English

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

برجام به نتیجه رسید چون آمریکایی ها می خواستند همه چیز را از ایران بگیرند

کمالوندی گفت: اگر برجام به نتیجه رسید به این دلیل بود که طرف مقابل به ویژه آمریکایی ها به این جمع بندی رسیدند که اگر همه چیز را از ایرانی ها بگیرند، آنها خودشان می سازند.

برجام به نتیجه رسید چون آمریکایی ها می خواستند همه چیز را از ایران بگیرند

به گزارش خبرگزاری موج، اگر برجام به نتیجه رسید به این دلیل بود که طرف مقابل به ویژه آمریکایی ها به این جمع بندی رسیدند که اگر همه چیز را از ایرانی ها بگیرند، آنها خودشان می سازند.

بومی شدن صنعت هسته‌ای موجب شد برجام به نتیجه برسد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های افزود: آنها (غرب و آمریکا) سیاست شان را برای حذف صنعت و تکنولوژی هسته ای در ایران تغییر دادند چون دیدند این صنعت بومی سازی شده است از این رو به سمت مدیریت و کنترل این صنعت حرکت کردند.

وی با اشاره به سفر یوکیا آمانو به تهران گفت: تشکیلات آژانس بین المللی انرژی اتمی ساختار خاص خود را دارد. یکی از مهمترین تاثیرات منفی بر این سازمانها و نهادها از سوی قدرت‌های بزرگ وارد می‌شود و آن‌ها می‌توانند با تهدید قطع بودجه این سازمان ها، آنها را از مسیر خود دور کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی مذاکرات آمانو در تهران را در راستای تبادل نظر درباره عمدتا برجام و نیز مسایل پادمانی و پروتکلی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ما الان فعالیت‌های هسته ای داریم که شفاف‌تر از هر نوع فعالیت هسته‌ای در سراسر دنیا است. آمانو به گفته خودش دنبال تقویت برجام است و در این چارچوب با موگرینی و مکرون دیدار داشته است و حتی درباره دیدارش با نیکی هیلی در وین ما را در جریان گذاشتند.

کمالوندی با اشاره به مواضع مقامات کشورمان درباره برجام و ادامه آن، اظهار کرد: حفظ برجام خوب است اما باید ضمن حفظ منافع ایران برجام ادامه یابد.

وی گفت: با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای اثرگذاری بر گزارش‌های مدیرکل آژانس اما آنها نتوانستند در این کار موفق شوند و در یک ماه آینده گزارش جدید آمانو منتشر می‌شود که امیدواریم این گزارش هم مثل هشت گزارش قبل مثبت باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اخبار و تحلیل ها درباره بازرسی از سایت های نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی و برجام، این اخبار را خیالاتی و در جهت فضاسازی علیه برجام و ایران دانست و افزود: انتظار داریم رسانه های داخلی وارد این فضا سازی نشوند و دست رسانه های خارجی را در این زمینه بخوانند.

وی گفت که مراسم گودبرداری راکتور واحد دوم فردا در بوشهر نقطه عطف در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است و آقای لیخاچوف رییس روس اتم برای اولین بار و یک روز قبل از سفر پوتین به ایران برای حضور در این مراسم به ایران می‌آید. در حاشیه این مراسم مذاکرات ایران و روسیه درباره مسایل دو جانبه هسته ای انجام شود.

وی درباره سرنوشت خرید ۹۵۰  تن کیک زرد از قزاقستان گفت: ابتدا توسط انگلیس‌ها با این درخواست مخالفت شد اما بعد گفتند می‌تواند دوباره این درخواست مطرح شود. البته مقادیر زیادی کیک زرد بعد از برجام به کشور وارد شد و در عین حال خودمان هم به تولید ادامه می دهیم اما مقادیری که وارد شد معادل تولید معادن خودمان برای صد سال است.

کمالوندی ادامه داد: ان شاءالله منابع اولیه را از دو مسیر توسعه معادن داخلی و واردات این منابع دنبال می‌کنیم. در چارچوب قانون اقدام متقابل 200 میلیارد تومان برای صنعت استخراج اورانیوم اختصاص داده شده است و ما از همین سال جاری توسعه وسیع معادن را در دستور کار خواهیم داشت.

این مقام سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه بر اساس شروط نه گانه رهبری در اجرای برجام عمل کرده‌اید گفت: قانون اقدام متقابل که در مجلس تصویب شد و شروط رهبری و هیات نظارت را داریم که بر اجرای برجام نظارت دارد. ما گزارش‌های خود را به مراجع ذیربط ارائه می‌کنیم که بخش مهمی از آنها رسانه‌ای نمی‌شود. هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش را می‌گیرد و بررسی و تحلیل می‌کند و پس از آن تصمیم گیری می‌شود. بنابراین وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی راسا اقدام نمی‌کنند بلکه آنها مجری تصمیماتی هستند که اتخاذ می‌شود.

وی در خصوص پیشران‌های هسته‌ای گفت: این موضوع را دست کم نگیرید آمریکاییها و اروپا علاقه‌مند نیستند درایران چنین موضوعی در دستور کار قرار گیرد اما برای این مساله بودجه لازم تخصیص داده شده است. در عین حال ساخت پیشران‌های هسته‌ای زمانبر است اما ما در حوزه‌ تحقیقات شبیه سازی ، ساخت و ساز و راکتور و مسائل دیگر کارها را شروع می‌کنیم. ما به وسیله افراد متخصص در امور مربوطه جلسات منظم خود را داریم و گزارش‌های لازم را به مسئولان می‌دهیم. اما نمی‌توانیم بیش ازاندازه اطلاع رسانی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آمانو در سفر به تهران پیشنهاد خاصی برای ایران آورده است، گفت: آمانو نه پیشنهاد مذاکره‌ای داشت و نه توصیه‌ای برای ما. بلکه حرفها و جزییات مذاکراتی که با مقامات مختلف از جمله خانم موگرینی و رئیس جمهور فرانسه داشت را به ما منتقل کرد و متقابلا ما مواضع خودمان را اعلام کردیم که عمده این مواضع این بود که باید خواسته‌های ایران مد نظر قرار گیرد.

وی در رابطه با بازرسی آژانس از سایت‌های نظامی با رد این مطلب گفت: ما هیچ بحثی در رابطه با سایت نظامی در پروتکل الحاقی و یا برجام نداریم. اساسا موضوع بازرسی‌ها مربوط به سایت‌هایی است که در آن فعالیت هسته‌ای انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی، مبنی بر این که محتمل‌ترین پیش بینی شما از برخورد کنگره با تصمیم اخیر ترامپ چیست؟ گفت: آنچه که ما یقین داریم این است که آمریکا به دشمنی خود با ما ادامه می‌دهد و در حوزهای منطقه‌ای، موشکی و یا هسته‌ای اگر بتواند به ما فشار وارد می‌کند. آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا بدون اشاره به موضوع هسته‌ای به بهانه‌های مختلف فشار را بر ایران حفظ کنند و مانع اجرای مطلوب برجام شوند. آنها از آنجایی که اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر را در مخالفت با برجام با خود همراه ندارند ، نمی‌توانند به طور مستقیم از برجام خارج شوند. درعین حال اقدامات آنها اثرات منفی بر برجام و روح آن خواهد داشت.

وی گفت: وقتی اروپایی‌ها نسبت به اقدامات آمریکایی‌ها انتقاد و یا سوال می‌کنند پاسخ آمریکا این است که تحریم‌ها و یا قوانینی اعمال شده بر ایران مربوط به هسته‌ای نیست. ما اطلاع داریم بسیاری از کشورها با آمریکا در جلسات خصوصی خواهان ادامه ادامه برجام هستند. با این حال آمریکایی‌ها هم می‌خواهند از برجام خارج شوند و هم نمی‌خواهند با دنیا و اروپا مقابله کنند بنابراین فشار را از هر طرف آنقدر زیاد می‌کنند که اثرات مثبت برجام خنثی شود و یا ایران را به جایی برساند که بگوییم برجام هیچ چیز برای ما ندارد پس از آن خارج شوید.

وی گفت: معتقدم باید نسبت به این رویکرد آمریکا با تدبیر و زیرکی مقابله کنیم؛ ما در مقابل شیطان اکبر قرار داریم؛ اگر قرار باشد از برجام هم خارج شویم باید صدمه و هزینه این اقدام را آنها بپردازند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: با شرایط مبهم فعلی نمی‌توان گفت برجام ادامه می‌یابد یا خیر؟ مگر آنکه تغییری در سیاست‌های آمریکا صورت گیرد. تاکنون آنها نتوانستند در دنیا به جز با اسرائیل و عربستان یارگیری انجام دهند.

وی در رابطه با موضع اروپایی ها گفت: آنها در جلسات خصوصی یک طور صحبت می‌کنند و در جلسات عمومی به شکل دیگر و این امر هم طبیعی است.

وی در رابطه با موضوع جاسوس هسته‌ای که از سیروس ناصری در این رابطه نام می‌برند تصریح کرد: ما را وارد این بازی ها نکنید. سیروس ناصری اصلا در تیم هسته‌ای نبود و یاحداقل من او را ندیده اگر به هر دلیلی اتهامی به وی وارد است آوردن نام این فرد در کنار تیم مذاکره کننده زود است ممکن است جایی از طرف کسی مذاکره کرده است که بنده خبر ندارم اما به طور مستقیم یا غیر مستقیم تا جایی که بنده خبر داشتم کسی با این نام در روند مذاکرات وجود نداشت .

وی ادامه داد: حتما قوه قضاییه با مدارک مستدل و انصاف و عدالت عمل می‌کند. ما هیچ یک از مدارک لازم برای این بحث را نداریم و اختیار ورود هم به این موضوع نداریم و به طور اساساسی می‌توانم بگویم که در این رابطه چیزی نمی‌دانم.

کمالوندی در ارتباط با "برگشت پذیری" اظهار کرد: شرایط و سناریوهای مختلفی داریم. در حوزه فنی ظرفیت‌هایی داریم که اگر اجرایی شود تاثیرگذار است. و این تاثیرگذاری به لحاظ پیام قوی که به دنیا منتقل می‌کند و حرکت در جهت توسعه صنعت هسته‌ای مهم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه