English

فائو: تنش و بحران اقلیمی، روند کاهش گرسنگان را پس از۱۰سال معکوس کرد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: نرخ گرسنگی پس از یک دهه کاهش، دوباره روند صعودی گرفته است؛ به گونه ای که در سال 2016 میلادی 11 درصد جمعیت جهان (815 میلیون نفر)، دچار گرسنگی و سوءتغذیه بودند.

فائو: تنش و بحران اقلیمی، روند کاهش گرسنگان را پس از10سال معکوس کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دفتر نمایندگی فائو در ایران، سازمان ملل در نخستین گزارش سالیانه خود پس از تصویب برنامه 2030 برای توسعه پایدار، با عنوان «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (2017)» تاکید کرد انواع سوءتغذیه سلامت میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

بر پایه این گزارش، افزایش 38 میلیون نفری در شمار افراد گرسنه نسبت به سال گذشته میلادی ناشی از گسترش مناقشات خشونت‌آمیز و بحران‌های اقلیمی بوده است.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد هم‌اکنون 815 میلیون نفر دچار گرسنگی اند که 520 میلیون نفر در آسیا، 243 میلیون نفر در آفریقا و 42 میلیون نفر در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب زندگی می‌کنند. 

بر همین اساس، 11 درصد از مجموع جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند که سهم آسیا 11.7 درصد، آفریقا 20 درصد (در شرق آفریقا 33.9 درصد) و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب 6.6 درصد است.

489 میلیون نفر از مجموع 815 میلیون جمعیت گرسنه جهان در کشورهای دچار جنگ زندگی می‌کنند.

شیوع گرسنگی در کشورهای متاثر از مناقشات 1.4 تا 4.4 درصد بیشتر از دیگر کشورهاست.

همچنین در مناطقی که جنگ با از بین رفتن محیط زیست و نهادهای دولتی همراه شده شیوع گرسنگی 11 تا 18 درصد بیشتر از سایر مناطق است و مردمی که در کشورهای جنگ‌زده زندگی می‌کنند 2.5 برابر بیش از مردم سایر نقاط در معرض سوءتغذیه قرار دارند.

رییسان سازمان‌های فائو، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در نشست مشترکی همزمان با رونمایی از این گزارش اعلام کردند: در یک دهه گذشته، مناقشات افزایش چشمگیری داشته و به سبب پیچیدگی بیشتر، کنترل آنها نیز سخت‌تر شده است. 

سلامت کودکان

رییسان کارگزاری‌های سازمان ملل تاکید کردند بخش زیادی از کودکان که از ناامنی غذایی و سوءتغذیه رنج می برند، در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند. 

آمار ارایه شده در گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (2017)» نیز حاکی از این است که قد 155 میلیون کودک زیر پنج سال نسبت به سن‌شان پایین مانده است. 

122 میلیون نفر از آنان در کشورهایی زندگی می‌کنند که دچار سطوح مختلفی از مناقشاتند. 

52 میلیون کودک نیز از وزن پایین نسبت به قدشان رنج می‌برند در حالیکه 41 میلیون کودک زیر 5 سال اضافه وزن دارند.

سلامت بزرگسالان

کم‌خونی زنان و چاقی بزرگسالان نیز از عوامل نگران کننده اعلام شد. 

641 میلیون نفر (13 درصد کل بزرگسالان جهان) از اضافه‌وزن رنج می برند. 

همچنین شمار زنانی که در سن باروری بوده و از کم‌خونی رنج می‌برند 613 میلیون نفر (حدود 33 درصد مجموع زنان جهان) قید شده است.

علاوه بر مناقشات و تغییر اقلیمی می‌توان تحول گسترده در عادات رژیم غذایی و نیز بحران‌های اقتصادی را از عوامل وضعیت جاری برشمرد.

پایان دادن به همه انواع گرسنگی و سوءتغذیه از اولویت‌های اصلی بین‌المللی برنامه توسعه پایدار است.

 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است که در سال 1945 توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.

این سازمان برای گسترش و نوسازی کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

هدف این سازمان، ارتقای سطح زندگی، بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی