English

لاریجانی در گفتگوی تلویزیونی:

مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل شده تاکید کرد: مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد.

مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد

به گزارش خبرگزاری موج، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفتگوی تلویزیونی با مردم که به مناسبت روز مجلس انجام شد، با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله مدرس اظهار داشت: مرحوم مدرس، مرد بزرگی برای تاریخ ایران بود و این خدمات را در کسوت نمایندگی برای ملت انجام داد.

وی در ادامه درباره سرنوشت سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری و اقدام مجلس برای حل مشکل آنها گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به شرایط کشور، دو راهبرد را مد نظر قرار داد که اولاً فضای آرام و با طمأنینه در کشور ایجاد شود و ثانیاً به مسائل و چالش‌های اصلی کشور پرداخته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این موضوعات و چالش‌های مهم، همین مسئله مؤسسات اعتباری بوده است؛ این مؤسسات در گذشته به وجود آمدند و سودهای سنگینی را اعلام می‌کردند که این مسئله در رسانه‌ها هم تبلیغ می‌شد و مردم علاقه‌مند بودند که سپرده‌گذاری کنند.

لاریجانی گفت: چون اقتصاد کشور، کشش این میزان سود را ندارد، لذا اینها بی‌مبالاتی کردند که البته برخی افراد دستگیر شدند، اما از طرفی با مجموع افرادی روبرو بودیم که از ۵ تا ۱۰ میلیون به بالا سپرده‌گذاری کرده بودند  و مسئله اینها باید از مسئله متخلفین جدا می‌شد.

وی با بیان اینکه مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد، خاطرنشان کرد: مجلس از ابتدا به مسئله ورود کرد و در نهایت مجبور شدیم از طریق قوه‌قضائیه پیگیری کنیم، چرا که باید به اموال و دارایی مؤسسات غیرمجاز رسیدگی می‌شد؛ قوه‌قضائیه هم می‌گفت که تا دادگاه حکم ندهد، نمی‌تواند پول سپرده‌گذاران را بدهد، لذا در جلسات سران قوا مجبور شدیم از سازوکار دیگری برای حل مشکل استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین رابطه اظهار داشت: بر اساس این سازوکار، قرار شد ابتدا طلب افرادی که سپرده‌گذاری کرده‌اند، پرداخت شود و بعداً به حساب متخلفین برسیم، لذا لازم بود در این رابطه از حمایت و کمک رهبری نیز استفاده کنیم که من در همین جا از ایشان هم تشکر می‌کنم.

لاریجانی افزود: در رابطه با مؤسسه کاسپین، سپرده‌های تا یکصد میلیون و دویست میلیون قرار شد پرداخت شود و سایر سپرده‌گذاران و نیز سایر مؤسسات نیز در دست پیگیری است و این مسئله ادامه می‌یابد.

وی گفت: برای آینده نیز به بانک مرکزی گفته‌ایم که دیگر اجازه ندهد این قبیل مؤسسات ایجاد شود و همین امروز رئیس کل بانک مرکزی به من گفت که یکی دیگر از این مؤسسات در حال ایجاد بود که جلوی آن گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم حکم شده است که باید با این قبیل مؤسسات برخورد شود؛ چرا که مؤسساتی که سودهای این‌چنینی می‌دهند، غالباً مشکل دارند و مردم باید پرهیز کنند و به بانک‌ها و مؤسسات معتبر مراجعه کنند.

به گفته لاریجانی، ۹۸ درصد سپرده‌گذاران مؤسسه کاسپین زیر ۲۰۰ میلیون تومان طلب دارند که ابتدا مشکل آنها حل شده و مشکل سایرین نیز حل می‌شود.

بر اجرای مصوبه «کمک ۱.۵ میلیارد دلاری به اشتغال روستاها» نظارت خواهیم کرد

وی در ادامه درباره برنامه مجلس برای توسعه روستاها نیز عنوان کرد: طی ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته نسبت روستاها به شهرها خیلی تغییر کرده و در حال حاضر جمعیت روستایی کشور ۲۵ درصد است که این از متوسط جهانی کمتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی روستاها تخلیه می‌شوند، حاشیه‌نشینی در شهرها و مشکلات آن نیز افزایش می‌یابد، لذا به این مسئله پرداخته‌ایم که چطور می‌توان با استفاده از امکانات تکمیلی در روستاها، چرخه اقتصاد روستا را تقویت کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در همین رابطه با اذن رهبری، ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده و بانک‌هایی مشخص شده که تسهیلات اشتغالزایی را به روستاها و مناطق عشایری پرداخت کنند؛ نظارت خواهیم کرد که این مصوبه درست اجرا شود و در سال‌های بعد نیز برقرار باشد و روند توسعه روستاها به خوبی شکل بگیرد.

مشکل صندوق‌های بازنشستگی تا دو سال آینده حل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی تلویزیونی امشب، درباره برنامه مجلس برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: این صندوق‌ها متأسفانه دچار مشکلات متنوعی هستند و بهترین وضعیت را در میان آنها، صندوق تأمین اجتماعی دارد که آن هم خودش دچار مشکل است.

لاریجانی با بیان اینکه این صندوق‌ها برای آتیه‌ی مردم ایجاد شده‌اند، گفت: صندوق تأمین اجتماعی بیشترین پوشش را دارد و مربوط به کارگران است که با دسترنج خودشان کار می‌کنند.

وی گفت: محاسبات ما نشان می‌دهد که حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است که باید این بدهی پرداخت شود و با مسببّین آن نیز برخورد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون برنامه ششم نیز مسئله متناسب‌سازی مستمری و پاداش بازنشستگان مورد تأکید قرار گرفته و جلسات اخیر مجلس نیز برای این بوده است که چطور می‌توان این صندوق‌ها را توانمند کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی باید بدهی دولت به آنها پرداخت شود و در این رابطه باید مؤسسات و بنگاه‌هایی به تأمین اجتماعی واگذار شوند که سودآور باشند؛ نه مؤسساتی که سودآوری چندانی ندارند و باعث فربه‌تر شدن تأمین اجتماعی می‌شوند.

لاریجانی گفت: لذا ابتدا باید مؤسسات سودآور به این صندوق‌ها واگذار شود و بعد بدهی آنها تأمین شود تا سرمایه اولیه را برای حل مشکلات بازنشستگان و تأمین آتیه‌ی آنها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در همین رابطه طرحی در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال آماده‌سازی است تا مشکل صندوق تأمین اجتماعی حل شود و برای سایر صندوق‌ها نیز به دنبال این هستیم که تا یکی، دو سال آینده مشکلات آنها را حل کنیم تا نگرانی‌ها نسبت به آینده برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مشکلات صندوق‌های لشگری بیشتر است و به وزیر دفاع هم گفته‌ایم که برنامه‌ای را آماده کنند و به مجلس بیاورند؛ ما نیز در قانون بودجه و در قالب امتیازاتی که می‌توان واگذار کرد، این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

تا صادرات راه نیفتد مشکلات حل نمی شود

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد بسته صادراتی در بودجه ۹۷ گفت: در این کشور تا صادرات راه نیفتد مشکلات حل نمی شود. اگر می خواهیم آتیه فرزندانمان روشن باشد باید برای صادرات سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس گفت: باید پشتیبانی دقیقی از صادرات کرد. صادرات هزینه دارد لذا باید مشوق هایی برای تامین هزینه های تبلیغاتی صادرات در نظر گرفت.

رئیس مجلس از پیشنهاد مجلس به دولت برای ارائه قانون مستقلی پیرامون صادرات خبر داد و گفت: باید منبع روشنی برای مشوق های صادراتی در نظر بگیریم. در حال حاضر نیز قانون بودجه  منابعی را برای مشوق های صادراتی تعیین کرده است اما دولت ها هر زمان که برای حقوق دولت ها کم می آورند از این منابع برداشت می کنند. لذا باید منابع مستقلی در قانونی مستقل و دائمی به تصویب برسد.

لاریجانی یکی از ابعاد مهم رشد اقتصادی را برون زایی اقتصاد خواند. وی در خصوص نقش افزایش تعداد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در تحقق صادرات گفت:  می تواند این امر در تحقق صادرات نقش داشته باشد به شرطی که رویکرد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی تغییر کند.

شرط استفاده از معافیت مالیاتی

رئیس مجلس با انتقاد از تاخیر ۸ ماهه دولت در ارائه نقشه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این تاخیر موجب شد که این لایحه با تاخیر در کمیسیون اقتصادی تصویب شود.

لاریجانی تاکید کرد:  تنها کسانی از معافیت های مالیاتی مناطق آزاد اقتصادی استفاده خواهند کرد که صادرات تولید داخل انجام دهند.

وی در خصوص اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی نیز اظهار داشت: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مناسب نبوده است. هدف اصل ۴۴ شکل گیری بنگاههای خصوصی بود اما دولت ها در اداره کشور کم آوردند و بنگاههای اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاهها دادند. به عنوان مثال نیروگاه به وزارت دفاع واگذار شد این در حالی است که هدف ما از تصویب قانون اصل ۴۴، شکل گیری بنگاههای اقتصادی، شفافیت، اقتصاد مردمی و ثروت زایی بود.

رئیس مجلس با اشاره به گزارش اخیر کمیسیون حمایت از تولید ملی در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت:  این گزارش اخیرا ارائه شد که بر اساس آن طرحی مطابق ماده ۲۳۶ آئین نامه آمده شده است. اولا باید متخلفان مشخص و با آنها برخورد شوند. ثانیا اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مسیر درست قرار گیرد.

لاریجانی گفت: در جلسه سران قوا هم در مورد اصلاحات اجرای اصل ۴۴ صحبت کردیم و برای واگذاری بنگاههای اقتصادی فشار خواهیم آورد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره برجام گفت: ایران در برجام با دقت، عمل و راهی را انتخاب کرد که شرایطی که در گذشته وجود داشت و ایران با اقتدار، با سابقه تمدنی بزرگی و با منابع خوب را در تنگتای اقتصادی قرار داده بود، در آن شرایط ایران تصمیم درستی گرفت.

وی افزود: امروز نفت فروش می رود؛ کشتی رانی شکل درستی به خود گرفته و بیمه ها راه افتاده و صنایع و پتروشیمی شکل روانتری به خود گرفته است؛ البته نمی گویم همه مشکلات برطرف شده اما در این موارد بسیاری از مشکلات شان برطرف شده است.

رییس مجلس تصریح کرد: در این شرایط، دیگرانی مانند آمریکا و اسراییل که دشمنان ما هستند در پی این بودند که دوباره این وضعیت را به هم بزنند. ما باید بدانیم که این راه با دقت انتخاب شده است.

برجام برای اقتصاد کشور لازم بود

لاریجانی ادامه داد: این وضعیت برای اقتصاد امروز کشور لازم بود و باید با هوشیاری حوادث را رصد کنیم و این مسیر پیش برود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرجام برجام خوش خواهد بود گفت: ان شاالله؛ ما عجولانه تصمیم نمی گیریم اما با دقت و بررسی این کار را دنبال می کنیم. آن ها علاوه بر تنگنای اقتصادی، آمده اند و در کشورهای بزرگ اجماعی را به وجود آورده اند به طوری که برای فشار به ایران همنوا شدند.

لاریجانی تصریح کرد: به همین دلیل برخی کشورهای دوست که می خواستد کمک کنند، دچار معذوریت شدند؛ این شکسته شد و این سیطره از بین رفت. کشورهای مختلف به جز اسراییل و برخی کشورهای منطقه با آمریکا همنوایی نمی کنند. ما باید طوری این مسیر را طی کنیم که آن ها تحت انزوا قرار بگیرند.

پروژه جدید آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه

رییس مجلس درباره پروژه جدید آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه و با اشاره به نابودی داعش گفت: کار مهمی در ایران انجام شد؛ ایران به دعوت دولت عراق و سوریه برای برخورد جدی با تروریسم کمک کرد. این مساله هم برای امنیت منطقه و هم برای امنیت ایران کار دقیقی بود. اینکه شما می بینید امروز ایران تا این اندازه امن است، پشتش بسیار فکر شده است.

لاریجانی ادامه داد: از سپاه قدس و فرمانده سلحشور آن آقای سلیمانی تشکر می کنم؛ این برای کشور ما سرمایه بزرگی شد. طبعا آن ها (آمریکا و متحدانش) برای ایجاد مساله در منطقه برنامه هایی دارند اما این دلیل نیست که حتما موفق می شوند. ایران راه روشنی را دنبال می کند؛ ما اگر با تروریست ها مقابله می کنیم، کار پنهانی نداریم. ما در منطقه با همه کشورها رابطه سالم و همزیستی مسالمت آمیزی را دنبال می کنیم.

ما به هیچ سرزمینی چشم داشتی نداریم

وی اظهار کرد: به جز رژیم صهیونیستی و این هایی که مساله ساز منطقه هستند، ما با همه کشورهای منطقه دوست هستیم. ما به هیچ سرزمینی چشم داشتی نداریم. اینهایی که درباره هلال شیعه صحبت می کنند، حالت عقب افتادگی ذهنی دارند که می خواهند با طرح این مسائل، هراس ایجاد کنند و پولی از این منطقه بگیرند. آینده منطقه باید توسط کشورهای منطقه سامان پیدا کند.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این قانون، موقت و آزمایشی بوده و زمانش دارد به اتمام می رسد پس باید برای آن تصمیم گیری می شد. تولید کنندگان ما مشکلاتی دارند و با ما هم در میان گذاشته اند. مشکل تولیدکنندگان اکثرا این است که این به صورت زنجیره ای گرفته می شود و پس داده می شود تا به حلقه آخر برسد. دولت باید با سرعت وقتی این را می گیرد و دوباره می فروشد، پول را به تولیدکننده یا واسطه بازگرداند اما برنمی گرداند لذا تولیدکنندگان احساس نگرانی می کنند.

لاریجانی تصریح کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده برای ایجاد شفافیت در اقتصاد است اما دو مشکل وجود داشت یکی اینکه صندوق های مکانیزه باید در کشور به وجود می آمد تا این مساله راحت تر صورت می گرفت. طرحی درباره صندوق های مکانیزه در دستور کار مجلس است.

وی در ادامه اضافه کرد: از طرف دیگر دولت باید سر موقع پول را برگرداند وگرنه به تولیدکننده لطمه می خورد. ما باید مطمئن شویم که تولیدکننده در این قضیه مورد حمایت قرار می گیرد. قانون ارزش افزوده درباره برخی صنوف مانند فرش و صنایع دستی نباید اعمال شود و باید این صنایع معاف شوند.

لاریجانی در باره سرنوشت یارانه ها گفت: من هم شنیده ام طرحی برای تعلق گرفتن یارانه تنها به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد وجود دارد که به نظر من طرح کاملی نیست و افرادی در روستاها و حاشیه شهرها وجود دارند که تحت پوشش نیستند و نیاز به یارانه دارند.

وی با اشاره به جلسات سران قوا گفت: یارانه در جلسه سران قوا بحث شد و نباید روستاییان و حاشیه نشین‌ها فراموش شوند.

دیدار سران و جلسات روند کارها را تسهیل می کند

رییس مجلس شورای اسلامی جلسه سران قوا را بسیار خوب و سازنده دانست و افزود: دیدار سران و جلسات روند کارها را تسهیل می کند البته خوشبختانه اختلافی بین قوا در حال حاضر وجود ندارد و این جلسات فضای پیگیری کارها را بهبود می بخشد.

وی در خصوص وجود قوانین بسیار و تصویب قوانین جدید اظهار داشت: تجدید نظر در قوانین در مجلس طبیعی است البته من معتقدم مجلس نظارت بر اجرای کارها را باید بیشتر مدنظر بگیرد.

وی ادامه داد: البته لزومی ندارد برای هر امر کوچکی قانون گذاری شود.

لاریجانی درباره اجرای قوانین در خصوص هوای پاک گفت: قانون هوای پاک  مصوب مجلس جامع است و باید همه جوانب آن با هم اجرا شود تا اثر بخشی بهتری داشته باشد.

وی افزود: برخی کارخانجات با آلودگی زیاد باید کنترل شوند و کیفیت خودروها نیز باید افزایش یابد و استاندارد شود. موتور سیکلت ها که آلودگی آنها چند برابر خودرو ها است باید برقی شوند. مجلس هم اجرای قانون هوای پاک در تهران و دیگر شهرها را با جدیت پیگیری می کند .

لاریجانی با اشاره به دیدار با رئیس شورا شهر تهران گفت: شورای شهر تهران نیز اقدامات خوبی را در حال اجرا دارند و قرار شد در چند جلسه در این باره بیشتر صحبت کنیم ما پیگیر این مسئله هستیم اما موضوع حائز اهمیت توجه با غبار و ریز گردها و توجه به خشکی دریاچه های مانند ارومیه و دریاچه قم است که باید حق آبه آنها تخصیص داده شود البته ما در منطقه خشکی هستیم اما باید به این موضوع توجه ویژه ای بکنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه