English

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری

در فضای پساداعش حضور ایران در سوریه اقتصادی خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایاین داعش در سوریه گفت: حضور نظامی ایران در این کشور به درخواست دولت سوریه بود اما در فضای پساداعش به صورت همکاری در حوزه بازسازی و اقتصادی تغییر می کند.

در فضای پساداعش حضور ایران در سوریه اقتصادی خواهد بود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی ضمن بیان تسلیت به مناسبت زلزله شب گذشته در بخش های غربی کشور و مناطقی از کشور عراق و کشته شدگان این حادثه در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی درباره ارتباط سفر وزیر خارجه انگلیس با بحث آزادی نازنین زاغری گفت: سفر وزیر خارجه انگلستان در دستور کار بوده است و تا انتهای سال میلادی این سفر انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مکرون به ایران بیان داشت: تاریخ این سفر هنوز مشخص نیست اما پس از سفر جانسون صورت خواهد گرفت. موضع گیری مکرون در مورد مسائل منطقه دقیق نبود زیرا بدخواهان زیادی وجود دارد که مایلند روابط ایران را با اروپا خراب کنند. سفر وزیر خارجه فرانسه در مراحل نهایی خود است ودر هفته های آینده انجام می شود.

قاسمی درباره نقش ایران پس از داعش در سوریه اظهار داشت: حضور نظامی ایران در سوریه برای مبارزه با داعش و به درخواست دولت این کشور بود. در صورتی که دولت سوریه بتواند بر اوضاع مسلط شود شکل همکاری ها از نظامی به اقتصادی تغییر می کند.

وی در خصوص استعفای نخست وزیر لبنان گفت: ما همواره خواهان ثبات در لبنان بودیم. در سال های اخیر با همکاری احزاب لبنان در مسیر درستی قرار گرفت. ما هنوز به طور جد از روند توسعه این کشور حمایت می کنیم و استعفای حریری ناگهانی و مشکوک تلقی شد. با توجه به سخنان شب گذشته حریری, امیدواریم سریعتر به لبنان بازگردد و روند قانونی استعفا را آنجا انجام دهد.

وی درباره پهلو گرفتن کشتی هند در بندر چابهار برای انتقال کالا به افغانستان گفت: تلاش می شود با این بندر نقش کلیدی در بخش ترازیت میان کشورهای منطقه و حتی آسیای مرکزی و روسیه داشته باشد. این روند ادامه خواهد داشت تا در نهایت به ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی کمک بسزایی داشته باشد.

قاسمی درباره فعالیت سیاسی ریاض علیه کشورمان در منطقه بیان داشت: اقدامات اخیر عربستان جدید نیست این کشور به دلیل مشکلات داخلی و خارجی سعی کرده اجماع سازی علیه ایران رقم بزند. اجلاس وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم به نتیجه نمی رسد چون هر کشوری درصدد دنبال کردن منافع ملی خود است.

قاسمی در مورد اینکه آیا ایران حضور سعد الحریری را در عربستان از مجامع بین المللی را پیگیری می کند یا خیر گفت: مسایل لبنان به این کشور مربوط است و ایران در خصوص مسایل داخلی این کشور دخالتی ندارد و احزاب لبنان باید خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه در باره واکنش ایران به تحرکات احتمالی عربستان در لبنان گفت: ما سیاست کلی خود را که عدم دخالت در این کشور است دنبال می کنیم.

وی در مورد بازداشت های احتمالی افرادی که بدون ویزا به عراق رفته بودند گفت: وضعیت امسال در اربعین نسبت به قبل مطلوبتر بود و اگر افرادی بدون ویزا به عراق رفتند من اطلاع چندانی ندارم و مشکل خاصی در این رابطه وجود نداشت.

وی در مورد برنامه ایران برای همکاری با سوریه برای نابودی گروه های غیر از داعش و نیروهای معارض سوری بیان داشت: بحث داعش نیست و همه نیروهای تروریستی مسلح را شامل می شود. تا بازگشت ثبات به تمام معنا و نابودی تروریست ها در سوریه می مانیم. بحث حضور ایران در بازسازی می تواند به زمان دورتری مربوط باشد که مربوط به نابودی تمام گروهای مسلح تروریستی است.

وی در مورد حضور ایران در پاکسازی رقه تاکید کرد: هر آنچه دولت سوریه از ایران درخواست کند ما در کنارشان هستیم.

قاسمی در خصوص پرونده زاغری و ارتباط آن با سفر جانسون اظهار داشت: این پرونده در دست قوه قضاییه است و سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران از قبل پیش بینی شده و ربطی به سخنان اخیر وی در مورد خانم زاغری ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارتباطات کشورهای همسایه و از جمله ارمنستان با رژیم صهیونیستی گفت: ارمنستان سیاست های خودش را دنبال می کند اما با شناختی که از رژیم صهیونیستی داریم این ارتباط را برای کمک به ثبات و امنیت منطقه انجام نمی دهند و توصیه می کنیم به دوستان ارمنی در ارمنستان که با دقت بیشتری به رفتارها و نگاه این رژیم در منطقه داشته باشند. 

وی درباره مساله انتصاب حملات موشکی یمن به ایران گفت: ما هیچ گاه سلاحی به یمن صادر نکرده ایم و نخواهیم کرد. حتی به دلیل محاصره این کشور امکان ارسال موادغذایی نیست چه برسد به سلاح و موشک. انچه در یمن وجود دارد از قبل در پایگاه های نظامی این کشور بوده و حال زیر فشار جنگ برد این موشک ها را ارتقا داده اند. 

قاسمی در مورد اظهارات نخست وزیر اقلیم کردستان برای گسترش روابط با ایران و ترکیه تصریح کرد: در مورد نامه نگاری مسعود بارزانی به مقامات کشور من اطلاعی ندارم. اما در باره درخواست نیچروان بارزانی سیاست های ما عراق هماهنگ است. اما روابط خوبمان را با کردهای عراق ادامه می دهیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه