English

واکنش سرلشکر باقری به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به حضور ناوها و شناورهای آمریکایی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

واکنش سرلشکر باقری به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری موج، سرلشکر محمدحسین باقری صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش حقوق دفاعی ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان دفاع مقدس و مدافعان حرم وتبریک عید غدیر خم گفت: اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خداوند از دینی است که ولایت همراه آن است.

وی ادامه داد: مسئله حقوق در بخش‌ دفاع بسیار اساسی و تعیین کننده است. در سطح کلان موضوع حقوق ریشه در نحوه اداره جوامع و نگرش به نهادهای گوناگون مدنی چه درسطح داخلی کشورها و چه در سطح بین‌المللی دارد. که ریشه این موضوع در ادیان مختلف به خصوص اسلام اعیان تر و کاملتر است. در عین حال تمدنهای قدیمی همچون ایران و چین و مصر باستان مبانی حقوقی زیادی داشتند اما حقوق فعلی کشورها به چند قرن اخیر باز میگردد که بعد از دوران بربریت اروپا و جنگ های طولانی خود را متمدن می دانند و در این زمان مبانی حقوقی حاکم بر جهان شکل گرفت.

باقری خاطر نشان کرد: این حقوق ظرف قرون اخیر توسعه پیدا کرد و در قرن بیست و به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم با تدوین و تصویب منشور سازمان ملل متحد شکل گرفت و حقوق مختلفی از جمله حقوق دفاعی برجوامع حاکم شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تصریح کرد: آنچه به عنوان حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی کشورها تبیین شده عینا مطابق با خواست و اراده و نیازهای کشورهای جهان سومی و کشورهای اسلامی نبوده است و اگر حقوق بین‌الملل درست اجرا شود مطابق خواست و اراده قدرتهای جهانی است و اگر این قوانین در همه مقررات بین‌المللی ریشه یابی شود می بینیم خواست چند کشور به سایر کشورها غلبه پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: آنچه در قواعد و موازین بین‌المللی حاکم شده خواست حداکثر ده قدرت جهانی است و این اولین ظلمی است که به کشورهایی همچون جمهوری اسلامی وارد شده است.

باقری تاکید کرد: ظلم دوم این است که همین قوانین و ارزشها درباره همه کشورها اعمال نمی شود. مسائلی همچون احترام به تمامیت ارضی کشور، عدم مداخله در امورداخلی کشورها، مسئولیت تمامی کشورها در مقابله با تروریسم و عدم حمایت از آن و احترام به رای اکثریت در همه قوانین و موازین بین‌المللی آمده اما واقعا آیا همه آنها اعمال و رعایت می شود؟

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد: در همین منطقه ما و در برخی مناطق دیگر این مسائل رعایت نمی شود و آنچه در سوریه، عراق، بحرین، یمن و میانمار رخ می دهد نقض اصولی است که اصول مسلم حقوق بین‌الملل و مورد توافق همه جهان است. دوران دفاع مقدس در کشور ما نیز دوران روشنی بود و یکی از تجاوزهای ارضی مسلم صورت گرفت. اما این تجاوز مورد محکومیت جهانی قرار نگرفت حتی آنها به متجاوز انواع سلاح و سلاح شیمیایی دادند و در ایجاد توان هسته‌ای به او کمک کردند. در حال حضار نیز نمونه هایی همچون رژیم صهیونیستی با همین راه و روش وجود دارد.

باقری ادامه داد: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل سربلند و متکی به خود برای دفاع از مرزهای قانونی خود براساس حقوق بین‌المللی کارها را پیش می برد.مشکلات و سختی‌های زیادی دارد و برای دستیابی به امنیت کامل نیاز به تلاش متخصصان و حقوقدانان است.

وی یادآور شد: ما در کنار مواجهه با تهدیدات متنوع سخت نظامی که تلاش می کنند علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند و این تهدیدات امنیتی در مرزهای کشور وجود دارد، با این تهدید هم مواجه هستیم که باید حقوق حقه خود را تعقیب کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: این موارد باید در حقوق مرزها، دریاها، هوا و فضا، در فضای مجازی و سایبری درتحریم‌های تسلیحاتی ظالمانه و بسیاری موارد دیگر پیگیری شود.

باقری در همین رابطه گفت: مدتی است دستگاه‌های رسانه‌ای استکباری بلوا می کنند که شناورهای ایران تا چند صدمتری ناوهای آمریکایی یا ناوهای ائتلاف یا هر اسم عوام پسند دیگر پیش رفتند و موجبات احتمال درگیری را فراهم می کنند. این موضوعی تلخ و مضحک است.

وی افزود: نیروهای نظامی چند کشور از چند مایل آمده اند و در خلیج فارس بساط پهن کرده اندو برای خود حقوقی خاص قائل هستند و میگویند که ناوهایشان در خلیج فارس دارای مرز و حریم است و اگر کسی می خواهد نزدیک شود باید اجازه بگیرد و هماهنگ کند، چنین موضوعی مثل این است که جمهوری اسلامی ایران به مرزهای دریایی ایالت متحده آمریکا برود و آنجا یک شناور مستقر کند و بگوید اگر ارتش آمریکا می خواهد در منافع خود گشت زنی کند باید از جمهوری اسلامی و شناور آن اجازه بگیرد.

باقری تاکید کرد: ریشه این موضوع کجاست؟ در همان ظلم مضاعفی که در قواعد بین‌المللی حاکم شده است. حقوق دریاها برای آبهای سرزمینی آزاد و انحصاری قواعدی وضع شده و دولت ساحلی در یک دریا حقوق انحصاری دارد و ما بنابر همین موازین در حال گشتزنی هستیم اما کسی از آن سر دنیا  می آید و ادعا میکند در این آبهای انحصاری باید با ناو بیگانه هماهنگی شود این خیلی خنده دار است که بلوا کنند که چرا ما حقوق مسلم خود را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: اگر سکوهای نفتی ما از سوی تروریستهای تکفیری مورد حمله قرار گیرد که این احتمال هم وجود دارد، ما باید از ناوهای آمریکایی بخواهیم از آن دفاع کنند؟

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین اظهار کرد: درهمین داستان برجام از ابتدا گفتند که ربطی به بخش دفاعی ندارد و فقط در بخش موشکی گفته شد طراحی موشک برای حمل کلاهک هسته‌ای ممنوع است و ما هم قبول داریم اما بعد گفتند منظور ما این است که این طراحی شامل هر موشک با فلان برد یا شرایط است، ما این را نمی پذیریم.

 باقری یادآور شد: این حداقل انتظار ما است که در این موضوعات با تلاش فراوان و کارهای پژوهشی دست رزمندگان و مدیران این عرصه گرفته شود تا بتوانیم حقوقمان را دنبال کنیم.

وی افزود: در حوزه داخلی نیز کار سنگینی بر عهده حقوقدانان نیروهای مسلح قرار دارد؛ چراکه حقوق نیروهای مسلح بسیار اساسی است و اینکه مجلس به مسئله ایثارگران توجه خاص دارد نعمت بزرگی است اما این قوانین نباید به خدمت سربازی خدشه‌ای وارد کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: ما نیاز به کار علمی و پژوهشی دقیق و همه جانبه داریم،  باید مراکز پژوهشی مرتبط در دانشگاه‌ها تقویت شود تا در موضوعات مربوط به نیروهای مسلح کار بیشتری صورت گیرد.

 باقری در پایان آموزش حقوق بخشهای مختلف نیروهای مسلح را مورد تاکید قرار داد و گفت که باید یک فرهنگ سازی حقوقی در این زمینه داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه