English

تبلور مصوبات برنامه ششم توسعه در بودجه سال ۹۷

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است در بودجه سال 97 تبلور پیدا خواهد کرد.

تبلور مصوبات برنامه ششم توسعه در بودجه سال 97

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز یکشنبه (16 مهر) برای ارائه گزارش نحوه واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به مردم حضور یافت. 

وی بیان داشت: آنچه در برنامه ششم تصویب شده در بودجه ۹۷ تبلور پیدا می کند و من از نمایندگان و رئیس مجلس برای همکاری های صورت گرفته برای جراحی بزرگ بودجه‌ریزی قدردانی می کنم و من هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه نوین بودجه نویسی ارائه می کنم.

نوبخت افزود: با شرایط جدید بودجه نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: در خصوص طرح‌های عمرانی از ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه به ارزش ۴۵ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان در دست واگذاری است که این مبلغ، مبلغ سرمایه گذاری اولیه آن برآورد شده و از محل این واگذاری صرفه‌جویی معادل سالانه ۴ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان شده و مبلغ کل صرفه‌جویی به تفکیک پروژه‌های ملی و منطقه‌ای ۶۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

نوبخت تصریح کرد: در واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که در اختیار دولت قرار گرفته، استفاده شد اما هنوز ما نیازمندیم برای برخی دیگر از این ظرفیت‌ها از مجلس اجازه قانونی بگیریم. به همین جهت ما در گزارش مکتوب به این موارد اشاره کردیم که هم باید در بررسی بودجه اعمال شود و هم در قوانین مستقلی که تدوین می شود.

وی افزود: دولت مانند مجلس به درستی دریافت کرد که ما با وضعیت فعلی اعتبارات عمرانی و جاری با توجه به فزاینده بودن اعتبارات جاری نمی توانیم کاری بکنیم و بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ما نیز در تسخیر اعتبارات جاری است و از بودجه ۳۰۶ هزار میلیارد تومانی که تقدیم مجلس کردیم، مجلس هزینه‌های جاری را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان رساند و باید توجه کرد هر مقدار بودجه جاری را افزایش دهیم کم می آوریم و برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی یا باید بخشی از آنها را واگذار کنیم یا باید بتوانیم همین مبلغ محدودی را که در اختیار داریم به کار گیریم.

وی ادامه داد: از ۵۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخشی برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد. بخشی از آنها به فروش رسید که منابع آن به خزانه واریز شد و بخش دیگری از آنها از طریق مشارکت بخش خصوصی که در قانون بودجه هم دولت به آن مقید شده، پیش رفته و در گزارش مکتوبی که به مجلس ارائه شد، در آن آورده شد. با عنایت به اینکه مجموع منابعی که ما برای طرح‌های عمرانی داشتیم و محدودیت‌هایی در این بخش داریم تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بودجه تخصیص دادیم که ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن نقدی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ما در واگذاری‌ها و اختصاص بودجه ها روش‌های مختلفی برای ارائه بودجه به کار گرفتیم. همچنین به تفکیک استانی و ملی نیز براساس مصوبات مجلس دقت نظر داشتیم و با توجه به همکاری وزارت اقتصاد امیدواریم با سرعت بتوانیم بحث صدور اوراق مشارکت طرح‌ها را نیز پیش ببریم و آیین نامه این واگذاری‌ها نیز در دولت به تصویب رسیده و سازمان برنامه و بودجه مطالعات آن را انجام داده است و حتما نسخه‌ای از آن نیز به مجلس تقدیم می شود.

نوبخت ادامه داد: با همه این توضیحات ما در ارتباط با برنامه‌هایی که در حال اجراست چندین موضوع را باید همزمان پیش ببریم و الان که با شما سخن می گویم غیر از ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه ملی و استانی که به شکل‌های مختلف واگذار شده و یا مشارکت بخش خصوصی در آن جلب شده ۱۴۱۸ طرح نیز در دست واگذاری داریم.

وی خاطرنشان کرد: از حجم بالای پروژه‌های استانی و ملی دائم شناسایی می کنیم و در سایت مربوطه اسناد آن را منتشر می کنیم و مقررات آن را نیز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب می کنیم و برای امسال ۳۸ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان برای ۱۴۱۸ پروژه پیش‌بینی کردیم و من تقاضا می کنم نمایندگان با توجه به اینکه در شورای برنامه ریزی استان نقش دارند هر ملاحظه‌ای که در خصوص واگذاری طرح‌ها وجود دارد به روسای برنامه ریزی استان‌ها منعکس کنند و ما نیز متذکر می شویم که این نگرانی‌ها در شورا مطرح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان اظهار داشت: با توجه به گزارش مکتوبی که تقدیم مجلس شده و وضعیت همه استان‌ها به تفکیک در آن دیده شده ما از مجلس می خواهیم در ادامه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی را با ملاحظات و همکاری خوبی تصویب کند تا ما ان‌شاءالله بتوانیم بقیه طرح‌ها را نیز با سرعت بیشتری واگذار کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: مجلس شرایط واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی را تسهیل کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار فراهم کردن ظرفیت‌هایی از سوی مجلس برای واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی شد.

محمدباقر نوبخت پس از اظهارات نمایندگان درباره موضوع واگذاری طرح‌های عمرانی اظهار کرد: اراده مشترکی بین مجلس و دولت وجود دارد که طرح‌ها واگذار شود و از طریق مشارکت عمومی و خصوصی این کار انجام شود اما نباید در این تشکیک کنیم که دولت یا مجلس این اراده را ندارد. آیا مجلس به درستی کارهایی که باید در این زمینه انجام می داد را انجام داده و در موارد مختلف ظرفیت‌های واگذاری را فراهم کرده است؟ البته کار انجام شده قابل قبول بوده اما کافی نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که صندوق توسعه را در این کار مشارکت دهیم که تسهیلات لازم به بخش خصوصی ارائه شود. در بودجه ۹۷، ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع نفت که در اختیار دولت قرار گرفته باید با افزایش ۲۰، ۳۰ درصد به صندوق توسعه پرداخت شود تا به صورت تسهیلات در اخیتار بخش خصوصی قرار گیرد. می توان این کار را به نحوی مدیریت کرد که این تسهیلات ضرف مدیریت پروژه ها شود و ما به دنبال این هستیم که از منابع صندوق برای طرح‌های عمرانی استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته من در جایگاه گله‌گذاری نیستم اما نکات قابل تاملی بیان شد. ما دو سایت برای واگذاری داریم که از سایت اصلی pvp است و همه اطلاعات در آن آمده. ما ۲۲ هزار نفر ساعت وقت گذاشتیم تا بتوانیم اینها را کامل و اصلاح کنیم تا سایت آماده باشد. دقت داشته باشید که این جلسه غیرعلنی نیست و برخی حرف‌هایی که گفته می شود را پیمانکاران هم به صورت آنلاین می شنوند.

نوبخت با بیان اینکه دولت مصمم به واگذاری طرح‌های عمرانی است، یادآور شد: ما باید به دستگاه‌ها کمک کنیم و به آنها جرات بدهیم نه اینکه سطح نظارتی تضعیف شود ولی باید به این توجه داشته باشیم که ممکن است مدیر دستگاه بگوید من تنها دو سال در این پست هستم چرا طرح را واگذار کنم و بعد دستگاه نظارتی بگوید قدری از آن کم یا زیاد بوده. در واقع ممکن است مدیران یا کارشناسانی ترس این را داشته باشند که مورد مواخذه قرار گیرند. از طرف دیگر باید کسی هم متقاضی طرح‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین روش برای واگذاری طرح‌ها مشارکت دولتی و خصوصی است، اضافه کرد: برخی از طرح‌های عمرانی توجیه اقتصادی ندارد ما باید برای بخش خصوصی تسهیلات ایجاد کنیم و بپذیریم که آنها هم سود ببرند. درواقع باید امتیازاتی ایجاد کنیم اما این انگیزه به قدر کافی فراهم نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جلسه مشترک کارگزاران نظام اعلام کردند حالا که منابع محدود است طرح‌ها را اولویت بندی کنیم. به همین منظور ما ۵ راه آهن را در نظر گرفتیم در مورد اجازه مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه جهت ارائه تسهیلات به بخش خصوص در زمینه واگذاری طرح های عمرانی هم نیازمند کمک مجلس هستیم. من در سال ۹۲ که برای اولین بار خدمت شما آمدم قیمت نفت ۱۰۴ دلار بود اما امروز ۴۷ دلار است. همه کشورهای نفتی از ذخایر خود استفاده کرده‌اند اما ما در آمدها را به صندوق توسعه ریختیم و حالا به نظر می‌رسد می توانیم از کمک بخش خصوصی در این راستا استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی