English

شورایعالی انقلاب فرهنگی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه بیانیه صادر کرد

دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگ بیانیه‌ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه صادر کرد.

شورایعالی انقلاب فرهنگی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه بیانیه صادر کرد

به گزارش خبرگزاری موج، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت «روز وحدت حوزه و دانشگاه» بر لزوم تلاش عمیق علمی و نظری برای طرحریزی منظومه‌ای جامع در مسیر اتحاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: فرارسیدن 27 آذر «روز وحدت حوزه و دانشگاه» که یاد آور شهادت استاد شهید مفتح به دست گروهک منحرف فرقان است، یاد آور وظیفه سنگین و تکلیفی سترگ بر دوش دو قشر نخبه حوزوی و دانشگاهی است.حوزه‌های علمیه به عنوان کانون اصلی تولید علوم اسلامی و دانشگاه‌ها به عنوان محل فعالیت‌های معطوف به علوم پایه و کاربردی، هر چند در نگاه اول رقیب یکدیگر به نظر برسند، اما در یک نگرش عمیق در حقیقت کمک رسان و یاری‌گر یکدیگر هستند.

این بیانیه می‌افزاید: به عبارت دیگر حوزه علمیه با تزریق نگاه قدسی به علم و دانش و ترویج تلقی الهی از علم که در این نگاه علم و دانش موهبتی الهی است «یوتی الحکمه من یشاء» و عالم مجهز به این علم در مقابل خداوند تعالی خشیت دارد «انما یخشی الله من عباده العلماء» دانشگاه را یک عبادتگاه و مسجد می‌داند و به دانشمند فعال در حوزه علم به عنوان یک عابد نگاه می‌کند.

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دانشگاه نیز ضمن داشتن همین نگاه به حوزه علمیه می‌کوشد تا با کمک این حوزه در همه زمینه‌های علوم و به ویژه علوم انسانی، نظریات برآمده از مبانی غنی و معارف پربار اسلامی را جایگزین علوم انسانی ناتوان و وارداتی کند و تا به این وسیله روحیه عزت نفس و خود باوری در جامعه علمی ترویج یابد.

این بیانیه می‌افزاید: نهاد دانشگاه هر چند در سال‌های ابتدایی قرن اخیر با نگاهی ضد دینی و به منظور رقابت و در نهایت نابودی حوزه‌های علمیه و با هدف تامین نیروی انسانی لازم برای دستگاه دیوانسالاری دولتی حکومت پهلوی اول ایجاد شد؛ اما چون در نگاه اسلامی و شیعی اصولا علم و دانش مقدس و حرکت و تلاشی به منظور کشف اسرار آفرینش انسان و جهان – به عنوان مقدمه لازم برای شناخت عظمت خالق این جهان هستی هستند – بنا براین دانشمند حوزوی و دانشگاهی از دو مسیر متفاوت به سوی یک هدف گام بر می دارند و نمی خوهند و نمی توانند با یکدیگر بیگانه باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پیشگامان تقریب و اتحاد بین این دو نهاد مقدس – که استاد شهید مرتضی مطهری و استاد شهید دکتر محمد مفتح از پیشگامان این حرکت مبارک بودند – نیز با این نگاه برآمده از معارف ناب اسلامی و شیعی به دانشگاه پا نهادند و هر چند خود دانش‌آموخته حوزه علمیه بودند؛ اما در دانشگاه نیز توانستند منشاء خدمات بسیاری باشند و به همین دلیل گروهک منحرف و علم‌ستیز فرقان دست ناپاک خود را به خون مطهر این عزیزان آلوده کردند و ننگی ابدی را در کارنامه سیاه خود ثبت کردند.

بیانیه مذکور تاکید کرد: در سال‌های اخیر نیز برخی افراد ناآگاه و بعضا مغرض نیز با نقاب روشنفکری و با سوء‌استفاده از عناوین زیبایی مانند "استقلال دانشگاه‌ها" ، "دفاع از علوم جدید" و ... همان سخنان گروهک فرقان را به زبانی دیگر تکرار می‌کنند و می‌کوشند تا با مغلطه و سفسطه اینگونه وانمود کنند که اتحاد حوزه و دانشگاه سخنی عبث و غیرقابل تحقق است؛ که ان‌شاء الله با تلاش نخبگان حوزوی و دانشگاهی در مسیر تحکیم این اتحاد مقدس ابطال این سخنان بیش از پیش نمایان خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: شورای عالی انقلاب فرهنگی – به عنوان نهاد عالی سیاستگزاری علمی و فرهنگی کشور، نیز در این زمینه با تصویب اسناد متعدد مانند "سند دانشگاه اسلامی" و ... و تشکیل شورای تخصصی حوزوی به عنوان حلقه اتصال این شورا با بدنه علمی و نخبگانی حوزه‌های علمیه،  کوشیده تا مسیر اتحاد حوزه و دانشگاه را تسهیل کند.

دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در پایان این بیانیه تاکید کرد: ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید دکتر مفتح و همه شهدای حوزوی و دانشگاهی؛ ضمن تاکید بر اهمیت حیاتی  اتحاد حوزه و دانشگاه در پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی و با تاکید بر آمادگی برای هر گونه همکاری با نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این زمینه، بر لزوم تلاش عمیق علمی و نظری برای طرح ریزی منظومه‌ای جامع در این مسیر تاکید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه