English

رئیس کمیسیون عمران به گزارش نوبخت در مجلس واکنش نشان داد

اختصاص ۸۶ درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به پروژه هایی غیر شفاف

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از ابتدای سال جاری 86 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به پروژه های اختصاص یافته اند که شفاف نیستند و قدرت چانه زنی در آنها بالا است.

اختصاص 86 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به پروژه هایی غیر شفاف

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، محمدرضا رضایی کوچی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 مهرماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش محمدباقر نوبخت درباره عملکرد دولت در واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به مردم گفت: در پیوست قانون بودجه سال 96 و سال های گذشته 411 میلیارد تومان پروژه تعریف کرده ایم که از این میان 58 هزار میلیارد تومان برای طرح های استانی ویژه و در جدول 9 که جدول متفرقه است 25 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین سرجمع پروژه های تعریف شده در قانون بودجه 96، 600 هزار میلیارد تومان است و وضعیت اعتبارات در قانون بودجه سال 96 به این نحو است که 71 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح تملک دارایی سرمایه ای تعریف کرده ایم که تخصیص ریالی آن از خزانه در 4 ماه اول سال 1100 میلیارد تومان به پروژه های عمرانی صورت گرفت در صورتی که باید 24 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا می کرد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرجمع 4 ماهه اول 4.7 درصد تخصیص یافته است که به طور متوسط ماهی 1.2 درصد شاهد تخصیص ریالی بوده ایم البته روی کاغذ 20 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کرده ایم که تا به دست پیمانکار برسد زمان بر است اما در نهایت تنها 1100 میلیارد تومان تخصیص ریالی داشته ایم.

وی تاکید کرد: از 1100 میلیارد تومان 960 میلیارد تومان به پروژه های جدول 9 که جدول متفرقه ها است، اختصاص یافته است به عبارتی 86 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای به پروژه هایی که شفاف نیستند و قدرت چانه زنی در آن بالاست اختصاص یافته است.

این نماینده مجلس اعتقاد دارد که در بهترین حالت ممکن و با اختصاص سالانه 20 هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اتمام این پروژه ها 30 سال زمان خواهد برد.

رضایی کوچی با اشاره به دو گزارش ارائه شده از رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در 21 اسفند 95 طبق گزارش ارائه شده 3780 پروژه واگذار شده است که از این تعداد 250 پروژه تمام، 988 پروژه نیمه تمام و 2543 پروژه تکمیل شده واگذار شده است، همچنین طبق گزارش امروز 14.31 پروژه واگذار شده است که 250 پروژه جدید، 1096 پروژه نیمه تمام و 2781 پروژه تکمیل شده واگذار شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در دو گزارش این است که 68 درصد پروژه هایی که واگذار شده است پروژه های تکمیلی است و این پروژه ها مانند راه آهن، آزادراه، مجتمع های فرهنگی، آموزشی و گردشگری است یعنی پروژه هایی که دستگاه ها به شدت تمایل دارند آن ها را به تعاونی کارکنان و شرکت های اداری خود واگذار کنند.

رضایی کوچی با بیان اینکه هیچ پروژه مهم در استان ها به بخش خصوصی واگذار نشده است، گفت: حداقل 15 سال است که واگذاری پروژه ها در کشور مطرح است و قوانین متعددی از سوی مجلس ارائه می شود اما هنوز نتوانسته ایم در واگذاری پروژه ها موفق عمل کنیم، در این مسیر موانعی چون عدم علاقه مدیران به واگذاری پروژه ها به دلیل کاهش اختیارات آن ها وجود دارد.

 علی لاریجانی در پایان گزارش رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: این واقعیت است که ما 600 هزار میلیارد پروژه تعریف می کنیم در حالی که سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر می گیریم از سوی دیگر این نکته بسیار مهم است که اکثر واگذاری ها به تعاونی کارکنان صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران از تهیه گزارش جامعی در خصوص نحوه واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه ای خبر داد که رئیس مجلس از قرائت آن در صحن علنی استقبال کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه