English

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفتگو با موج

استقلال کردستان عراق تاثیری بر سایر مناطق کردنشین ندارد

دباغ با اشاره به عدم تاثیر استقلال کردستان عراق بر سایر مناطق کردنشین خاورمیانه گفت: تحولات کردستان عراق در 25 سال گذشته ثابت کرده است که آنچه در این منطقه به وقوع می پیوندد تاثیر چندانی بر دیگر کردها ندارد و آنچه در دیگر مناطق کردنشین رخ می دهد متاثر از مسائل داخلی هر کشور است.

استقلال کردستان عراق تاثیری بر سایر مناطق کردنشین ندارد

ناظم دباغ درباره برگزاری احتمالی همه پرسی استقلال در کردستان عراق با وجود مخالفت های منطقه ای و جهانی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: وقتی رهبری کرد چنین تصمیمی گرفته به طور قطع منطق و عقلانیتی در پس این تصمیم نهفته است. هدف از این همه پرسی نیز حل مشکلات عراق و کرد و برقراری بیشتر امنیت و آسایش است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت استقلال کردستان، به دلیل مخالفت کشورهای هم مرز با آن و احتمال بروز مشکلات در حوزه تجاری و اقتصادی این منطقه اظهار داشت: در این رابطه پیش بینی شده است که برخی مشکلات به وجود آید اما نکته مهم آن است که از فردای  برگزاری همه پرسی، کردستان اعلان استقلال نخواهد کرد. در کل این یک روند برای رسیدن به حقوق کرد و تعیین سرنوشت در نظر گرفته شده است. براین اساس رهبری کرد اصرار دارد این اتفاق از راه مذاکره و مصالحه با کشورهای منطقه و به ویژه همسایه خودش یعنی عراق به نتیجه برسد و کار به جنگ و درگیری نظامی نرسد. 

تمام احزاب کردستان با برگزاری همه پرسی استقلال موافق هستند 

دباغ در مورد اختلافی که بین برخی احزاب کردستان در مورد برگزاری همه پرسی استقلال رسانه ای شده است گفت: این همه پرسی با موافقت تمامی گروه های سیاسی کردستان صورت خواهد گرفت. فقط حزب حرکت اسلامی و جماعت اسلامی برای تصمیم گیری و اجرایی شدن همه پرسی ملاحظاتی داشتند که باید پارلمان تشکیل می شد و قانون رفراندوم را پارلمان صادر  کند. اما شرایط مناسب نبود که همه در پارلمان گرد هم آیند.  با این حال هیچ حزبی نیست که با این مساله برگزاری همه پرسی فی نفسه مخالف باشد و اختلافاتی که رسانه ای شد صرفا در بحث اجرا و روال کار بود.

هیچ کردی با استقلال کردستان مخالف نیست

نماینده اقلیم کردستان در ایران در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چند درصد مردم کردستان عراق در همه پرسی به استقلال رای مثبت خواهند داد گفت: به نظر من کردی وجود ندارد که با بحث استقلال مخالف باشد. 

وی در خصوص تاثیر استقلال کردستان عراق بر دیگر مناطق کردنشین منطقه بیان داشت: این مساله به شرایط بعدی بستگی دارد. تحولات کردستان عراق در 25 سال گذشته ثابت کرده است که آنچه در این منطقه به وقوع می پیوندد تاثیر چندانی بر دیگر کردها ندارد و این موضوع به مسائل داخلی هر کشور مربوط است. استقلال کردستان مربوط به عراق است و ارتباطی به دیگر کشورها ندارد. ضمن آنکه کردهای عراق در این مدت طولانی 25 سال نشان داده اند که عامل ایجاد ثبات و امنیت در منطقه هستند. 

دباغ علت مخالفت آمریکا با همه پرسی استقلال را در حفظ منافع خود در خاورمیانه دانست و افزود: آمریکا تلاش دارد حضورش را در منطقه تداوم بخشد، بر منابع انرژی مسلط شود و با سیاست های کشورهای عربی هم راستا باشد. 

وی درباره اینکه استقلال کردستان عراق می تواند در راستای استراتژی پیرامونی رژیم صهیونیستی تعریف شود تاکید کرد: کردها نباید وارد این بازی شوند. اسرائیل آزاد است هر نظری در مورد این اتفاق داشته باشد. این در حالی است که برای اربیل مهم است که تایید کشورهای عربی و منطقه ای را داشته باشد و لذا حاضر نیست به خاطر اسرائیل دشمنی کشورهای اطراف را به جان بخرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه