تدریس هستند که با این فرمول کیفیت آموزش در کشور چند برابر پایین خواهد آمد.

نماینده مردم سراوان در خانه ملت در پاسخ به این مساله که رئیس جمهور هزینه آموزش یک دانش آموز را در مدارس خصوصی 800 هزار تومان و در مدارس دولتی نزدیک به سه میلیون تومان ذکر کرد اظهار داشت: من دقیق نمی دانم منظور آقای روحانی از این سخنان چه بود. ولی شاید منظورش ریخت و پاش هایی است که در حوزه وزارت خانه ای صورت می گیرد. حتی اگر با توجه به تورم حاکم بر جامعه، هزینه آموزش یک دانش آموز را 800 هزار تومان بدانیم باید دید سهم معلم از این رقم چقدر است.

وی در پاسخ به این سوال که خصوصی سازی مدارس بر افراد کم درآمد چه تاثیری دارد گفت: این اقدام باعث محرومیت بیشتر افراد از تحصیل می شود. هم اکنون ما در همین سیستم دولتی آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان چند ده هزار بازمانده از تحصیل داریم. حال اگر خصوصی سازی مدارس محقق شود و یارانه خاصی هم برای این امر تعلق نگیرد افرادی که برای تهیه حتی کیف و کتاب خود با مشکل مواجه می شوند افزایش خواهند یافت و این مساله محدود به استان سیستان و بلوچستان نخواهد بود و دیگر مناطق محروم ایران را را دربرمی گیرد. 

درازهی درباره وضعیت مدارس خصوصی کنونی کشور و نظارت بر شهریه هایی که از دانش آموزان دریافت می شود بیان کرد: در این مدارس نظارت وجود دارد اما نظارت با کیفیتی نیست. بعضی از این مدارس قوانین مثلا در بخش شهریه دارند که خودشان نوشته اند و مرجعی برای آن نیست. من در شهر تهران شاهد بودم که برای مقطع ابتدایی تا 5 میلیون تومان و برای مقطه پیش دانشگاهی تا 20 میلیون تومان شهریه می گیرند. در صورت اجرای خصوصی مدارس، به طور قطع افرادی که مستعد تحصیل هستند اما سطح درآمد خانواده شان اجازه پرداخت چنین مبالغی را نمی دهد، از آموزش محروم خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه