English

نیروی دریایی ارتش حماسه‌ای بزرگ است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: روز نیروی دریایی ارتش حماسه‌ای بزرگ است که در ۶۷ امین روز دفاع مقدس به دست سربازان این نیرو در دریاها رقم خورد.

نیروی دریایی ارتش حماسه‌ای بزرگ است

به گزارش خبرگزاری موج، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (چهارشنبه- ۱ آذر۹۶) در نشستی خبری با اشاره به فرا رسیدن روز نیروی دریایی (۷ آذر) خاطرنشان کرد: روز نیروی دریایی ارتش حماسه‌ای بزرگ است که در ۶۷ امین روز دفاع مقدس به دست سربازان این نیرو در دریاها رقم خورد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی به دلیل هوشمندی در دفاع مقدس غافلگیر نشد.

فرمانده نداجا ادامه داد: در ابتدای دفاع مقدس عراق گمان می‌‌کرد نیروهای مسلح آمادگی دفاع از کشور را ندارد و با چراغ سبز استکبار جهانی به ایران حمله کرد اما نیروی دریایی بر اساس مستندات در ابتدای جنگ غافلگیر نشد و همین موضوع عامل پیروزی آن در دفاع مقدس بود.

دریادار خانزادی ادامه داد: هم‌اکنون ناوشکن سبلان و ناو پشتیبانی بندرعباس برای شرکت در بزرگترین رزمایش امداد و نجات نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در خلیج بنگال هستند و راهی کشور بنگلادش می‌شوند.

وی با اشاره به حضور فعال نیروی دریایی ارتش در سمپوزیوم دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: در یکی از این نشست‌ها جمهوری اسلامی پیشنهادی برای تشکیل یک گروه رزمی جهت برقراری امنیت آبهای منطقه اقیانوس هند توسط کشورهای این منطقه ارائه داد که در ابتدا با مخالفت برخی کشورها مواجه شد ولی پس از آن با هوشمندی سایر کشورها این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت.

امیر خانزادی تصریح کرد: امیدواریم در اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای اقیانوس هند که اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می‌شود این طرح به ثمر برسد و ما بتوانیم امنیت آبهای منطقه را بدون حضور دیگران تامین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های نیروی دریایی طرح ماه‌های اخیر خاطر نشان کرد: الحاق ناو موشک‌انداز سپر در دریای خزر یکی از این برنامه‌هاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: پس از ساخت و الحاق ناوشکن دماوند و چند ناو موشک‌انداز در دریای خزر، در هفته نیروی دریایی شاهد الحاق ناو موشک‌انداز سپر به ناوگان شمال نزاجا خواهیم بود که نمادی از حرکت صلح‌جویانه جمهوری اسلامی در دریای خزر است. ما اگر می‌خواهیم در دریای خزر به صلح پایدار برسیم باید نیروی دریایی مقتدری داشته باشیم.

امیر خانزادی افزود: همچنین در ادامه برنامه‌های نیروی دریایی شاهد افتتاح فرودگاه جاسک در منطقه سواحل مکران خواهیم بود که این منطقه پیش از این فاقد این موهبت بوده است. همچنین الحاق چندین بالگرد و شناور که کار ساخت، بازسازی و یا بروزرسانی آنها توسط متخصصان نداجا انجام شده است نیز از برنامه‌های هفته نیروی دریایی است.

وی در ادامه به برگزاری رزمایش دریایی ولایت اشاره و تصریح کرد: رزمایش بزرگ دریایی ولایت در دی ماه سال جاری توسط نیروی دریایی اجرا خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در مورد ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش برای حضور در آب‌های آزاد گفت: این نوید را می‌دهیم که کمتر از یک سال آینده شاهد رونمایی از شناورهای سطحی و زیرسطحی جدید در نیروی دریایی ارتش باشیم ضمن آنکه ما در آینده نزدیک وارد اقیانوس اطلس خواهیم شد و از کشورهای آمریکای جنوبی بازدید کرده و پرچم کشورمان را در خلیج مکزیک به نمایش خواهیم گذاشت.

امیر خانزادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در سال 1359 حدود 55 درصد از صادرات کشور ما از بندر خرمشهر انجام می‌شد و تمام تمرکز صادرات ایران بر روی بندرهای امام خمینی و خرمشهر متمرکز بود.

وی ادامه داد: وقتی به شرایط آن وقت جمهوری اسلامی نگاه می‌کنیم استراتژی عراق برای فتح یک هفته‌ای تهران شاید درست به نظر برسد اما عراقی‌ها از یک موضوع غافل بودند و آن هم این بود که علی‌رغم تصرف و تخریب بخش اعظمی از شهر خرمشهر، بندر این شهر همچنان می‌توانست ارتباط خود را با کشور حفظ کند. همچنین 34 روز مقاومت تکاوران دریایی پایگاه خرمشهر موجب شد تا حمله برق‌آسای دشمن به شکست مواجه شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه پس از این ماجرا نیروی دریایی در یک سری عملیات‌هایی شرکت کرد که مهمترین آنها شکست حصر آبادان بود خاطر نشان کرد: در این عملیات‌ها یگان‌های هوا دریا و تکاوران دریایی ما از یگان‌های عمل کننده پشتیبانی کردند و پیروزی‌هایی به دست آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه