English

سردار جلالی:

استراتژی جدید دشمن، جداسازی مردم از حکومت است

رئیس سازمان پدافندغیرعامل با اشاره به تغییر فضای تهدیدات گفت: حفاظت از مردم و تامین نیازهایشان در زمان جنگ از اقدامات دافاع غیرنظامی مهم است که دشمن هم راهبرد خود را تلاش بر جدا سازی حکومت از مردم گذاشته است.

استراتژی جدید دشمن، جداسازی مردم از حکومت است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سردار غلامرضا جلالی در چهارمین همایش پدافند جامع کشور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت:همان گونه که از عنوان این همایش مشخص است یک دفاع جامع دفاعی کامل در برابر تهدیدات است که دارای دو مولفه اساسی است: یکی دفاع نظامی از کشور در همه حوزه ها و دیگری دفاع غیرنظامی که به معنای دفاع از مردم و تامین نیازمندی های مردم در زمان جنگ است. ماموریت نیروهای مسلح در زمان جنگ دفاع از کشور است و حکومت و کشور باید مردم را حفظ کند و نیازشان را مرتفع سازد که به آن دفاع غیرعامل هم می گویند. 

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران سازمان پدافندغیرعامل مسئول این نوع دفاع است. دفاع غیرنظامی در همبستگی با دولت و نیروهای مسلح است. اگر قبول کنیم تهدیدات کشور تغییر ماهیت داده اند, در شرایط جدید برنده جنگ کشوری است که بتواند از مردمش محافظت کند. یعنی رابطه مردم و حکومت را بتواند کنترل کند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: همه کشورها برای مقابله با دشمن یک ارتش دارند و یک ترکیبی از ارتش و مردم, که دومی مربوط به شرایط اضطرار است. دشمنان ما استراتژی مختلفی برای جداسازی مردم از حکومت دارند. در سال 2003 آمریکا در عراق هم تلاش کرد مردم عشایر را از ارتش که 9 دهم نیروی دفاعی این کشور محسوب میشد را جدا کند. 

وی تصریح کرد: داشتن طرح های جامعی که بتواند حفاظت و تامین نیازهای مردم را مدیریت کند بسیار حایز اهمیت است. وقتی در مورد پدافند غیر عامل در نیروهای مسلح صحبت می کنیم شاهد جمع جبری دفاع عامل و غیرعامل هستیم. اگر بخواهیم در برابر تهدیدات مصون باشیم سهم هر کدام بر اساس طراز دشمن در جنگ دارد مشخص می شود. تهدیدات موثر بر ما دو مولفه انسانی و فیزیکی دارند. مولفه های انسانی از جنس راهبرد و سیاست و تاکتیک است. این مساله در تغییر روئسای کشورها قابل مشاهده است که نوع تفکر رهبران میتواند تهدیدزا باشد. مولفه های فیزیکی هم شامل تجهیزات و زیرساختها و پادگانها و فرودگاه ها می شود. این مسائل تکلیفی برای ما ایجاد می کند. نکته آنکه این دو مولفه هم بر یکدیگر اثر میگذارد و پویا است. یکی از دلایلی که گفته می شود هزینه های نیروهای مسلح زیاد است همین مساله است. 

سردار جلالی با اشاره به مساله تهدیدات سایبری افزود: هوشمندی تکنولوژی در شکل ورود فضای سایبری در تجهیزات نظامی خود را نشان داده است و فضای سایبر بعد پنجم جنگ است و چهار بعد دیگر را نیز در خود دارد. در آینده نزدیک ارتش ها جنسشان سایبری است. یعنی هواپیمایی که به پرواز در می آید بدون خلبان است و موتورو و تمام اقداماتش از طریق سایبر هدایت می شود. لذا ما پدیده جنگ سایبری نظامی مواجه هستیم. باید نحوه تلفیق این جنگ با فضای سایبری را بشناسیم. باید تقسیمات موهوم را کنار بگذاریم و هم ارتش و هم سپاه باید زیرساخت سایبری داشته باشند و این ضرورت جدی است. 

وی در پایان تاکید کرد: در سیاست های کلی ایجاد قدرت پاسخ به حملات سایبری ابلاغ شده است. در این راستا ما باید درک درستی از جنگ از فضای سایبری داشته باشیم. نقش خودمان و سناریو تهدید را بشناسیم. باید زیرساخت لازم سایبری در حوزه نیروهای مسلح داشته باشیم. اینکه فرمانده گردان نتواند عملیاتی ترکیبی سایبری را طرح ریزی کند یک ضعف است. تهدیدات پیشرو سایبری است و زیرساخت های کشورها به سمت هوشمند شدن می رود. برآورد جهانی این است که در 5 سال آینده 30 میلیارد وسیله الکترونیکی بهم وصل می شود. لذا باید خود را در تمامی حوزه ها خود را آماده کنیم. امیدواریم این همایش فهم بهتری از تهدیدات پیشرو در ما ایجاد کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی