English

رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران؛

به دنیا می فهمانیم توان تولید سوخت نیروگاهایمان را داریم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تامین سوخت واحدهای جدید نیروگاه بوشهر اظهار کرد: برای تامین سوخت این واحدها در حدی تلاش می کنیم که به دنیا بفهمانیم توانمندی تولید سوخت را داریم.

به دنیا می فهمانیم توان تولید سوخت نیروگاهایمان را داریم

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان عملیات گودبرداری واحد دوم نیروگاه بوشهر در جمع خبرنگاران درباره صرفه اقتصادی نیروگاه‌های هسته‌ای با بیان تفاوت نیروگاه‌های هسته‌ای با فسیلی گفت که نیروگاه‌های هسته‌ای در سرمایه‌گذاری اولیه گرانتر هستند اما در برگشت سرمایه سریع ترند. به عبارتی یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی پنج میلیارد دلار هزینه دارد در حالی که یک نیروگاه حرارتی هزار مگاواتی در حدود یک میلیارد دلار.

وی گفت: در یک نیروگاه فسیلی هزار مگاواتی معادل سالانه ١١ میلیون بشکه نفت باید در آن سوخت ریخت که با قیمت امروز نفت که ٥٠ دلار است می شود ٥٥٠ میلیون دلار، در صورتی که یک نیروگاه هسته ای هزار مگاواتی سالانه ٥٠ تا ٦٠ میلیون دلار سوخت مصرف می‌کند؛ بنابراین یک نیروگاه هسته‌ای در عرض ده سال با صرفه‌جویی نفتی که دارد سرمایه خود را برمی‌گرداند.

وی ادامه داد: همچنین طول عمر نیروگاه‌های هسته‌ای حدود ٦٠ سال است اما تا صد سال قابل تمدید است. یعنی ما داریم برای یک پروژه ٨٠ ساله سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

نیروگاه هسته‌ای از بعد سلامت و اقتصادی مقرون به صرفه است

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یک نیروگاه هسته‌ای هم در استفاده از سوخت فسیلی صرفه‌جویی می‌کند و هم حدود ٧ میلیون تن گازهای آلاینده در سال را کاهش می‌دهد. همچنین نیروگاه هسته‌ای از بعد سلامت و اقتصادی مقرون به صرفه است.

نیروگاه‌های هسته‌ای از نظر اقتصادی به صرفه است

وی با اشاره به این‌که «امارات، عربستان و کویت با وجود منابع عظیم نفتی به سمت ساخت نیروگاه هسته‌ای می‌روند»، گفت: نیروگاه‌های هسته‌ای از نظر اقتصادی به صرفه است که این کشورها با این سرعت به سمت آن می‌روند.

وی گفت: داشتن این توانمندی برای کشور ما بالقوه ایجاد قدرت می‌کند.

صالحی درباره تامین سوخت واحدهای جدید نیروگاه بوشهر اظهار کرد: برای تامین سوخت این واحدها در حدی تلاش می کنیم که به دنیا بفهمانیم توانمندی تولید سوخت را داریم، اما در این‌که بخواهیم خودمان سوخت تمام نیروگاه‌های‌مان را تولید کنیم الزامی نداریم.

وی افزود: اگر بخواهیم سوخت تمامی نیروگاه ها را خودمان تولید کنیم باید برنامه ریزی اقتصادی داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی