English

بیانیه پایانی کنگره حزب مردمی اصلاحات؛

یقیناً قدرت شهروندان از هر ابزار و قوه قهریه ای کارآیی بهتری دارد

در بیانیه پایانی سومین کنگره و مجمع عمومی حزب مردمی اصلاحات تاکید شد نگاه دولت و مسوولین به مطالبه گران اجتماعی و مدنی و سازمان های مردم نهاد نباید نگاه از بالا و تخریبی باشد.

یقیناً قدرت شهروندان از هر ابزار و قوه قهریه ای کارآیی بهتری دارد

به گزارش خبرگزاری موج، سومین کنگره و مجمع عمومی حزب مردمی اصلاحات با شعار «جامعه مطالبه‌گر، لازمه دولت مترقی» روز پنجشنبه ۲۵ آبان برگزار شد.  

بیانیه پایانی این مجمع به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در روزگاران فراغ آیت الله هاشمی رفسنجانی، به روح ملکوتی آن قهرمان بزرگ ملت ایران، یار دیرین امام ورهبری سلام و درود می فرستیم. ایشان به مدد شجاعت، گذشت، تدبیر و هوش سیاسی خود هم در به ثمر رسیدن انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام(ره) و هم در عبور نظام از بحران ها و تنگناهایی مانند جنگ تحمیلی و سپس به عنوان ۸ سال رئیس جمهور سازندگی و سپس رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار مقام معظم رهبری، ایفاگر نقشی بی بدیل در تاریخ سیاسی معاصر ایران بوده اند.

در راستای تامین نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و وزارت محترم کشور در خصوص قانون جدید احزاب و لزوم پاره ای از تغییرات در اساسنامه و مرامنامه حزب، کنگره فوق العاده حزب در تاریخ ۲۵ آبان ماه با حضور اعضای واجد صلاحیت حزب در تهران برگزار شد که با صدور این بیانیه اختتامیه آن اعلام می گردد.

حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی با پایبندی به آرمان های امام راحل (ره) و اعتقاد راسخ به مبانی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه در چارچوب قانون اساسی و مرامنامه حزب، به منظور تقویت جامعه مدنی و نظارت بر برنامه های توسعه ای کشور و پیگیری توسعه و آبادانی کشور و ارتقای سطح زندگی احاد مردم تلاش می نماید.

با توجه به شعار انتخابی برای این کنگره که جامعه مطالبه گر لازمه دولت مترقی می باشد این حزب معتقد است که مطالبه گری از آرمانگرایی ذاتی بشر نشأت می گیرد، احساس مسئولیت نسبت به پیرامون و پیگیری آن به وسیله مطالبه از حاکمیت تا حصول نتیجه ای مطلوب است. مطالبه گری باعث تخدیر مسئولین از کوتاهی های احتمالی است، به صورتی که ایشان احساس کنند فعالیت هایشان توسط شهروندان مطالبه گر رصد و پالایش می شود.

امام علی(ع) در خصوص حق متقابل حاکم و مردم عبارتی بسیار قابل تأمل دارند به این مضمون که می فرماید: من را بر شما حقی است و شما را بر من حقی است، حق من این است که شما از من اطاعت کنید و حق شما بر من این است که مرا در نهان و آشکار نصیحت کنید. شهروند پرسشگر یا مطالبه گر باید اصول و قواعد مطالبه گری را نیک بداند و حرفه ای عمل کند. هر آینه مسئولان و مدیران و مجریان احساس کنند که کارکرد و اعمال ایشان راکسانی نظارت می کنند که با قوانین و اصول آشنایی دارند و مطالبه گرانی خردورز و عالم هستند در رفتار و کردار خود دقت نظر بیشتری می کنند.

یقیناً قدرت شهروندان مطالبه گر با ارائه دیدگاه های علمی و تخصصی توأم با ایجاد فشار اجتماعی و پرسشگری عالمانه، از هر ابزار و قوه قهریه ای کارآیی بهتری دارد. بی شک شهروندان مطالبه گر آگاه به حقوق و قوانین، مدیران پاسخگو را به وجود می آورند. شهروند مطالبه گر باید بداند راه احقاق حق و مطالبه نه از مسیر خشونت است و نه کوتاه آمدن از مطالبه، بلکه باید برای رسیدن به مقصود و دفاع از حق و مطالبه خود پایمردی کند و با صراحت و شفافیت عمل کند بدانگونه که حقوق دیگران نیز رعایت شود ... در تحقق مطالبه گری شهروندی نقش حاکمیت، مجریان و مدیران جایگاه ویژه ای دارد. مسئولین و متولیان باید مردم را یاور و ناظر راستین خود بدانند و به عبارتی با هم در تعامل باشند نه در تقابل و تخاصم.

نگاه دولت و مسوولین به مطالبه گران اجتماعی و مدنی و سازمان های مردم نهاد نباید نگاه از بالا و تخریبی باشد

نگاه دولت و مسوولین به مطالبه گران اجتماعی و مدنی و سازمان های مردم نهاد نباید نگاه از بالا و تخریبی باشد بلکه باید از ظرفیت و پتانسیل آن ها در راستای پیشرفت امور و اجرای بهتر برنامه ها و خدمات خود به شهروندان بهره مند شوند. از مهم ترین وظایف دولت ایجاد امنیت، رفاه، آسایش و عدالت برای مردم است و لازمه تحقق این مهم وجود شهروندانی است که منطقی آگاه به حقوق قانونی خویش دارند و مسئولیت پذیر هستند و با شیوه نظارت و مطالبه گری آشنایند.

هیچ جامعه ای بدون شهروند مطالبه گر و بانشاط و پویا زنده نیست. همانگونه که کمترین خلل و مشکلی در سیستم خون بیمار بیماری های عدیده ای را در پی خواهد داشت جامعه نیز چنین است. وقتی روح مطالبه گری در کالبد جامعه نباشد و یا اینکه جامعه دچار اختلال روانی گردد، باید منتظر بروز آفت های بی شماری در بطن جامعه باشیم. رسانه ها ضمن ایفای نقش فرهنگسازی و آموزش شهروندی باید زبان گویای شهروندان مطالبه گر باشند.

صدای مطالبه گران باید شنیده شود 

صدای مطالبه گران باید شنیده شود و بهترین گزینه، رسانه ها اعم از مطبوعات، پایگاه های خبری، سایت های محلی و صدا و سیما می باشند. حزب معتقد است که ضروری ترین مقدمه برای ایجاد انگیزه و نیز اثربخشی مشارکت مستمر شهروندان در اداره امور جامعه، گردش آزاد اطلاعات و شفافیت و به تبع آن پاسخگویی مسوولان است. ایران برای همه ایرانیان است و دولت موظف است تا امکانات موجود را برای همگان به میزان استحقاق فراهم آورد.

حزب معتقد است رفع مشکلات معیشتی اقشار ضعیف جامعه از وظایف بدیهی دولت بوده و در این خصوص لازم است دولت با به کارگیری افراد با کفایت تدابیر لازم را بعمل آورد یکی از فوری ترین اقدامات لازم در این خصوص مقوله اشتغال است که بیکاری خود منشا آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد و امثال آن می شود قطعا توجه مسئولین به سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری و تاکید بر اقتصاد مقاومتی می تواند در این خصوص چاره ساز گردد.

ضمن تسلیت وابراز همدردی حزب به مردم مصیبت زده کرمانشاه ذکر این نکته ضروری است که زلزله اخیر نشان داد که هنوز ضعفهای مهمی در مدیریت بحران در کشور وجود داشته است که ضرورت دارد در خصوص آن چاره اندیشی لازم صورت گیرد.

با آرزوی توفیق و سربلندی برای مردم شریف ایران»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی