English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به موج

تثبیت نرخ ارز و عضویت در FATF زیربنای اجرای حذف دلار از معاملات مالی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای اجرای شدن حذف دلار از معاملات مالی باید در کنار تثبیت نرخ ارز، زیرساخت‌های اجرای مفاد FATF و عضویت در آن فراهم شود.

تثبیت نرخ ارز و عضویت در FATF زیربنای اجرای حذف دلار از معاملات مالی است

معصومه آقاپورعلیشاهی درباره تصمیم دولت برای جایگزینی دلار در معاملات تجاری بین‌المللی و امکان عملیاتی شدن این طرح با توجه به زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان گفت: این طرح در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید که بر اساس آن ارز مورد استفاده در پیمان های تجاری تغییر کند. اولین قدم در این خصوص را ایران با همکاری ترکیه برداشت. 

وی افزود: امکان تحقق طرح مذکور در این است که ابتدا ما نرخ ارز را تثبیت کنیم، روابط بانکی کشور را با دیگر کشورها بهبود بخشیم و زیرساخت های لازم برای اجرای FATF فراهم کنیم. بر این اساس دولت دوازدهم کار را به طور آزمایشی با ترکیه آغاز کرد و امیدواریم تا پایان برنامه ششم جایگزینی دلار به طور کامل عملیاتی شود.

نماینده مردم شبستر در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایجاد زمینه های اقتصادی از تحولات سیاسی متاثر شود و در نتیجه طرح مصوب در برنامه ششم اجرایی نگردد بیان داشت: FATF دوازده شاخص دارد که در برخی از شاخص ها مانند تعریف مبارزه با تروریسم اختلاف نظری بین تعریف ما با مفاد مندرج در پیمان نامه این سازمان وجود دارد. اما در شاخص‌های دیگری مثل شفافیت صورت های مالی بانکی و ضوابط شبکه های اطلاعاتی اشتراک نظر هست که می توان با اجرایی کردن 4 تا 5 شاخص FATF، شرایط را برای عضویت در آن فراهم کرد.

آقاپورعلیشاهی ادامه داد: ما نیاز داریم عضو سازمان FATF  شویم تا روابط مالی و حجم مبادلات پولی خود را افزایش دهیم. زیرا امروز دیگر ارزش کلی کشورها به پشتوانه مالی آن‌ها نیست بلکه به مقدار حجم معاملات پول آن کشور با دیگر کشورها است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اینکه آیا تصمیم ترکیه برای حذف دلار از معاملات مالی به دلیل افزایش تنش ها با آمریکا نیست گفت: خیر. تصمیم آنکارا برای این مساله یک تصمیم عقلایی و بر اساس واقعیات تجارت بین المللی است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه