English

سفیر سابق ایران در لبنان در پاسخ به موج

مقتدا صدر به دنبال مقابله با قدرت ایران در عراق از راه افزایش نفوذ عربستان است

هدف مقتدا صدر از سفر به عربستان به علت خصومت وی با جمهوری اسلامی ایران و در راستای تلاش برای ایجاد نفوذ بیشتر ریاض در عراق به عنوان وزنه تعادلی در برابر تهران صورت گرفت.

مقتدا صدر به دنبال مقابله با قدرت ایران در عراق از راه افزایش نفوذ عربستان است

هادی افقهی در خصوص دیدار مقتدا صدر با ولیعهد عربستان به خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری موج گفت: اینکه گفته می‌شود هدف صدر از ملاقات با بن سلمان تقویت اتحاد عرب منطقه فارغ از همبستگی‌های مذهبی است، یک تحلیل ساده‌انگارانه و آدرس غلط دادن محسوب می‌شود. زیرا در واقعیت همگرایی بین کشورهای عربی وجود ندارد و روز به روز به خاطر طرح‌های آمریکا چه از طریق داعش و چه از طریق ایجاد رژیم جعلی صهیونیستی، شاهد واگرایی کشورهای عرب در صف بندی‌های جدید هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین عربستان و یمن، عربستان و قطر که عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هستند درگیری و جنگ است. لذا این سبک تحلیل‌ها که سفر مقتدا صدر را به پیوند عربی ارتباط می‌دهند از نگاهی سطحی مایه می‌گیرد.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به زمان سفر صدر به ریاض خاطر نشان کرد: این سفر در هنگامی صورت گرفت که در منطقه القطیف عربستان جنگی تمام عیار علیه شهروندان شیعی عربستان راه افتاده است. در این وضعیت صدر به دیدار افرادی می‌رود که دستشان به خون مردم یمن و شهروندان خودشان نیز آلوده است.

افقهی تاکید کرد: من فکر می‌کنم عربستان تلاش می‌کند بین شیعیان عراق شکاف ایجاد کند و متاسفانه مقتدا صدر موضع‌گیری‌هایش علیه حشد الشعبی، شیعیان، ایران و حتی علیه دولت عراق است چرا که حتی در این نشست از پرچم عراق هم استفاده نکرد. لذا سعودی‌های دیدند صدر طعمه خوبی است و می شود رویش سرمایه گذاری کرد. البته من نمی‌گویم او می‌خواهد مزدور عربستان شود و علیه مردم عراق کار کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقتدا صدر برای کسب پول برای گسترش نفوذش و قدرت عمل در عراق، به عربستان سفر کرده است گفت: دلیل این سفر در خصومتی است که با ایران دارد. او دنبال آن است که این دیدارها راهگشایی برای نفوذ بیشتر عربستان در عراق به عنوان وزنه تعادلی با ایران شود. در حالی که نفوذ ایران در عراق یک نفوذ طبیعی و قانونی و مشروع است. زمانی که داعش در عراق قدرت یافت نوری مالکی از جمهوری اسلامی کمک خواست و حضور مستشاران ایرانی در کنار ارتش و حشد الشعبی هنوز با حمایت بغداد ادامه دارد.

سفیر سابق ایران در لبنان افزود: جای پرسش است که چطور امروز صدر دست در دست افرادی می‌گذارد که با همراهی داعش جنایات زیادی در عراق رقم زدند. من اخیرا در موصل بودم و دیدم که این شهرهای ویران شده نیازمند میلیاردها دلار هزینه برای بازسازی هستند. لذا سفر مذکور بسیار حرکت غیرهوشمندانه‌ای و خلاف منابع عراق و شیعیان به شمار می‌رود هرچند توجیه می‌شود که صدر برای آزادسازی زندانیان شیعه در عربستان که قرار است اعدام شوند به ریاض رفته اما اگر هدف وی نجات شیعیان است چرا سعودی‌ها را مجاب نمی‌کند دست از حمایت داعش بردارند که فجایع در عراق تمام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه