English

سفیر ایران در فرانسه؛

دولت آمریکا دائما تصمیمات عجیب گرفته و به معضلات اضافه می‌کند

سفیر ایران در فرانسه گفت: در جهان پیچیده کنونی، دولت آمریکا دائما تصمیمات عجیب گرفته و به معضلات اضافه می‌کند.

دولت آمریکا دائما تصمیمات عجیب گرفته و به معضلات اضافه می‌کند

به گزارش خبرگزاری موج، کنفرانس «ایران و فرانسه در منطقه خاورمیانه: 2 کشور رقیب یا 2 متحد طبیعی؟» توسط «مرکز ایران و فرانسه (Centre Franco-Iranien) و مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین‌المللی (ILERI)  برگزار شد.

در این کنفرانس دو ساعته که با حضور حدود 150 نفر از محققان و کارشناسان، دانشجویان دکترای، روسا و مسوولین شرکت‌های فرانسوی برگزار شد، ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس و آنتوان اسفر، خبرنگار و نویسنده مشهور و پایه‌گذار نشریه «دفاتر شرقی» و رئیس شورای هیات مدیره مدرسه عالی آزاد مطالعات روابط بین‌المللی و اریک دنوسه، نویسنده و استاد دانشگاه و پایه‌گذار و رئیس مرکز فرانسوی مطالعات در خصوص اطلاعات (CF2R) سخنرانی کردند.

سفیر کشورمان در این کنفرانس با تاکید بر اینکه در جهان پیچیده کنونی، دولت آمریکا دائما تصمیمات عجیب گرفته و به معضلات اضافه می‌کند، گفت: 15 سال مذاکره پیچیده و دشوار، نهایتا به اثبات حقانیت ایران و کذب بودن کامل اتهامات وارده به ما توسط برخی کشورها در مورد نطامی بودن اهداف برنامه هسته‌ای ایران منتهی شد.

دلفی با اشاره به مواضع گه گاه سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای افزود: مذاکرات با 1+5 نهایتا پایه توافق قوی و محکمی شد و برجام توسط ایران و کشورهای گروه 1+5 امضا شد. برجام توافقی چند جانبه و بین‌المللی است که توسط قطعنامه شورای امنیت تائید شده و غیر قابل تغییر است و داور و قاضی رعایت تعهدات کشورها، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین است که تا کنون در هشت گزارش متوالی وفاداری کامل ایران به برجام و رعایت تعهدات ایران را مورد تاکید قرار داده است.

برجام منحصرا در خصوص مبحث هسته‌ای است

وی تاکید کرد که برجام منحصرا در خصوص مبحث هسته‌ای است و سایر پرونده‌ها هیچ ارتباطی به برجام ندارد و امور کاملا تفکیک شده است. اگر اروپا یا سایر کشورها در مورد سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه یا توانایی دفاعی ایران نگرانی یا سوالی دارند، مبحثی کاملا مجزا است و هیچ ارتباطی به برجام ندارد. 

سفیر کشورمان با اشاره به اصول سیاست خارجی ایران در منطقه گفت: اگر برخی کشورهای منطقه از نگرانی‌های خود سخن می‌گویند، ایران هم نگرانی‌های امنیتی جدی دارد و تقریبا تمام همسایگان ایران و کشورهای منطقه در حالت جنگی هستند (افغانستان، عراق، بحرین، سوریه، یمن). کل بودجه دفاعی ایران که 80 میلیون جمعیت دارد، حدود 12 میلیارد دلار است در حالی‌که عربستان سعودی در سال 2015، بیش از 65 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است و امارات متحده عربی با 5/1 میلیون جمعیت دو برابر ایران برای ارتش خود هزینه کرده است. در چنین شرایطی و با تجریه جنگ تحمیلی 8 ساله که تمامی کشورهای جهان حامی صدام حسین بوده‌اند و تمام خاک ایران اماج حملات موشکی صدام حسین بود؛ داشتن توان دفاعی موشکی برای ایران مبحثی حیاتی است خصوصا که هنوز هم هیچ کشوری حاضر به فروش تجهزات دفاعی به ایران نیست و تمامی امکانات دفاعی ایران ساخت داخل است. نهایتا نباید از یاد برد که اسرائیل به سلاح هسته‌ای تجهیز است و هیچ کنترل بین‌الملل را نیز نمی‌پذیرد.

وی گفت: وقتی از آن سوی آتلانتیک، ترامپ به عربستان آمده و 400 میلیارد دلار سلاح می‌فروشد کسی اعتراض نمی‌کند. با وجود تمام این نکات ایران همیشه آمادگی دارد تا در خصوص مباحث امنیت منطقه‌ای به دیالوگ بپردازد. 

آنتوان اسفر هم به نمایندگی از سوی ILERI و «مرکز ایران و فرانسه» به ترسیم نقش ویژه ایران در منطقه خاورمیانه پرداخت و خاطرنشان کرد که ایران کشوری با فرهنگ و تمدن دیرینه و اکثریت فارس و شیعه بوده و در عمل در میان اقیانوسی از کشورهای عرب و سنی محصور شده است و تهدیدات شدید و جدی که از اطراف برعلیه ایران وجود دارد، ایرانیان را تبدیل به ملتی مفتخر، بلند پرواز و در عین حال بسیار حساس کرده است.

اسفر در خصوص وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه، یادآور شد که ایرانیان اصطلاح «جنگ شیعه و سنی» را با قدرت رد می‌کنند و در واقع معضل خاورمیانه رویارویی عربستان با ایران است. آنچه در منطقه برخی از آن به عنوان «هلال شیعه» یاد می‌کنند، در واقع یک «هلال ایرانی» است زیرا نباید از یاد برد که کل کشورهای منطقه در قدیم جزئی از امپراطوری های ایران باستان بوده‌اند و امروز از طریق بندر صور که تحت کنترل حزب الله لبنان است به دریای مدیترانه دسترسی دارد.

مردم سالاری دینی در ایران حکم‌فرما است

وی تاکید کرد: ایران یک جمهوری اسلامی است و مردم سالاری دینی در ایران حکم‌فرما بوده و برگزاری انتخابات متعدد در ایران (ریاست جمهوری، مجلس و ..) نماید این مردم سالاری است، در حالی که در عربستان انتخابات و مردم سالاری معنایی ندارد. همچنین آزادی مطبوعات در ایران تعجب آور است و هر فرانسوی که به ایران قدم می گذارد، باتعجب در می‌یابد که آنچه می‌بیند هیچ شباهتی با چهره‌ای که در غرب از ایران ترسیم شده ندارد.

این نویسنده در ادامه ضمن یادآوری سفرهای متعددی که به همراه خوانندگان نشریه دفاتر شرقی به ایران داشته است،  بر میهمان نوازی و  ایرانیان تاکید کرد و گفت: در ایران نوعی عطش برای فرانسه وجود دارد و ایرانیان که عملکرد انگلیس را طی تاریخ خود هرگز از یاد نمی‌برند و به آمریکا هم اعتماد ندارند، ایرانی‌ها به خوبی درک می‌کنند که فرانسه بهترین و مطمئن‌ترین متحد آنها در منطقه است و اینکه خیابان سفارت فرانسه در تهران، نوفل لوشاتو نام گذاری شده، بهترین نماد سطح روابط و علاقه ایرانیان به فرانسه است.       

در ادامه سخنرانی‌ها،  اریک دنوسه، تاکید کرد فرانسوی‌ها باید دیدگاه روشنی در موردآمریکا و کشورهای منطقه داشته باشند. خطر دیدگاه عربستان و سایر کشورهای منطقه شد و گفت در هیچ‌یک از این کشورها مردم سالاری وجود ندارد و در کویت نیز هر بار پارلمان برخلاف نظر امیر این کشور تصمیمی اتخاذ می‌کند، فورا پارلمان منحل می‌شود. 

وی بابیان اینکه دونالد ترامپ هم اکنون آمریکا را با دیدگاه رئیس یک شرکت اداره می‌کند افزود: ترامپ و اطرافیان وی به هیچ عنوان طرفدار عربستان نیستند و او دیدگاه‌های اعلام شده خود در قبال پادشاهی سعودی را عوض نکرده است، ولی نفرت عمیق وی نسبت به ایران موجب شده تا فعلا از عربستان حمایت کنند.

دنوسه ضمن ارائه برخی آمار در خصوص معضلات جدی ارتش آمریکا که با وجود بودجه دفاعی عظیم این کشور هم اکنون برای حفظ امکان 2 رویارویی نظامی هم‌زمان، به مشکل برخورده است گفت: بودجه‌های ویژه جدید برای ارتش آمریکا آغاز یک جنگ است و دو گزینه فعلی وی کره شمالی و ایران است و به این دلیل ترامپ منحصرا سعی به بهانه‌گیری دارد تا همانند عملکرد آمریکا در آغاز جنگ ویتنام، یک بهانه عام پسندانه برای افکار عمومی خود و آغاز جنگ با ایران بدست آورد.

آمریکا کشوری است که اعمال شکنجه را قانونی اعلام کرده است

وی تاکید کرد: آمریکا کشوری است که اعمال شکنجه را قانونی اعلام کرده و در سراسر جهان مداخله نظامی اقدام کرده، در نتیجه خطر جنگ جدی است و باید آرزو کرد که ترامپ از چنین فکری نسبت به ایران صرف نظر کند، زیرا ایران کاملا در اقتصاد جهانی ادغام شده و هرگونه بحران در خصوص ایران به شدت تعادل اقتصاد جهانی و همچنین تعادل منطقه‌ای را متزلزل می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه