English

بودجه سازمان فنی و حرفه ای باید افزایش پیدا کند

علی ربیعی گفت: در حال حاضر سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از بودجه کل آموزش ۱.۴ درصد است و این در حالی است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای معادل ۱۰ درصد سهم دارد که اصلاح این نظام و نحوه نقش‌آفرینی دولت نیازمند افزایش این بودجه است.

بودجه سازمان فنی و حرفه ای باید افزایش پیدا کند

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از بودجه آموزش بر ضرورت افزایش این بودجه تاکید کرد.

علی ربیعی در پاسخ به سوال مشترک محمودزاده و حسین‌زاده درباره تبدیل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای در جلسه علنی صبح امروز مجلس، اظهار کرد: در حال حاضر سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از بودجه کل آموزش ۱.۴ درصد است و این در حالی است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بودجه آموزش فنی و حرفه‌ای معادل ۱۰ درصد سهم دارد که اصلاح این نظام و نحوه نقش‌آفرینی دولت نیازمند افزایش این بودجه است.

وی با بیان اینکه در پنج دهه گذشته نتوانسته‌ایم به برنامه جامع و سیستماتیکی در خصوص مهارت نیروی کار دست پیدا کنیم، گفت: متاسفانه رشد هشت درصد با قیمت تمام شده رشد و میزان سرمایه‌های ما سازگاری ندارد و ما نیازمند جایگزین کردن مهارت‌ها هستیم. در حال حاضر نسبت فارغ‌التحصیلان و برنامه اشتغال در بهترین حالت ۲۰ درصد است و ما باید روی مهارت نیروهای کار بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر کار با بیان اینکه دستیابی به نیروهای ماهر نیازمند سیاستگذاری جامع است، خاطرنشان کرد: رتبه ما در دسترسی به کارگر ماهر از ۱۰۰ رتبه، ۴۷.۵ است در حالیکه ما نیاز داریم مسیر کشورهای تازه صنعتی شده را طی کنیم و باید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را بزرگ کنیم و صلاحیت حرفه‌ای را برای استخدام الزامی کنیم. کشورهای شبیه به ما نیز برای دستیابی به توسعه سازمان‌های فنی و حرفه‌ای‌شان را به سامان رساندند.

ربیعی ادامه داد: در تمام دوره‌های شغلی میانگین تحصیلات افزایش داشته اما نرخ بهره‌وری افزایش نداشته و این مساله‌ای است که توجه ما را به آموزش فنی و حرفه‌ای معطوف می‌کند و باید در بودجه ۹۷ حمایت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس برای تعیین تکلیف مربیان فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: این مصوبه پیش از زمان وزارت من انجام شده اما به هر حال ما ملزم به اجرای قانون هستیم اگرچه برخی معتقدند این مصوبه با اصل کوچک کردن دولت منافات دارد اما ما در برابر تک تک این افراد وظیفه داریم.

وزیر تعاون درباره اظهارات نماینده مهاباد که عنوان می‌کرد وزارت رفاه آیین‌نامه‌های قانون تبدیل وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای را با تاخیر تهیه کرده، گفت: ما آیین‌نامه را به موقع دادیم اما فرآیند تصویب آن در دولت طولانی است؛ به ویژه در آن زمان که تمام آیین‌نامه‌های برنامه پنجم روی زمین مانده بود اما به هر حال ما کوتاهی نکردیم و این فرآیند طولانی بوده است. ما همچنین آزمون را برگزار کردیم و ۳۹۰۶ نفر در آزمون پذیرفته شدند. تعداد زیادی از قبول شدگان احکام کارگزینی را هم با اولویت مربیان با سابقه بالاتر مشغول کردیم. همچنین از دستگاه‌های دیگر هم برای گرفتن پست کمک گرفتیم و مذاکرات دیگری در این زمینه نیز در جریان است.

ربیعی در پایان گفت: مطمئن باشید برای همه مربیان فنی و حرفه‌ای که سر کار رفته‌اند تلاش زیادی شده و ما متعهد هستیم تا این کار را به انتها برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه