English

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با موج:

گستردگی فضای رانت اجازه نمایش حضور مردم در بخش اقتصاد را نمی دهد

رحیمی با اشاره به فعالیت مردم در بخش های مختلف اقتصاد گفت: فضای رانت در حوزه صنعت و تجارت به قدری پر رنگ است که اجازه دیده شدن نقش مردم در اقتصاد را نمی دهد.

گستردگی فضای رانت اجازه نمایش حضور مردم در بخش اقتصاد را نمی دهد

علیرضا رحیمی درباره اقداماتی که می توان از طریق آن ها با تحریم های روزافزون آمریکا و طرح موسوم به مادر تحریم ها مقابله کرد به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: مجلس مصوبه ای تحت عنوان مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا به تصویب رساند که بر اساس آن تکالیفی برای دستگاه های مختلف وزارت خارجه، اقتصاد و دفاع پیش بینی شده است که در حال حاضر نیاز به دو آیین نامه است تا تبیین شود. لذا ما از وضعیت فعلی که آمریکا به وجود آورده جلوتر هستیم زیرا ما پیش بینی رویکردهای این کشور را داشتیم. 

وی افزود: این قانون به تازگی تصویب شده و باید پس از دریافت گزارش های سه ماه و 6 ماهه از دستگاه های ذی ربط، اقدامات آن ها را در مواجه با تحریم های آمریکا مورد ارزیابی قرار داد.

خوداتکایی دفاعی موجب تقویت موقعیت ما در برجام شد

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا اقتصاد مقاومتی به عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم ها تاکنون به درستی اجرایی نشده است بیان داشت: بحث اقتصاد مقاومتی به صورت متمرکز در دولت دنبال می شود. ستادی هم در این رابطه به رهبری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است و این گونه نیست که نهادها و مسئولین دولتی گامی در این راستا برنداشته باشند. اقتصاد مقاومتی مسیر برون رفت از وضعیتی است که دشمنان برای ما ایجاد می کنند. خوداتکایی دفاعی و نظامی در میان مدت و بلند مدت باعث تقویت موقعیت ما در برجام شد. چنانکه آمریکایی ها بعد از آزمایش های موشکی ما تصمیم به ایجاد فشارهایی در حوزه دفاعی گرفتند.  

رحیمی در مورد افزایش واردات در چند ماه اخیر و نقشی که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد تصریح کرد: موضوع واردات چند لایه است که شامل بحش قاچاق کالا، تعرفه های گمرک، امنیت مرزی، قیمت کالا، تنظیم بازار و یارانه می شود. برای مثال ما در حوزه گمرک هنوز از دستگاه های سنتی برای کنترل تجارت استفاده می کنیم این در حالی است که ابزارهای قدیمی برای نظارت بر حجم تجارت امروز کارگر نیست. براین اساس وقتی بحث تولید داخلی به میان می آید زنجیره ای از مشکلات مطرح می شود. 

وی ادامه داد: با این حال می توانیم امیدوار باشیم که اقتصاد مقاومتی اثرگذار خواهد بود زیرا برای همه حوزه ها تعیین تکلیف شده و فقط باید عزمی برای اجرای آن وجود داشته باشد. این در حالی است که منابع ما محدود است و اگر اولویت بندی صورت نگیرد ما به اهدافمان نمی رسیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص که آیا منفعت عده ای از واردات مانع بزرگی در اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود یا خیر گفت: برخی از واردات سود می برند و رانت هایی در حوزه صنعت و تجارت وجود دارد که باید قطع شود. مسئولان ارشد دنبال سالم سازی اقتصاد و مشارکت مردم هستند و اسناد بالادستی هم مردمی کردن اقتصاد را تکلیف کرده اند. براین اساس باید در مبارزه با مفاسد اقتصادی عزم راسخی وجود داشته باشد و در این راه نباید ناامید بود. 

رحیمی خاطر نشان کرد: مردم از طریق بخش خصوصی، تعاونی ها و بخش روستایی در حوزه های مختلف اقتصاد مشارکت دارند اما فضای رانت به قدری پر رنگ است که اجازه دیده شدن نقش مردم را نمی دهد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه