English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به موج:

چطور دولت با درآمد ۲۸۳ هزار میلیارد تومانی توان پرداخت یارانه را ندارد؟

حاجی بابایی با اشاره به درآمد 283 هزار میلیارد تومانی دولت گفت: چطور دولت امکان پرداخت 35 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم را ندارد؟

چطور دولت با درآمد 283 هزار میلیارد تومانی توان پرداخت یارانه را ندارد؟

حمیدرضا حاجی بابایی درباره برنامه دولت برای حذف یارانه در لایحه بودجه 97 به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: طبق قانون افرادی که تا سه و نیم میلیون تومان حقوق می گیرند باید یارانه بگیرند اما به نظر من افرادی که تا 4 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند هم مستحق دریافت یارانه هستند. اصل یارانه این بود که ما به مردم گفتم برق و انرژی کمتری مصرف کنند در مقابل پول آن را به صورت نقدی در اختیارشان می گذاریم. کاری به درست یا غلط بودن این کار ندارم اما مردم را قبول کردند و انجام دادند.

ثبت نام برای دریافت یارانه، به معنای گدا تلقی کردن مردم است

وی ادامه داد: اما در حال حاضر می خواهند به هر نحوی این 45 هزار و 500 تومان را به مردم نپردازند. هر عاقلی می پذیرد که کسی که توان مالی خوبی دارد، یارانه نگیرد. تشخیص این مساله هم بر عهده سیستم اداره کشور است. ولی اینکه بگویند ما یارانه را قطع می کنیم بعد افراد نیازمند بیایند ثبت نام کنند و پس از تحقیق اگر مشخص شد گدا هستند، یارانه خواهند گرفت، کار اشتباهی است و ما مخالف آن هستیم. 

 نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: تعجب من این است که چطور زمانی که بودجه کل کشور 70 هزار میلیارد تومان بود ما از محل یارانه ها، توان پرداخت 29 هزار میلیارد تومان را داشتیم اما اکنون که درآمد کشور 283 هزار میلیارد تومان است امکان پرداخت 35 هزار میلیارد تومان را نداریم؟ طبق قانون، دولت می تواند به 24 میلیون نفری که درامد خوبی دارند یارانه ندهند اما چرا تا امروز پرداخت شده؟ باید دولت بررسی می کرد و کسی که درامد 5 میلیونی، 10 میلیونی یا 20 میلیونی دارد را از گروه یارانه بگیرها حذف می کرد. 

هزینه کرد بیش از نیمی از درآمد حاصل ازهدفمندی یارانه هاشفاف نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به شفافیت بودجه مورد تاکید رئیس جمهور تصریح کرد: برای شفاف سازی نیاز است منابع و مصارف بودجه روشن شود. یکی از منابع، درامد حاصل از حامل های انرژی است اما چرا این رقم وارد بودجه نمی شود. از رقم 87 هزار میلیارد تومان این منبع، تنها 30 هزار میلیارد تومانش در بودجه لحاظ شده و حال سوال من این است که چه کسی غیر نماینده مجلس باید برای مابقی این پول تصمیم بگیرد؟ چرا من به عنوان نماینده باید برای حذف یارانه یا گران شدن انرژی تصمیم بگیرم اما برای هزینه کرد این پول امکان اظهار نظر نداشته باشم؟

وی  در پاسخ به این سوال که مابقی این پول را دولت در کجا هزینه می کند که اجازه لحاظ شدن در لایحه بودجه را نمی دهد گفت: طبق قانون باید از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها، 50 درصد به مردم، 30 درصد به تولید بخش خصوصی و 20 درصد به دولت اختصاص می یافت. اما اکنون از درامد 87 هزار میلیارد تومانی، 35 هزار میلیارد تومانش در قالب یارانه به مردم تعلق می گیرد و مابقی در اختیار شرکت گاز، شرگت پالایش و نفت قرار داده می شود. در حالی که باید این 50 هزار میلیارد تومان وارد خزانه شود، در مجلس برای هزینه کرد آن تصمیم گیری شود و در نهایت اگر آن شرکت دولتی حوزه نیرو احتیاج داشت در اختیارش قرار داده شود. اما دولت این کار را نمی کند.

حاجی بابایی تاکید کرد: در نتیجه گران کردن حامل های انرژی و برق شرکت های بخش خصوصی ورشکست شدند. دولت باید 30 درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها را در اختیار این بخش می گذاشت اما به جای آن پول مذکور به بخش دولتی واریز شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه