English

در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز؛

روحانی به ملت ایران، عراق و سوریه پایان کار داعش را تبریک گفت

رئیس جمهور ضمن تبریک به ملت ایران، عراق و سوریه برای پایان کار داعش، گفت: آن زمانی که مردم سوریه را در حلب سر می بریدند اتحادیه عرب کجا بود.

روحانی به ملت ایران، عراق و سوریه پایان کار داعش را تبریک گفت

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام حسن روحانی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز گفت: آرامش جامعه ما در سایه تلاش و بازوان قدرتمند شماست. اگر کشور روزی برای مواد غذایی‌اش دچار اضطراب و نگرانی باشد شرایط بدی اتفاق می افتد و الحمدالله بلای قحطی را خداوند سالهای زیادی است که از کشور ما رفع کرده است.

وی با اشاره به زلزله غرب کشور گفت: در این زلزله همه در کنار هم بودند و در کنار هم هستند. غم هموطنانمان غم همه ما هست. نمی خواهم بگویم حرکت ما بی نقص بوده اما همه مقام های مسئول و همه مردم تلاش کردند، کوشش کردند و چقدر زشت است که برخی از رسانه های خارجی که می خواهند خود را طرفدار مردم نشان دهند به فکر ایجاد اختلاف در میان مردم باشند. ملت ما بیدار، هوشیار و متحد است دولت چیزی جز نمایندگی مردم ندارد. دولت منتخب مردم است و با رای مردم مسئولیت می پذیرد.

خزانه به ملت تعلق دارد 

رئیس جمهور افزود: هر آنچه ما انجام می دهیم از پول مردم است. خزانه تعلق به ملت دارد و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش و کوشش خود را انجام می دهد. ان شاالله با تلاش ملت و دولت غم از سیمای مردم داغدیده و مصیبت دیده کرمانشاه رفع شود.

روحانی با تشکر از رزمندگان اسلام، دیپلمات های کشور، دولت و ملت و رهبری معظم انقلاب و نیروهای مسلح ملت ایران و عراق ملت سوریه و ملت لبنان بخاطر پایان گروهی که جز شر و نکبت، ویرانی، آدم کشی و توحش چیزی به همراه نداشتند، گفت: گروهک‌های تروریستی که توسط برخی کشورهای منطقه ارتزاق شدند پول به آنها داده شد. آنچه در موزه های عراق و سوریه حراج کردند را در بازار همان کشورها فروختند دختران مردم را هم بردند در بازار فروختند و با جنایت های خود روی جنایتکارای تاریخ را روسفید کردند. بهترین جوان های مردم منطقه را با خنجر سر بریدند. به هیچکس رحم نکردند.

وی تاکید کرد: آن زمانی که مردم سوریه را در حلب سر می بریدند اتحادیه عرب کجا بود روزی که مردم یمن در زیر بمب باران بودند و هنوز هم هستند اتحادیه عرب کجا بود. واقعا جای تاسف و تاثر است که عده ای که خودشان را مسلمان و عرب می نامند دور هم جمع شوند و ابراز تاسف می کنند که چرا یک ملت مظلوم توانسته پاسخ دندان شکن دهد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با موضوع حمله موشکی یمن به ریاض، اظهار کرد: جای تاسف است که در شرایطی که مردم منطقه با ریشه‌کنی داعش کار بزرگی انجام داده‌اند، وزرای خارجه یک تشکیلات پوسیده و بی رمق و بی‌اثر به نام اتحادیه عرب دور هم جمع شوند و تمام فکرشان این باشد که چرا مردم یمن بعد از دو سال در معرض بمباران قرار داشتن، یک موشک به سمت ریاض پرتاب کردند و از این موضوع اظهار تاسف کنند.

وی با ابراز انزجار از مطالب مطرح شده در جلسه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: آن زمان که مردم عراق به دست داعش گرفتار شدند، آن زمان که مردم سوریه در دیرالزور و حلب سرشان بریده شد و آن روز که مردم یمن زیر بمباران شدید بودند یا آن روز که در ارتفاعات لبنان تروریست‌ها حاکم شدند و مردم لبنان را تهدید می کردند، اتحادیه عرب کجا بود؟

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جای تاسف است که عده‌ای که خود را مسلمان و عرب می دانند، دور هم جمع شوند و از یک پاسخ دندان شکن مردم مظلوم یمن اظهار تاسف کنند. آنها تمام غصه‌شان این است که چرا مردم، مبارزین و ارتش یمن موفق شدند برد موشک اسکادی که در انبار خود داشتند را افزایش دادند.

وی همچنین با ابراز تاسف نسبت به عملکرد اتحادیه عرب گفت: آیا تنها مردم عربستان، عرب هستند و مردم یمن، سوریه، لبنان، عراق و نیز فلسطینیان عرب نیستند؟

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حوادث و تحولات اخیر منطقه بار دیگر نشان داد که باید روی پای خود بایستیم و قدرت ملی، نظامی و امنیت غذایی‌مان توسط خودمان ایجاد شود، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که کشاورزان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون موفقیت‌های خوبی در زمینه تولید محصولات کسب کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما کشاورزی  و منابع غذایی پایدار می خواهیم، خاطر نشان کرد: منبع اصلی ما در مسئله غذا و محصولا ت کشاورزی به معنای عام آب و خاک هستند؛ این دو سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشاورزی محسوب می شود و باید از آنها حفاظت و حراست شود.

روحانی با اشاره به حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی طی سالهای اخیر گفت: در طول دولت یازدهم تلاشهای فراوانی برای حمایت از کشاورزان انجام شد که خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله این حمایتها بود.

رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه همانطور که آب و خاک باید پایدار باشند، کمک دولت به بخش کشاورزی نیز باید پایدار باشد، به موفقیت‌های کشاورزان در سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد: اینکه در طول چهار سال گذشته 21 میلیون تن به محصولات کشاورزی کشور افزوده شود، افتخار بزرگی برای کشاورزان است. از جمله دیگر افتخارها این است که در زمینه تراز تجاری در مواد غذایی و محصولات مورد نیاز کشاورزی شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم. در این زمینه رقم تراز تجاری این بخش در سال 92، منفی 8.1 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 95 به منفی 3 میلیارد دلار رسیده است. واردات ما در بخش محصولات مورد نیاز کشاورزی در سال 92، 13.4 میلیارد دلار بوده و این رقم در سال 95 به 7.7 میلیارد دلار رسیده است که یک حرکت بسیار  ارزشمندی در بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه دولت در سال جاری به ازای خرید تضمینی 8.8 تن گندم، 11.5 هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخته و هیچ بدهی به آنها ندارد، خاطر نشان کرد: تلاش دولت در زمینه حمایت از کشاورزان تنها محدود به بحث خرید تضمینی محصولات نیست بلکه در زمینه خرید تجهیزات کشاورزی و همچنین زهکشی و آبیاری مدرن نیز اقدامات بزرگی انجام داده است.

روحانی همچنین با انتقاد از برخی ماده واحده‌های قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال 68 اظهار کرد: این قانون مربوط به 28 سال قبل است که باید برای شرایط امروز تغییر کند و اصلاح شود. در این زمینه من معتقدم که حمایت از کشاورزان باید به صورت هدفدار، به گونه‌ای انجام شود که اگر کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی می کند یا فردی در تولید محصولات خود از کود کمتری استفاده می کند، از حمایت های بیشتری برخوردار باشد. معتقدیم که به هر اندازه که از کشاورزان حمایت کنیم در آینده شاهد بهبود وضعیت کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب این بخش و همچنین افزایش سلامت مردم خواهیم بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم توجه به محیط‌ زیست تاکید کرد و گفت: در کنار توجه به آب، زمین کشاورزی و محصولات آن، مسئله محیط‌ زیست نیز برای دولت از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید تلاش کنیم تا مسئله تصفیه فاضلاب ها به سرعت در دستور کار قرار گیرد و موضوع کشاورزی در آبهای آلوده هر چه سریعتر رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه صحبت‌های خود در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز بر لزوم حضور محصولات کشاورزی ایران در بازارهای صادراتی دنیا و همچنین توجه به موضوع کشت فراسرزمینی تاکید کرد و گفت: امروز وضعیت صادرات در بخش کشاورزی نسبت به چهار سال قبل در شرایط بهتری قرار دارد اما باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا بتوانیم در بازارهای رقابتی حضور یابیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید به موضوع کشت فراسرزمینی نیز توجه کنیم. چراکه ممکن است تولید برخی محصولات کشاورزی در داخل کشور امکانپذیر نباشد. به همین دلیل می توان زمین هایی از کشورهای دیگر را در اختیار گرفت و محصولات کشاورزی را در آن سرزمین‌ها تولید کرد. این اقدام امکان حضور در بازارهای دنیا را نیز فراهم خواهد کرد و موجب افزایش قدرت کشور خواهد شد.

روحانی همچنین با اشاره به اهمیت نقش فضای مجازی در بخش کشاورزی اظهار کرد: فضای مجازی می تواند برای رساندن محصولات باغی و کشاورزی به مصرف کنندگان کمک های بسیاری کند. از جمله مشکلات کشاورزان این است که نرخ خرید محصولات از کشاورزان با نرخ فروش همان محصولات به مصرف کنندگان تفاوت بسیاری دارد که فضای مجازی در کاهش این نرخ می تواند تاثیرگذار باشد.

حسن روحانی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود با تقدیر از حضور و کمک رسانی مردم در امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه اظهار کرد: در زلزله غمبار کرمانشاه همه در کنار هم بودند و هستند و غم هموطنان، برادران و خواهران کرمانشاه غم همه کشور محسوب می شود و کمک به آنها وظیفه همه ما است.

وی خاطر نشان کرد: نمی گوییم که حرکت ما در جریان این زلزله بی نقص بوده اما در این شرایط سخت حرکت خوبی انجام شد و همه مقامات مسئول، ارگانهای نظامی و مردم تلاش و کوشش بسیار کردند.

رئیس‌جمهوری با زشت خواندن اقدام برخی رسانه‌های خارجی در انتشار برخی مطالب در جریان امدادرسانی به  حادثه دیدگان زلزله اخیر گفت: بسیار زشت است که برخی رسانه‌های خارجی که گاهی می خواهند خود را طرفدار مردم نشان دهند، در روز سخت مردم به جای اینکه به فکر آنها و حمایت از آنها باشند، به فکر ایجاد اختلاف میان مردم هستند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران ملتی بیدار و هوشیار است، تصریح کرد: دولت چیزی جز نمایندگی مردم را در اختیار ندارد و منتخب آنها است. به همین دلیل نیز هیچگاه میان دولت و مردم فاصله‌ای وجود ندارد و هر آنچه که دولت انجام می دهد از پول ملت است.

روحانی افزود: خزانه متعلق به مردم است و دولت به نمایندگی از سوی مردم تلاش می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه برخی مصیبت‌ها تنها با کمک خدا برطرف خواهند شد، خاطر نشان کرد: برای رفع برخی مصیبت‌ها از خداوند تقاضای کمک داریم وهمچنین از ایشان می خواهیم که برادری، ایثار، فداکاری و مهربانی ما را نسبت به یکدیگر افزایش دهد تا با تلاش ملت و دولت غم از سیمای مردم داغ‌دیده بخشهایی از استان کرمانشاه زدوده شود.

روحانی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود با تبریک به مناسبت فرارسیدن ربیع الاول و انتقاد از عدم برگزاری جشن‌های سراسری به این مناسبت اظهار کرد: در ایران همواره نسبت به خاندان رسالت به دلیل ارادتی که وجود دارد، در عزاداری‌ها سنگ تمام می گذاریم و هر آنچه لازم است ادای وظیفه می کنیم اما در تولدها و میلادها حد متوسط را رعایت و ظاهرا فکر می کنیم که شادی جزء دین ما نیست. در حالیکه دین اسلام دین نشاط، لبخند، سرور، صلح و برادری است. امیدواریم که همانطور که عزاداری ها با تمام وجود به خاندان پیامبر ادای وظیفه می کنیم در ایام شادی هم بتوانیم در حد لازم انجام وظیفه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه