English

رئیس بانک مرکزی در گفتگو با موج

تکلیف موسسات غیر مجاز مشخص شد

رییس بانک مرکزی با اعلام اینکه ما موسسه غیر مجاز دیگری در کشور نداریم گفت: موسسات بانکی البرز ایرانیان، افضل توس و آرمان تعیین تکلیف شدند.

 تکلیف موسسات غیر مجاز مشخص شد

ولی‌الله سیف درباره اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی به موسسات غیرمجازی که در چند ماه اخیر باعث ایجاد اعتراضات سپرده‌گذاران در سراسر کشور شده است به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: خوشحالم این را بگویم که اکنون در شرایطی هستیم که سه موسسه غیرمجاز البرز ایرانیان، افضل توس و وحدت یا همان آرمان که در کشور فعالیت می‌کردند هم تعیین تکلیف شدند، این موسسات جز آخرین مواردی بودند که وضعیتشان مشخص شد. این شرایط به معنای آن است که وقتی این کار خاتمه پیدا کند ما موسسه غیرمجازی در کشور نداریم و این دستاورد بزرگی محسوب می‌شود که به تنهایی با تلاش‌های بانک مرکزی هم حاصل نشد بلکه نتیجه همکاری دستگاه‌ قضا، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است.

وی افزود: خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که می‌توان پیش بینی کرد، بازار پولی بدون فعالیت‌های اخلال‌گر داریم که در این بازار انضباط وجود دارد. انضباط در بازار پول یعنی اثربخشی سیاست پولی، امکان هدایت نرخ سود بانکی، امکان هدایت تسهیلات نظام بانکی به سمت فعالیت‌های مثبت و مولد. بازار پولی منضبط یکی از اهداف دولت یازدهم بود که بانک مرکزی مصمم شد آن را انجام دهد و امروز به ثمر رسید.

مردم فریب تبلیغات فریبنده نرخ سود بالا موسسات را نخورند

رئیس بانک مرکزی با اشاره به وضعیت نامناسب سپرده‌گذاران در موسسات غیرمجاز خاطر نشان کرد: فعالیت موسسات غیرمجاز تجربه تلخی برای برخی هم وطنان ایجاد کرد. این تجربه ای شد تا مردم دیگر به راحتی فریب تبلیغات سپرده با نرخ بالا را نخورند و سرمایه‌هایشان را به آن‌ها به دست آن ها نسپرند. لذا از این فرصت استفاده کرده و بیان می‌کنم که هم مردم عزیزمان باید دقت کنند و هم دستگاه‌ها و نهادهایی که مسوولیت دارند اجازه شکل‌گیری چنین فعالیت‌هایی را به هیچ وجه در هیچ جای کشور ندهد، چون این فعالیت‌ها با یک شعبه شروع می‌شود و آرام آرام شعبه اضافه می‌کنند و بعد دارایی مردم در اراده یک نفر متمرکز می‌شود که می‌تواند با هر انگیزه‌ای از آن سو استفاده کند.

برخورد شتاب زده با موسسات غیرمجاز می‌توانست خطرات بزرگی ایجاد کند

وی در مورد اینکه چرا از ابتدای دولت یازدهم بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز برخورد نکرد تاکید کرد: این طور نیست که بانک مرکزی به این موسسات توجه نکرده است. واقعیت این است که این موسسات در طول دو دهه گذشته ایجاد شدند و سپرده‌های مردم را به صورت متراکم جمع آوری کردند. از این رو هرگونه اقدام شتاب زده می‌توانست خطرات بزرگی را ایجاد کند. بانک مرکزی در این چهار سال با دقت نظری که داشت و همکاری‌هایی که از دستگاه‌های دیگر جلب کرد توانست این مساله را با کمترین هزینه ساماندهی کند. ضمن آنکه در دوره دولت یازدهم هیچ کدام از این موسسات شکل نگرفتند.

کاسپین موسسه غیرمجاز نبود

رییس بانک مرکزی درباره اینکه چرا کاسپین به عنوان یکی از موسسات مشکل دار در دولت یازدهم شکل گرفت گفت: شما کاسپین را به عنوان یکی از این نمونه‌های موسسات غیرمجاز عنوان می‌کنید در حالی که کاسپین هیچ گونه خلل و مشکلی نداشت، در واقع موسسه فرشتگان بود که مشکل داشت. کاسپین مجوز گرفت و ایجاد شد که دارایی و بدهی‌های موسسات غیرمجاز منحل شده را در درون خودش تجمیع کند و فرشتگان هم یکی از همان تعاونی‌های غیرمجازی بود که در کاسپین جمع شد. اما به غلط در ذهن‌ها جا افتاد که کاسپین غیرمجاز و مشکل دار است. این مساله شاید به دلیل اشکالی بود که در مشهد و در زمانی ایجاد شد که بنا به دستوری قبل از اینکه اقدامی صورت گیرد تابلو فرشتگان به یکباره به کاسپین تغییر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه