English

سفیر ایران در عراق:

هزینه مراسم اربعین نباید از بودجه دولتی باشد

سفیر ایران در عراق با اشاره به لزوم مردمی بودن اجرای مراسم راهپیمایی اربعین حسینی گفت: هزینه ها باید داوطلبانه اخذ شود و نباید به دولت و شهرداری تهران فشار وارد کرد.

هزینه مراسم اربعین نباید از بودجه دولتی باشد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ایرج مسجدی در همایش فعالان اربعین حسینی گفت: جدای از مدت نسبتا کوتاهی که در سفارت ایران در عراق مشغول هستیم اما سی سال کارم با عراق است و مردم، مقامات و فرهنگ این کشور را به خوبی می شناسم. نگاه عراق به اربعین این است که در این مراسم از هر شهری به سمت کربلا حرکت می کنند که عمدتا پیاده این مسیر طی می شود. زائر عراقی وظیفه خود می داند که پایش به کربلا برسد و اگر توانست به حرم می رود. گاه بدون رفتن به حرم برمی گردد. زائر عراقی خودش خود را مدیریت می کند و کسی برایش برنامه ریزی نمی کند. شما هیچ ستاد و پیامی از طرف دولت عراقی نمی بینید ولی در ایران ما رئیس ستاد اربعین داریم.

وی افزود: فردای اربعین هم دیگر خبری از زائرین عراقی نیست و موضوعش تمام می شود. دولت عراق تنها کاری که می کند ایجاد امنیت و انتظامات است آن هم چون ابزار کار در دست دولت است.

مسجدی تصریح کرد: اما زائر ما با زائر آنجا متفاوت است. چون باید وارد یک کشور دیگر شود. زبان عراق را نمی شناسند و بعضا آداب اربعین را نمی دانند. با عبور از مرز دنبال ماشین می گردند و انتظار هم دارد که ماشین را ستاد اربعین فراهم کرده باشد. در دیگر موضوعات بهداشت، درمان و اسکان هم به این شکل است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به فرهنگ مهمان نوازی مردم عراقی گفت: این مساله مختص روز اربعین نیست اما زائر امام حسین را توجه ویژه دارند. با تلاش هایی که صورت گرفته قرارگاه ها و کمیته های تشکیل شده و مطمن هستم که این مراسم با شکوه خواهد بود.

وی ادامه داد: اربعین مردمی است یعنی چه؟ همه کارها که توسط دولت در حال انجام است. باید زائر خودش کارش را هماهنگ کند. ویزا بگیرد و برود. اگر می خواهیم هماهنگی هایی انجام دهیم باید بودجه توسط خود مردم تهیه شود چرا به دولت، استانداری ها و شهرداری تهران فشار می آوریم. در غیر این صورت اربعین مردمی نیست. حالا برای مردمی شدن پس از ارزیابی ها، داوطلبانه کمک کنند. بهترین این مردم خود زائر است. پیشنهاد من این است که هزینه اربعین داوطلبانه و بعد از خود زائر اخذ شود.

مسجدی تاکید کرد: سیاست گذاری در اصل قضیه از مهمترین کار ستاد اربعین است. اربعین برای زائر ایرانی فرصت است چون زائر حرفه ای است و مایل است به کاظمین هم برود. سال قبل یک میلیون و هشتصد هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین به سامرا رفت اما حتی یک  زایر عراقی مراسم اربعین به سامرا نرفت.

وی تاکید کرد: ما باید مراسم را به سمت مردمی کردن پیش ببریم. تشویق کنیم مردم در مسیرهای حرکت زائرین موکب بزنند. باید سامرا هم تبدیل به یک مرکز زیارتی عامه با خدمات مناسب شود. سرمایه گذار باید در سامرا هتل بسازنند و امنیت آنجا هم تامین شده و خواهد شد.

مسجدی افزود: درخواست من این است که بعد از مراسم اربعین کار را برای سال بعد رها نکنیم و فکر کنیم چگونه کار را مردمی کنیم و حاکمیت و دولت باید سرمایه گذاری کند. برای مثال اتوبانی از مهران تا شهرهای زیارتی عراق اتوبان بسازند. دولت زیر ساخت ها را آماده کند و بعد درآمدزایی کند و از زایر و یا دولت عراق هزینه را دریافت کند.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اهمیت رعایت قوانین کشور عراق گفت: ما با عراقی در بحث های مختلف مرزی، گمرکی، بانکی و... مشکلات زیاد داریم اما در بحث اربعین مقامات عراقی هماهنگی کامل را دارند. بسیاری از مسوولین عراقی اهل سنت هستند ولی در زمان مراسم اربعین خواسته های ایران را بدون ابلاغ از بالا می پذیرند. پس در زمانی که اینچنین هماهنگی صورت می گیرد باید مقررات عراق رعایت شود. بدون روادید نباید زائر وارد شود.

مسجدی خاطرنشان کرد: زائر ایرانی باید با نظم وارد شود و با امنیت از عراق خارج شود. نکته آخر آنکه در مساله اربعین حتما دولت باید نقش پشتیبانی داشته باشد و نقش محوری را به دولت عراق بدهیم. برای سیستم حمل و نقل با طرف عراق توافق صورت گیرد به جای اینکه چند هزار اتوبوسرانی از شهرداری به مرز و عراق فرستاده شود. خریدها را نیز از تاجر عراقی تهیه کنید. اجازه دهید بازار عراقی با زایر ایرانی رونق یابد تا عشقش به زائر بیشتر شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی