English

وزیر امور خارجه ایران:

روابط با همسایگان یکی از دو اولویت سیاست خارجه دولت دوازدهم است

وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط با همسایگان یکی از دو اولویت سیاست خارجه دولت دوازدهم است.

روابط با همسایگان یکی از دو اولویت سیاست خارجه دولت دوازدهم است
به گزارش خبرگزاری موج، محمدجواد ظریف در حاشیه سفر خود به دو کشور عمان و قطر در جمع خبرنگاران در مسیر بازگشت به تهران، گفت: همان‌طور که ما در ابتدای دولت دوازدهم اعلام کردیم، روابط با همسایگان یکی از دو اولویت سیاست خارجی‌مان در کنار تسهیل همکاری‌های بین‌المللی در جهت اقتصاد مقاومتی خواهد بود. این بار هم مثل دولت یازدهم اولین حرکت‌ها را از منطقه شروع کردیم که البته این‌ها به جز سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بود که یک سفر دوره‌ای هر ساله است.

وی افزود: این سفر را به دو کشور عمان و قطر که از همسایگان نزدیک ما در خلیج فارس هستند، آغاز کردیم. هدف ما ارتباطات گسترده‌تر اقتصادی با هر دو کشور است که در چند ماه گذشته روند رو به رشدی داشته است. در حوزه انرژی با عمان کار به خوبی پیشرفته است، همکاری‌های تجاری و بانکی با عمان پیشرفت داشته و زمینه برای همکاری‌های چند جانبه اقتصادی با عمان فراهم شده از این رو در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی با وزیر خارجه و سلطان عمان داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در حوزه اقتصادی نیز با قطر بعد از فشارهایی که توسط همسایگان به این کشور وارد شده، همکاری‌های خوبی شروع و گشایش‌های زیادی ایجاد شده که به نفع دو کشور است و در این زمینه هم در قطر با امیر و وزیر امور خارجه و همچنین وزیر اقتصاد آن کشور گفت‌وگوهای بسیار خوبی را انجام دادیم.

ظریف ادامه داد: در حوزه بانکی تسهیلات خوبی فراهم شده، در حوزه ویزا قرار شده تسهیلات بیش‌تری برای ایرانی‌ها فراهم کنند. بحث دیگری که در هر دو کشور داشتیم و به صورت مفصل در جلسات خصوصی با سلطان عمان و امیر قطر مطرح کردیم بحث مسائل منطقه‌ای و ضرورت همکاری بین کشورهای منطقه و تبدیل این فرهنگ تخاصم در منطقه ما به فرهنگ همکاری و گفت‌وگو بود. در خصوص مشکلات منطقه در بحث یمن و سوریه، ضرورت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق به خصوص بعد از تحولات اخیر تبادل نظرات بسیار خوبی با امیر قطر و سلطان عمان و وزرای خارجه این دو کشور صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ایران به جد تمایل دارد که روابطش با همسایگانش بر اساس گفت‌وگو و مشارکت و بر اساس تفاهم و منافع مشترک باشد. ما معتقدیم که حتما با قطر و عمان و دیگر همسایگان‌مان چنین روابطی کاملا در دسترس است و قدم‌های اولیه خوبی برداشته شده و انشاالله در این زمینه بیش‌تر اقدام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته در مورد حل مشکلات منطقه‌ای، گفت: با هر دو کشور در خصوص یمن و ضرورت پایان دادن هر چه سریع‌تر به بحران یمن و پایان دادن به حملات هوایی علیه مردم یمن و کمک رسانی انسانی سریع و دستیابی به راه‌حل سیاسی در این موضوع صحبت کردیم و نظرات بسیار نزدیک بود و این گفت‌وگوها و همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران سوریه نیز گفت: در مورد وضعیت سوریه با توجه به اینکه در گذشته اختلافاتی با قطر داشتیم، ضرورت دارد که بیش‌تر گفت‌وگو کنیم و این تمایل سیاسی وجود دارد که گفت‌وگوهای گسترده‌تری با همه کشورها در مورد پایان دادن به آلام مردم سوریه صورت بگیرد. ما اگر بتوانیم روی یک موضوع با همه توافق کنیم و آن اینکه مردم سوریه را در مهم‌ترین اولویت خودمان قرار دهیم، یعنی از یک طرف پایان دادن به جنگ، خشونت و درگیری در سوریه و از طرف دیگر حق انتخاب با مردم سوریه باشد، شاید بتوانیم به سمت ایجاد آرامش بیش‌تر و طولانی‌تر و راه‌حل سیاسی در سوریه حرکت کنیم.

ظریف تاکید کرد: در مورد عراق در حال حاضر یک اجماع جهانی مبنی بر مخالفت با رفراندوم و ضرورت بازگشت کامل به احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و بعد از آن شروع گفت‌وگوهای داخلی عراق برای رسیدن به راه‌حل سیاسی وجود دارد و بین سه کشور هم نظرات مشترک زیاد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص بازتاب رسانه‌ای سفر وی به عمان و قطر و این‌که این سفر تلاش برای تعمیق شکاف بین کشورهای خاص باشد و این‌که پیام سفر شما چه بوده است؟ اظهار کرد: ما هیچ‌گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبودیم، سیاست ما همواره این بوده که منطقه ما نیاز به آرامش و گفت‌وگو دارد.

وی افزود: منطقه ما نیاز به یک سامانه همکاری و گفت‌وگو برای امنیت در منطقه دارد و پیشنهاد سامانه گفت‌وگو در خلیج فارس را بارها مطرح کردیم و متاسفانه مورد توجه برخی کشورهایی که آینده خودشان را در تنش، فشار و تحمیل بر همسایگان می‌بینند قرار نگرفته و امیدواریم این کشورها هرچه سریع‌تر منطق گفت‌وگو و ضرورت تفاهم و همکاری و ضرورت دست برداشتن از خیالاتی که برای تحمیل دیدگاه‌های خود بر سایرین در منطقه دارند را بپذیرند.

ظریف تصریح کرد: در آن زمان حتما امکان گفت‌گوی گسترده‌تر وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران همواره بر تفاهم و حل مشکلات اصرار داشته و هیچ‌گاه علاقه‌ای بر تعمیق اختلافات نداشته به خاطر اینکه آن را در جهت منافع خودمان نمی‌دانیم. منافع ما در این است که همه کشورهای منطقه با درک واقعیت‌های این منطقه و با کنار گذاشتن منطق زور و فشار بتوانند به یک راه‌حل مورد قبول همه دست پیدا کنند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه