English

سفیر ایران در پاریس:

ظرفیت دفاعی ما، منحصرا بازدارنده و برای نیازهای دفاعی کشور است

سفیر کشورمان در پاریس گفت: ظرفیت دفاعی ما، منحصرا بازدارنده و برای نیازهای دفاعی کشور با توجه به تجاوز رژیم صدام حسین به ایران می باشد و سیاست ما خودکفایی در زمینه تامین نیازهای دفاعی بر اساس توانمندی و ظرفیت های داخل کشور می باشد.

ظرفیت دفاعی ما، منحصرا بازدارنده و برای نیازهای دفاعی کشور است

به گزارش خبرگزاری موج، ابوالقاسم دلفی در مصاحبه با رادیو ار ت ال فرانسه به سوالات مجری این رادیو درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه با فرانسه و برخی اظهارات مقامات فرانسوی در روزهای اخیر پاسخ داده و مواضع کشورمان را تشریح کرد.

وی با اشاره به پیچیدگی منطقه اظهار کرد: وضعیت به گونه ای است که نیازمند نوعی کار جمعی با حضور همه طرف‌ها هستیم تا از این سطح از تنش موجود عبور کنیم. ما سعی می کنیم با همکاری کشورها جهت آرام کردن اوضاع منطقه حرکت کنیم. اوضاعی که بخصوص در اثر حضور برخی از کشورها پیچیده شده و محدودیت هایی برای پرداختن به مسایل داخلی این کشورها بوجود آمده است.

اوضاع سوریه باید از طریق دیالوگ حل شود

سفیر کشورمان در فرانسه در پاسخ به سوالی در مورد ریشه های تنش در منطقه گفت : بخشی از پیچیدگی اوضاع به سوریه باز می گردد که از همان ابتدا نیز دشوار و پیچیده بوده است. اوضاع سوریه باید از طریق دیالوگ حل شود، زیرا راه حل سوریه، راه حل نظامی و جنگی نیست. امروز  بعد از پنج سال، در وضعیتی هستیم که حتی خود فرانسه می گوید باید با همه و با کسانی که در محل حضور دارند دیالوگ کرد. در خصوص سایر مسائل منطقه  یمن ، قطر  وعراق از طریق دیالوگ قابل بررسی هستند.
دلفی با اشاره به تاکید ایران برای مقابله با داعش و گروه‌های تکفیری گفت : ما مخالف داعش هستیم و آن زمان که ما علیه داعش وارد عمل شدیم هیچ کس در منطقه نبود. در محل حضور داشتیم تا علیه تهاجم و علیه تروریسم داعش مبارزه کنیم. امروز همچنان همگام با منطقه باقی مانده ایم تا در راستای آرام کردن اوضاع حرکت کنیم.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد : به اعتقاد ما موضع فرانسه چنانچه منطقی تر شود می تواند کمکی برای آرام کردن اوضاع باشد. در همین راستا هم آماده گفت‌گو با فرانسه هستیم،هرچند شاید در برخی موارد اختلاف دیدگاه‌هایی داشته باشیم اما آقای روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با همتایانشان در پاریس در تماس هستند تا از این مرحله هم به خوبی عبور کنیم.
دلفی در پاسخ به سوال مجری در مورد مواضع برخی کشورها در زمینه ترویج ایران هراسی در منطقه تاکید کرد : ایران کشوری است که می تواند با مجموعه کشورهای منطقه زندگی مسالمت آمیزی داشته باشد و این در حالی محقق می شود که مداخلات خارجی در منطقه وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد:به محض اتمام سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، بحران با قطر شروع می شود در نتیجه می بینیم که اگر مداخلات خارجی وجود نداشته باشد، کشورهای منطقه می توانند از بحران عبور کنند و به وضعیتی قابل قبول برسند.
وضعیت لبنان و روابط جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان یکی دیگر از سوالات مجری رادیو ار ت ال بود و سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال گفت : تماس هایی بین ما لبنان هست. فقط با حزب الله هم نیست. ما با دیگر گروه ها در لبنان هم در تماس هستیم. با مارونی ها، با سنی ها با همه... نمی توان حزب الله را از بقیه جدا کرد. نمی توان گفت که فقط با حزب الله است که ما در ارتباط هستیم. با همه طرف ها این ارتباط هست. زیرا امنیت و صلح در لبنان برای امنیت کل منطقه ضروری است و این همان منطقه ای است که ما در آن زندگی می کنیم و به همین خاطر هم هست که ما با لبنان ها هستیم تا به یک لبنان با ثبات برسیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد برجام و برخی مواضع اتخاذ شده طی روزهای اخیر در این زمینه گفت: شما می دانید که توافق هسته ای یک توافق کاملا هسته ای است . یعنی فرانسه هم، بخوبی دیگران از این موضوع اطلاع دارد. در باره توافق هسته ای، نه امکان اضافه کردن وجود دارد و نه امکان کاستن از آن. این موضوع با دیگر موضوعاتی که مطرح هست کاملا متفاوت است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در خصوص ظرفیت های دفاعی کشورمان گفت: ظرفیت دفاعی ما، منحصرا بازدارنده و برای نیازهای دفاعی کشور با توجه به تجاوز رژیم صدام حسین به ایران می باشد و سیاست ما خودکفایی در زمینه تامین نیازهای دفاعی بر اساس توانمندی و ظرفیت های داخل کشور می باشد. ولی در آن سوی خلیج فارس، عربستان سعودی که یک چهارم جمعیت ایران را دارد، حدود 80 میلیارد دلار خرید نظامی دارد. بودجه مصارف نظامی برخی کشور های دیگر مثلا امارات متحده عربی را می توان مقایسه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه