English

تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ وجه نمی پذیریم

روحانی گفت: مسئله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و از دیدگاه دو کشور، کشورها ی سوریه وعراق کشورهای واحدی هستند و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.

تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ وجه نمی پذیریم

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان که پس از دیدار مشترک آنها در تهران انجام شد، گفت: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه‌گذاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تسهیلات لازم را برای کشور ترکیه در حوزه‌های گردشگری، پتروشیمی، زیرساخت و حمل و نقل فراهم می کند.

وی افزود: طرف ترک نیز اعلام کرد که این آمادگی برای سرمایه‌گذاری از سوی این کشور وجود دارد. در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد که طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت کند و بین وزارتخانه‌های دو کشور مذاکراتی صورت گیرد و ایران اعلام کرد که آماده استقبال از سرمایه گذاران ترکیه در بخش گاز است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین اظهار کرد: در زمینه گردشگری نیز با توجه به اهمیت مسئله و روابط دو ملت و روابط فرهنگی و اقتصادی، قرار شد مسئولین بخش گردشگری بتوانند با توافقات و مذاکراتی که دارند، به ویژه توافقاتی که تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک می تواند به سرانجام برسد، روابط گردشگری را بین دو کشور و آژانس های دو کشور توسعه دهند.

روحانی خاطر نشان کرد: اراده دو دولت بر این مبنا است که توسعه بخش اقتصادی و تجاری به گونه‌ای باشد که رقم اقتصادی و تجاری به رشد 30 میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: با توجه به مسائل حساس منطقه ما، به ویژه در سوریه و اقلیم کردستان، مذاکرات مفصلی انجام دادیم. هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری های بیشتر ترکیه، ایران و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در مورد مسئله اقلیم کردستان عراق از جمله مباحث مطرح شده بود.

روحانی تصریح کرد: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مسئله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و از دیدگاه دو کشور، کشورها ی سوریه وعراق کشورهای واحدی هستند و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند و ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات  اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود. بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی شان را در منطقه دنبال کنند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین گفت: مبارزه با تروریسم  یکی از اهداف مهم دو کشور است و ما با هر گروه تروریستی هر جا که باشند باید مبارزه کنیم چه به نام داعش باشد و چه جبهه النصره و پ ک ک و یا هر اسم و عنوان دیگری که داشته باشند.

روحانی تاکید کرد: تروریسم باید بداند دولتها و قدرتهای منطقه اجازه فعالیت های ناجوانمردانه و ضد انسانی را نخواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: یک بار دیگر از حضور رئیس‌جمهور محترم ترکیه رجب طیب اردوغان و وزرا و هیئت همراهشان و همچنین ژنرال آکار برای حضور در تهران تشکر می‌کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی