English

با نواختن سرود جمهوری اسلامی؛

رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد

حسن روحانی رئیس‌‌جمهور دقایقی قبل برای ادای سوگند و برگزاری مراسم تحلیف، وارد مجموعه بهارستان شد.

رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برای برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی دوازدهمین رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

 

در مراسم تحلیف حسن روحانی، علاوه بر روسای قوای مقننه و قضائیه، مسئولان ارشد کشور،‌ سران، مقامات و هیات‌هایی از چندین کشور خارجی حضور دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در این مراسم سخنرانی خواهند کرد و پس از آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در حضور رییس قوه قضائیه برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد.

رئیس جمهور پس از امضای متن سوگند و تحویل آن به دبیر شورای نگهبان، به عنوان آخرین نفر در مراسم تحلیف سخنرانی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجشنبه (۱۲ مرداد) حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوازدهم را به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی اعطا کردند.

 

 

۱۴:۳۰ باز شدن درهای مجلس به روی خبرنگاران

درهای مجلس شورای اسلامی برای برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران به روی خبرنگاران داخلی و خارجی از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه باز شد.

در راهروی منتهی به محل برگزاری جلسات علنی مجلس فرش قرمز پهن شده و عکس‌هایی از تحلیف ریاست جمهوری همه ادوار بر دیوارهای این راهرو نصب شده، همچنین راهروهای منتهی به جایگاه خبرنگاران نیز با فرش قرمز و عکس‌هایی از تنفیذ و تحلیف ۱۱ دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی مزین شده است.

همچنین در جایگاه خبرنگاران دفاتر یادبودی با عنوان مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوره دوازدهم تعبیه شده است.

علاوه بر مهمانان خارجی گروه مارش نظامی ارتش برای نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران در جایگاه تماشاگران مستقر هستند.

در داخل صحن پارلمان پرچم تمامی کشورهای شرکت کننده در مراسم تحلیف تعبیه شده است و صندلی‌هایی در کنار صندلی های سبز مجلس برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

 

 

۱۶- ورود مهمانان به مجلس

حدودا یک ساعت مانده به شروع مراسم تحلیف حسن روحانی، مسئولان داخلی کشور و هیات‌های خارجی وارد مجلس شده و در جایگاهی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند.

اعضای هیئت دولت یازدهم، آملی لاریجانی؛ رئیس قوه قضائیه، عمار حکیم؛ رئیس ائتلاف ملی عراق، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشرف غنی؛ رئیس جمهور افغانستان، سرلشکر صالحی؛ فرمانده کل ارتش، سردار باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله جنتی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری، موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عفت مرعشی؛ همسر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله مهمانانی بودند که در اولین لحظات وارد مجلس شدند.

مهمانان داخلی و خارجی و نمایندگان حاضر شده در صحن پارلمان از فرصت باقیمانده تا زمان شروع مراسم تحلیف استفاده کرده و مشغول گرفتن عکس یادگاری با یکدیگر بودند.

آنچه بیش از همه به چشم می خورد تمایل اکثر مهمانان خارجی برای گرفتن عکس یادگاری با ظریف وزیر امورخارجه است به طوری که حتی رئیس مجلس کره جنوبی با ظریف سلفی گرفت.

حسن روحانی نیز دقایقی مانده به شروع مراسم به همراه محمد نهاوندیان وارد مجلس شد و در بدو ورود به مجلس مورد استقبال علی لاریجانی قرار گرفت.

 

 

۱۷- آغاز مراسم تحلیف

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۵۴ نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد و امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس، دستور کار جلسه علنی را قرائت کرد.

مراسم تحلیف حسن روحانی با قرائت آیاتی از قرآن کریم، نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران و اعلام رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در صحن علنی آغاز شد.

 

 

۱۷:۱۰- سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که میزبان مراسم بود، در ابتدای مراسم تحلیف و به عنوان سخنران اول گفت: امید است با رویکرد موشکافانه و دقیق و آگاهی درست از مسائل کشور، دولت جدید در توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد. لاریجانی تصریح کرد: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسئولین و پایمردی ملت امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد. همچنین همکاری قوای سه گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه جانبه فراهم نموده است.

 

 

۱۷:۲۰- سخنرانی رئیس قوه قضائیه

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامد گویی به مهمانان این مراسم اظهار کرد: لازم می‌دانم از حضور پرشکوه مردم که با شرکت ۴۰ میلیونی خود در انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند و به جهان نشان دادند که بعد از ۴۰ سال به آرمان‌های نظام اسلامی پایبند هستند، تشکر کنم. وی افزود: امروز انقلاب نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم به سیاست‌های مقتدرانه خود ادامه دهد. براساس اصل ششم قانون اساسی مسئولین با اتکا به آرای مردم بر مسند امور قرار می‌گیرند و براساس بند ۸ اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف است تمام امکانات را برای جلب مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ...به کار ببرد.

 

 

۱۷:۳۰- روحانی سوگند خورد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی دوازهمین رئیس جمهور کشورمان در حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد و سوگندنامه‏ را امضا کرد.

 

 

۱۷:۳۵- سخنرانی روحانی

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز در این مراسم و پس از ادای سوگند، از مشروطیت به عنوان قیامی یاد کرد که دو مفهوم قانون و حاکمیت ملی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. از زمان انقلاب تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رای تک تک مردم انتخاب می‌شود. مردم ایران با خلق حماسه اردیبهشت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با ما سخن گفته و نظرات خود را اعلام کردند. روحانی تصریح کرد: رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود، بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند از میان چه خواسته ها و آرایی برآمده است. امروز من به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام همه امور مردم ایران هستم. انجام این تکلیف بدون همکاری همه آحاد ملت ممکن نخواهد بود.

 

 

۱۸:۰۰ تشکر لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان مراسم تحلیف، با آرزوی توفیق برای حسن روحانی در دولت دوازدهم، ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت کابینه جدید کارها را به خوبی به پیش ببرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه