English

تشکیلات جدید نمی سازیم/ هماهنگی دستگاه ها و دریافت بازخوردها، اصلی ترین وظیفه معاونت اقتصادی است

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور دربرنامه نگاه یک از شبکه یک به بیان جزییات حوزه ماموریت خود پرداخت.

تشکیلات جدید نمی سازیم/ هماهنگی دستگاه ها و دریافت بازخوردها، اصلی ترین وظیفه معاونت اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وی گفت: در دولت دوازدهم ثمره آرامش بازار و ثبات اقتصادی در کاهش تورم، ثبات بازار، نرخ ارز و رشد حاصل شده است. هماهنگی توسط ریاست جمهور برای پرش اقتصادی انجام می شود. ولی برای پیگیری و دنبال کردن هماهنگی، نیاز به معاون رئیس جمهور در امور اقتصادی نیاز است.

وی افزود: در معاونت اقتصادی اصلا دنبال تشکیلات جدید نیستیم. دستگاه های اقتصادی دارای اختیارات قانونی هستند. آنچه نیاز به هماهنگی بیشتر است و رئیس جمهور تشخیص می دهند، به معاونت اقتصادی محول می شود. بنابر اضافه شدن یک دستگاه به دستگاه های موجود نیست. دنبال پالایش مقررات و قوانین هستیم.

نهاوندیان تاکید کرد:جمعیت جوان ما، به مرحله ای رسیده که ورودی بازار کار ما سالانه یک میلیون نفر است. الان بالای 3 میلیون نفر جویای کار داریم که کار پیدا نکرده. این پتانسیل پیشرفت کشور است. اگر بتوانیم بین این نیروی کار و بازار و سرمایه و تکنولوژی ارتباط برقرار کنیم این جهش در تولید را باعث می شود.

وی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی باید فراگیر باشد. اینطور نباشد که بخشهایی منتفع شوند بخشهایی بی بهره بماند. فراگیر شدن رشد اقتصادی نگاه جدید اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد. همزمان با تولید ثروت باید به توزیع عادلانه آن هم پرداخت. هدفگذاری کردیم در 4 سال آینده فقر مطلق را از چهره جامعه حذف کنیم. یعنی 10 میلیون نفر سطوح زیرین اقتصاد باید از زیر خط فقر بالا بیایند.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت : تصمیم گرفته شد میزان پرداختی به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 3 برابر شود. اگر نگاه ویژه درباره کسانی که از رشد منتفع نشده اند، داشته باشیم به تعریف خود از رشد فراگیر خواهیم رسید.

نهاوندیان در ادامه گفت: خط فقر حداقلی از نیازهاست. حذف فقر یعنی کسی را زیر خط فقر نداشته باشیم. در ایران، یک و نیم دهک از 10 دهک، زیر خط فقر هستند. عدد خط فقر هر سال متناسب با درآمد سرانه و معیشت، تعریف می شود. مسئول تعیین خط فقر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که هر سال این خط را تعیین می کند.

وی تاکید کرد: معاونت اقتصادی رئیس جمهور باید فرصتی به فعالان اقتصادی برساند که حرف خود را به بالاترین مسئولان اقتصادی بزنند. شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شده و وزیر اقتصاد، رئیس این شوراست. معاونت اقتصادی بازتاب قوی تری از سیاستهای اقتصادی دولت را از منظر فعالان اقتصادی منتقل می کند. بازخورد فعالان بخش خصوصی در معاونت اقتصادی دنبال می شود. در اقتصاد دانش بنیاد و نوآور، ابتکارات به ذهن بخش خصوصی می رسد نه دولت. بر عکس گذشته که دولتها مبتکران بودند، نظریات جدیدمی گوید دولت فقط وظیفه دارد محیط را مساعد کند تا جوانان مبتکر نوآوری کنند.

وی گفت : کاهش مجوزها را وزارت اقتصاد دنبال کرد. این که چند جوان جمع شده اند کاری بکنند، نمی دانستند چقدر باید مراجعه کنند و چقدر مجوز بگیرند. ایده کاهش این مجوزها احصا شد و امیدواریم این در دولت دوازدهم مورد تصمیم گیری قرار گیرد. امیدواریم تصمیمات اصلی در ستاد اقتصاد مقاومتی گرفته شود و معاونت اقتصادی هم پیگیری کند موارد زودتر انجام شود.

وی افزود:باید در مبارزه با فساد از فعالان اقتصادی بخش خصوصی استفاده کرد. آنها بهتر از همه می دانند فساد کجا وجود دارد. اگر بتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم در صورت اعلام فساد، تشویق می شوند و نه تنبیه، باعث می شود به سالم سازی محیط بیشتر کمک کنیم.

نهاوندیان خاطر نشان کرد : ریشه بسیاری از فسادها متعلق به انحصار و رانت است. رقابت، حل اساسی این فسادهاست. باید به این تجربه رسیده باشیم هر جا حتی با توزیع حمایتی، انحصاری ایجاد کردیم، به سوءاستفاده رسیده ایم. راه حل عمومی و اصلی رقابت فضایی است، ولو در آغاز کار به برخی از منتفعان، خوش نیاید. اصلی مهمتر از اصل رقابت عادلانه و منصفانه برای مبارزه با فساد نیست. البته باید با فساد برخورد قضایی هم شود ولی بهترین پیشگیری، رقابتی شدن فضاست.

وی افزود: در دولت یازدهم یک مورد واگذاری به بخش خصوصی غیرواقعی نداشتیم. در دوره های قبل، برای پرداخت دیون دولت به برخی نهادها، واگذاری به عنوان رد دیون انجام شد. این با هدف سیاستهای اصل 44 متناقض بود. در سیاستهای مقام معظم رهبری تصریح شده است باید وظیفه دولت بازتعریف شود و از تصدی گری خارج شده و سیاستگذار و تنظیم گر باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد به نیازهای کارگران بپردازد، گفت: مستمری بازنشستگان را بدهد و تکفل اجتماعی بیمه شدگان به بار سنگینی دوش دارد. دولت بخشی از دیون خود به این سازمان را به صورت کارخانه و مزرعه و پتروشیمی به این سازمان واگذار کرده. با این واگذاری از نظارت بخش دولتی محروم شده ایم و چابکی بخش خصوصی را هم از دست داده ایم. برخی واگذاری های هولدینگها به واحدهای بخش عمومی واگذار شده. وقت آن است که در این تصمیمات تجدیدنظر و بازنگری در تجربه واگذاری و خصوصی سازی کنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: واگذاری مدیریت تاکنون انجام نشده با وجودی که در قانون پیش بینی شده بود. این فرصت خوبی برای بالا بردن بهره وری است.

وی با اشاره به اینکه نظر ریاست جمهوری این است که اگر قرار است روشها اصلاح و بهره وری بالا برود فرقی ندارد در سازمان خصوصی سازی باشد یا در بخش خصوصی یا سازمان تامین اجتماعی، تاکید کرد: اصل کار، اصلاح روشهای مدیریتی است که به بازار و رقابت نگاه می کند. در ماه های آینده شاهد اصلاحات مدیریتی در این واحدها خواهید بود.

نهاوندیان گفت: 950 هزار شغل سالانه به شرط سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری فقط پول دادن نیست. پول مهم است، ولی این منابع باید از جاهای مختلف فراهم شود. احساس امنیت برای سرمایه گذاری مهمتر از خود سرمایه است. ما در منطقه تنها نیستیم. کشورهای همسایه هم می خواهند سرمایه آنجا بنشیند. ما در رقابت بین المللی باید به سرمایه گذار نشان دهیم ایمن ترین فضا و سودآورترین فضا برای سرمایه گذاری ایران است.

وی گفت : پس از برجام، در مطالعات موسسات مشاوره بین الملل ایران به عنوان یکی از سودآورترین اقتصادهای بالقوه جهان معرفی می شود. ولی بالقوه ها باید تبدیل به بالفعل شود. رئیس قوه قضاییه تصریح کردند در بحث امنیت اقتصادی آماده همکاری هستند. در جلسه اخیر سران سه قوه همدلی و همگامی در احساس امنیت اقتصادی بحث اصلی بود. امنیت و آزادی اقتصادی مهم است. جوانان نباید احساس کنند برای هر کاری باید برود اجازه بگیرد. آزادی، امنیت و آرامش اقتصادی، لازمه پیشرفت است.در آرامش اقتصادی کارنامه خوبی داریم که نمونه اش آرامش در بازار ارز و کالاها است. باید اینجا گفت که کاهش تورم با ارزانی فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته متوسط درآمد و حداقل درآمد کارمندان دولت بیش از دو برابر شد، خاطر نشان کرد: ولی در 4 سال فقط 57 درصد تورم را دیدیم. لازمه اشتغال بالای 950 هزار شغل، دادن پیامهای لازم به سرمایه گذاران است.

وی افزود: نسبت تحقق شروط، باید در تقنین صورت گیرد. برخی قوانین باید اصلاح شود. مجلس هم استقبال می کند. مقداری در قوه قضاییه است. رسیدگی به دعاوی اقتصادی مسئله مهم است. باید تسهیل در رسیدگی به پرونده های اقتصادی شود. فعال اقتصادی باید احساس کند فضای رسانه ای مساعد است. نباید نگران شود حسن شهرت او با یک کلمه که بیان می شود، از بین برود. این که اعتماد به یک بنگاه اقتصادی با یک فضای رسانه ای خراب نشود مهم است.

وی یادآور شد: در سیستم بانکی سوءعملکرد دو سه موسسه غیرمجاز، داشت به کل اعتماد به سیستم بانکی آسیب می زد. با روشنگری ها و تصمیمات و اقدامات حساب دارایی های همراه با آلودگی از مجموعه سیستم بانکی جدا شد. برای هر یک از موسسات مالی برنامه زمان بندی تعیین شده و سپرده گذاران مرحله به مرحله سپرده شان را دریافت می کنند. حکم اینها به تناسب میزان انحراف و تخلف، متفاوت است. نمی شود از منابع کل مردم برای یک جای خاص بی حساب و کتاب صرف کنیم. تعیین تکلیف شده و تکلیف در حال اجراست.

وی تاکید کرد: جنبه سلبی تحریمها این بود که مثلا جلوی کشتیرانی ایرانی را گرفته بودند. یعنی کشتیها قادر به پهلوگرفتن در بنادر دنیا نبود. ظرفیت بالایی از ناوگان عظیم ما، معطل مانده بود. به محض برجام، این منع برداشته شد و کشتیها شروع به حرکت کردند. الان بنادر ما فعال است و با سرمایه گذاری جدید، سهم خود را در حمل و نقل دریایی منطقه بازپس خواهیم گرفت. بیمه تجاری و اتکایی ما در تحریمها متوقف شده بود. پس از برجام، شرکتها شروع به بیمه کردند. بازارهای دنیا روی صادرات ما بسته بود، منع ها پس از برجام برداشته شد.

نهاوندیان گفت : صادر کنندگان قادر به انتقال پول خود نبودند. نمی توانستند پول خود را در خارج از کشور خرج خریدهای مدنظر خود کنند. الان این انتقالها راه افتاده. سوئیفت زمانی راه افتادن آن سوژه شده بود!چرا پول حاصل از فروش نفت به داخل منتقل شود؟ این پول باید در اختیار سیستم بانکی ما قرار گیرد. ژاپن از ما نفت می خرد، ارزش در اختیار بانک مرکزی و وزارت نفت قرار می گیرد و از آن محل، نیازهای کشور فراهم می شود.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: ارز برای تامین مالی سرمایه گذاری یا تامین واردات است. ارز ما مشمول انسداد بود. برخی خریداران پول ما را نگه می داشتند و به اتکای پول خودمان، برای فاینانس پروژه ها به ما پول می دادند و ما مجبور بودیم سود هم بدهیم! این محدودیتها کاملا برداشته شده است.الان دیگر به روشهای حواله پول که بسیار پرمخاطره بود، نیست. ارز حاصل از فروش نفت در اختیار بانک مرکزی است و این صحیح نیست که پول نفت دریافت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه امضای توافق برای دریافت خط اعتباری 8 میلیارد یورویی با کره، به معنای این است که توسعه تولید در ایران می تواند از منابع خارجی هم استفاده کند،افزود: این پول قرار نیست خرج کالای مصرفی شود. دریافت این خط به معنی این است که طرح دارای توجیه اقتصادی، دیگر متکی به سرمایه داخلی نیست.

نهاوندیان گفت : دسترسی به منابع مالی بین الملل که با کره ای ها شروع شد و با چین و ایتالیات و دیگر کشورهای اروپایی مذاکره شده، به این معناست که امکان استفاده مثبت و درآمد فراهم شده است. حالا تحرک ما را می طلبد. یک مرحله برداشتن موانع بود. حالا کار ایجابی آغاز شده که شریک خارجی بگیریم از بازار و فناوری خارجی استفاده کنیم. اگر کوتاهی کنیم، دیگر تقصیر ماست.

وی افزود: حساب آمریکا با بقیه دنیا فرق می کند. با آمریکا رابطه سیاسی نداریم. نباید خطا کنیم و آمریکا را با اروپا در یک خط قرار دهیم. این شرایط نامساعد بود که باعث شد دشمنان یک جبهه علیه ایران درست کنند. الان بعد از برجام، اروپا مقابل آمریکا ایستاده. دولت آمریکا حرفهای بی پایه ای علیه برجام می زند ولی اروپایی ها جواب او را می دهند.

وی تاکید کرد: تردید در این نکنید اگر آمریکا جاهلانه تصمیم غلطی بگیرد دیگر نمی تواند تصور کند اروپا از این تصمیم پیروی خواهد کرد. این توفیق ایران است که جبهه ضد ایرانی را در هم شکسته و آمریکا احساس تنهایی و انزوا می کند. آمریکا هنوز دنبال سیاستهای خصمانه علیه ما است.

وی افزود: یکی از شگردها برای تضمین سهم از بازار صادراتی، این است که خود آنها را در سرمایه گذاری دخیل کنیم. این ترفند موفقی است که چینی ها تجربه کردند. جذب سرمایه خارجی، تضمین بازار خارجی است.

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت:جزء قرارداد تولید خودرو این بود که یک سوم تولیدات باید صادر شود و دسترسی به فناوری جدید انجام شود. یکی از فواید سرمایه گذاری خارجی دسترسی شما به تکنولوژی روز شرکاست. دغدغه های تولید کنندگان در جلسات طولانی مورد بررسی قرار می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه