English

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی ایران در لاهه:

گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد سوریه فاقد وجاهت قانونی است

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی ایران در لاهه گفت: ایران هفتمین گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد سوریه را بررسی کرده و معتقد است گزارش فاقد وجاهت است.

گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی در مورد سوریه فاقد وجاهت قانونی است

به گزارش خبرگزاری موج، پنجاه و ششمین اجلاس فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی با هدف بررسی هفتمین گزارش مکانیسم تحقیقاتی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص سوریه برگزار شد.

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی کشورمان در لاهه در این اجلاس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره کاربرد سلاح شیمیایی از سوی هر شخص، در هر مکان و تحت هر شرایطی را قویا محکوم می کند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که یافته های سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل متحد باید برپایه مستندات، منابع موثق و قابل راستی آزمایی استوار باشد. اما متاسفانه با وجود برخی تناقضات و مغایرتهای موجود در گزارش، نمی توان نتیجه گیری های گزارش را جامع و کامل محسوب کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هفتمین گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاحهای شیمیایی و سازمان ملل متحد را بررسی کرده و با  توجه به این نکته که گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک مبتنی بر یافته های هیات حقیقت یاب بوده، تاکید دارد  هیات حقیقت یاب در انجام تحقیقات در چارچوب وظایف محوله و منطبق بر کنوانسیون سلاح های شیمیایی موفق نبوده و أقدامات هیات، حرفه ای، متوازن و مستقل نبوده، به طریق اولی گزارش سازوکار نیز فاقد وجاهت است.

معاون حقوقی و بین المللی نمایندگی کشورمان در لاهه ادامه داد: علاوه بر این، در مورد حادثه شیمیایی در خان شیخون و ایراد اتهام و منتسب کردن آن به دولت سوریه، بدون انجام هرگونه نمونه برداری از پایگاه هوایی الشعیرات، بی پایه و اساس بودن این ادعا را نشان می دهد.

سوریه پذیرش کنوانسیون سلاح های شیمیایی به کلیه تعهدات خود عمل کرده است

هیات کشورمان همچنین تاکید کرد: سوریه علیرغم مواجهه با شرایط دشوار و درگیری با گروه های تروریستی مسلح، خصوصا داعش و النصره، با پذیرش کنوانسیون سلاح های شیمیایی به کلیه تعهدات خود عمل کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این جلسه بطور مشترک پیش نویس تصمیم در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت یاب را ارائه کردند، اظهار داشت: سفیر روسیه ضمن حمایت از پیش نویس تصمیم مشترک با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارتقای کارآیی هیات حقیقت یاب، خواستار انجام بازرسی حرفه ای مطابق با الزامات کنوانسیون سلاح های شیمیایی و بکارگیری متوازن بازرسان اعزامی شد.

بر اساس این گزارش، آمریکا نیز قرار است با هماهنگی کشورهای گروه غرب، متن پیش نویس تصمیم دیگری را ارائه کند و بر همین اساس درخواست نمود اجلاس شورای اجرائی به تعلیق درآید.

ادامه جلسه فوق العاده شورای اجرایی به هفته آینده موکول شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه