English

جابری انصاری:

نشست آستانه ۶ هفته آخر شهریور برگزار می‌شود

معاون عربی و آفریقایی وزیرخارجه بعد از گفت‌وگو با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد: نشست آستانه 6 در هفته آخر شهریور ماه برگزار می‌شود. گرچه در مورد تاریخ دقیق آن درحال رایزنی هستیم.

نشست آستانه 6 هفته آخر شهریور برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، حسین جابری انصاری با بیان اینکه سفر آقای دی میستورا و رایزنی‌هایی که امروز صورت گرفت در چارچوب رایزنی بین کشورها و طرفهای موثر در حل بحران سیاسی سوریه انجام شد، ادامه داد: نشست ششم آستانه نیز در هفته آخر شهریورماه برگزار می‌شود و البته در مورد تاریخ دقیق آن در مرحله رایزنی بین سه کشور حاضر در نشست آستانه هستیم.

وی با اشاره به در پیش  رو بودن نشست آتی ژنو و برگزاری این نشست در اکتبر ماه تصریح کرد: در گفت‌وگوهایی که با آقای دی میستورا داشتیم در ارتباط با فراهم کردن مقدمات موفقیت هرچه بیشتر نشست آستانه گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

این دیپلمات کشورمان به سفرهای اخیرش به آنکارا و مسکو و رایزنی با مقامات این دو کشور در ارتباط با جزئیات نشست آستانه از جمله ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه که در نشست آستانه 4 طرفهای مذاکره کننده در مورد آن توافق کردند اشاره کرد و گفت: بعد از این رایزنی‌ها، نشست کارشناسی تهران با حضور نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه وهمچنین نماینده سازمان ملل برگزار شد . در این نشست در ارتباط با مقدمات نشست آستانه 6 و مباحثی که در این زمینه مطرح است صحبت شد و برخی از مسائل موجود که در این زمینه مطرح بود حل شد.

حسین جابری انصاری با بیان اینکه مجموعه تلاش ما این است که از طریق رایزنی با شرکای خود در نشست آستانه و همچنین در سازمان ملل، زمینه را برای موفقیت هرچه بیشتر نشست آستانه و اجلاس ژنو در راستای حل بحران سیاسی سوریه فراهم کنیم تصریح کرد: امروز گفت‌وگوهای موثری در این زمینه داشتیم و قرار است این صحبتها در ناهار کاری که برگزار می شود ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران  با اشاره به بحران انسانی که در سوریه از جمله در کفریا و فوعه در حال رخ دادن است، گفت: در این گفت‌وگوها در ارتباط با مسائل انسانی  این بحران به خصوص مناطقی چون کفریا و فوعه که نیازمند دریافت کمکهای انسانی هستند بحث و گفت‌وگو کردیم و تلاش داریم تا اقداماتی برای کمک به مناطقی که در معرض فاجعه انسانی هستند، انجام شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه و دیگر بحران‌هایی که در منطقه ایجاد شد بر اهمیت پایان یافتن این بحران‌ها از  طریق مذاکرات سیاسی و کنترل ابعاد فاجعه انسانی این بحرانها تاکید داشته است، گفت: آنچه که برای ایران اهمیت دارد خاتمه دادن به فجایع انسانی است که تروریست‌ها به آن دامن می زنند و گشودن افق سیاسی به نحوی که به طرفهای درگیر کمک کند که از این شرایط خارج شوند.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه ایران به دنبال گرفتن جای کسی در منطقه نیست و ملت‌های منطقه صاحبان این منطقه هستند، تصریح کرد: در این بحران‌ها ما تاکید داریم که باید به نظرات ملت‌های منطقه رجوع شود و در بحران سوریه نیز بارها تاکید کردیم که مردم سوریه هستند که در ارتباط با آینده این کشور تصمیم می گیرند.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه آینده سوریه و منطقه را ملت‌های این منطقه و مردم سوریه تعیین می‌کنند و هیچ بازیگر خارجی و کشور دیگری نمی تواند برای ملت سوریه تعیین سرنوشت کند، افزود: ما با مداخله خارجی و تحمیل شرایط به ملت سوریه مخالف هستیم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحولات میدانی و سیاسی ماه‌های اخیر در سوریه در راستای مبارزه با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: به هر میزان گروه‌های تروریستی در اثر تحولات منطقه مهار و کنترل شود مناطق تحت سلطه آنها نیز کوچکتر می شود وبه راه حل نزدیک‌تر می شویم.

وی همچنین به اهمیت گشایش افق سیاسی در حل بحرانهای منطقه از جمله سوریه اشاره کرد و گفت: تلاش می کنیم با ایجاد افق سیاسی در سوریه در راستای گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر در این بحران زمینه را برای بازگشت امنیت به سوریه و ایجاد آرامش برای مردم این منطقه فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نمی توان تاریخ مشخصی را برای حل این بحران پیش بینی کرد گفت: البته همانطور که اشاره شد در ماه‌های اخیر پیشرفتهای گسترده ای در برابر جریان‌های افراطی و تروریستی در منطقه و سوریه ایجاد شده است و ما در آستانه یک نقطه عطف قرار داریم. همانطور که در عراق مناطق تحت تصرف داعش محدود شده تحولات میدانی در سوریه نیز در راستای مبارزه با تروریست‌ها اساسی بوده است و امیدواریم هرچه زودتر این بحران حل شود و مردم سوریه بتوانند برای آینده این کشور تصمیم‌گیری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه