English

سخنگوی دولت در نشست خبری

یک میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سه بیمارستان کشور صورت گرفت

نوبخت گفت: در سه بیمارستان تهران، شیراز و تبریز یک میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی انجام شد.

یک میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سه بیمارستان کشور صورت گرفت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با اشاره به آثار برجام گفت: توقع مردم از برجام استفاده از گشایش های بانکی است. البته آنچه تاکنون اتفاق افتاده ممکن است با انتظارات تفاوت داشته باشد.ددر همین راستا در سال جاری 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در عرصه میادین نفتی و عمدتا گاز در قالب قراردادهای توتال انجام شده است. 

وی افزود: اقدام دیگر، سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری کره ای ها بود. علاوه بر این سرمایه گذاری در حوزه درمانی و پروژه های آبرسانی بود. روز گذشته شورای اقتصاد این مصوبات را داشت که برای بیمارستان 723 تخت خوابی 203میلیون یورو، برای بیمارستان1374 تخت خوابی 406 میلیون یورو و برای بیمارستان 1000 هزار تختخوابی شهید رجایی تهران 415 میلیون یورو سرمایه گذاری توسط کره انجام شود.  یک میلیارد یورو فقط در بیمارستان های تبریز شیراز و تهران سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت. 

سه طرح آبرسانی در خوزستان

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در بهمن سال 95 رئیس جمهور برای چندمین بار به خوزستان سفر کردند. مشکلات این استان مشخص است و به سازمان برنامه و بودجه دستور دادند برای آب و فاضلاب و ریزگردها برنامه ای ارائه دهد. در مصوبه هیات دولت در فروردین قرار شد 9500 میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و 1500 میلیارد تومان هم برای برق هزینه شود. قرار شد بخشی از آن را از صندوق توسعه ملی و بخشی را از سرمایه گذاری خارجی هزینه کنیم که 200میلیون و 140 هزار یورو سرمایه گذاری خارجی برای دشت ایذه و باغملک مصوب شد. همچنین سه طرح آبرسانی دیگر هم در شورای اقتصاد مطرح شد که پس از تصویب، رسانه ای خواهد شد. 

نوبخت در مورد بحث امنیت غذایی و خرید گندم تصریح کرد: تا 13 شهریور مجموعا 8 میلیون 834 هزار تن گندم به مبلغ 11 هزار 546 تومان خریداری شد که 8 هزار 580 تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی هم در دست پرداخت است. 

وی درباره تسهیلات ارائه شده به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی گفت: 720 واحد امسال تسهیلات دریافت کرده اند که مبلغ آن 785 میلیارد تومان است. 

وی درباره خارج کردن تاکسی های فرسوده گفت: از ابتدای سال 54 هزار 617 دستگاه از 90 هزار تاکسی هدف گذاری شده جایگزین خودروهای جدید شد. 

حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل قطعی نشده است

نوبخت در پاسخ به سوال سفر رئیس جمهور برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سفر در هفته پایانی شهریور انجام می شود و هنوز قطعی نشده اما تمهیدات آن در حال انجام است. 

تهدیدات آمریکا سنگ در مسیر کار بانک ها با ایران

وی درباره مشکلات کار با بانک های بزرگ اروپایی بیان داشت: در 5 ماه گذشته سرمایه گذاری خارجی بزرگی به نسبت قبل انجام شده است. عوامل مختلفی بانک ها را از کار با ما باز می دارد. همین مساله کاهش بدهی های بانکی و شفاف سازی صورتحساب ها را هم بانک های خارجی لحاظ می کنند ضمن اینکه تهدیدات آمریکا هم هست. اما این تهدیدات این روند را قفل نمی کند. 

سخنگوی دولت درباره بحث کاهش هزینه های جاری در بودجه سال آینده خاطر نشان کرد: در ماده 24 قانون برنامه ششم 8 مصداق تعیین شده که می توان هزینه هایش را محدود کرد. ما به دستگاه ها اجازه دادیم که با صرفه جویی در قسمت عمرانی هزینه شود اما تاثیری در حقوق کارمندان نخواهد داشت. کاهش هزینه های جاری در راستای اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت درباره کشته شدن دو کولبر در غرب کشور توسط هنگ مرزی اظهار داشت:در هیات وزیران طرح ساماندهی کولبران به تصویب رسید. اما اطلاعی درباره اینکه حقوق یکی از این کشته شدگان که دهیار بوده است کم بوده که وارد کار کولبری شده، ندارم.

مساله حصر حکم قضایی نیست، اجازه دهید در آرامش مطرح و حل شود

نوبخت درباره ادبیات دستگاه قضا درباره مشکل حصر و همچنین درحالی که دولت در آرامش به دنبال حل این موضوع است گفت: این موضوع یک حکم قضایی نیست بلکه در شورای عالی امنیت ملی مطرح است و این مشکل در دولت قبلی بوجود آمده است نه در دولت فعلی. اجازه بدهیم این موضوع در آرامش مطرح و حل شود و سخنگوی شورایعالی امنیت ملی در این باره اظهار نظر کند.

وی تاکید کرد: برادر محترم ما آقای اژه ای می دانند با پرونده ها چگونه برخورد کنند. هم امنیت برای ما مهم است و هم جایگاه رهبری در نظام ارجحیت دارد، منافع ملی ما به امر گره خورده است. مواضع رئیس جمهور در مساله حصر صریح و شفاف است و قاطعانه در شورای امنیت ملی از دبیر شورا تقاضا کرد که در این مساله اطلاع رسانی کند.

سخنگوی دولت درباره جذب تکریم معلمان و اساتید گفت: باید این کار انجام دهیم البته اقداماتی در دولت یازدهم انجام شد اما کافی نیست.

برای افزایش حقوق معلمان بودجه نداریم

وی ادامه داد: این که حقوق معلمان را اضافه کنیم بحث دیگری است و نیازمند بودجه است.

نوبخت افزود: بسیاری از جوانان ما در جای جای این کشور کار می کنند که چندماه است حقوق نگرفته اند، متوسط حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کرده است و 3 هزار و 700 میلیارد تومان پاداش پرداخت شده و در حال حاضر منابع نداریم که افزایش پیدا کند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اصلاحات بودجه ای باید صورت بگیرد و رسانه ها باید به ما کمک کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص حذف برچسب قیمت از کاهای مصرفی عنوان کرد: طبق قانون باید برچسب قیمت داشته باشیم و وزیر صعنت و معدن پاسخ دهد.

محمدباقر نوبخت درباره خبری که اخیر در مورد 9 برابر شدن بدهی های کوتاه مدت خارجی کشور پس از برجام به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: لازم می دانم ابتدا تعریف از بدهی روشن شود. یک وقت مقصود از بدهی سر رسیدهای ما است، یک وقت هم منظور تعهدات بالفعل و یا بالقوه ما است که تعهد کردیم کالایی از خارج وارد شود اما هنوز وارد کشور نشده است.

وی افزود: اما گاهی هم یک کالا وارد شده و در این شرایط تعهد ما این است که در سر رسید مقرر مبلغ را بپردازیم. لذا از بانک مرکزی می خواهیم تا این موضوع را به تفکیک در سایت خود درج کند تا برای همه قابل دسترس شود که در این صورت مشخص می شود ما چه میزان تعهدات بالقوه داریم، چه میزان تعهدات بالفعل و چه قدر هم بدهی های سررسید شده.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: نکته لازم به ذکر این است که ما مدتی است که هم بدهی های داخلی خود را که به صورت فروش اوراق بوده و هم تعهدات خارجی را حتی یکی دو روز زودتر از زمان سر رسیدشان، پرداخت می کنیم تا اعتبار خودمان را نزد بانک های خارجی و همچنین افرادی که در داخل اوراق را خریداری می کنند، بیشتر کنیم. براین اساس ما همان گونه که نسبت به پرداخت حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت حساسیت داریم، نسبت به پرداخت بدهی های و انجام تعهدات مالی داخلی و خارجی نیز حساس هستیم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه