English

اسحاق جهانگیری:

دولت کنونی آمریکا رویکرد تندتری نسبت به ایران دارد

معاون اول رییس جمهور در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: ما در شرایط پیچیده منطقه ای و جهانی قرار گرفتیم تنش آفرینی گروه های افراطی به کمک برخی کشورها و لابی صهیونیستی که از زمان انقلاب علیه نظام کار می کند روز به روز فعال تر است.

دولت کنونی آمریکا رویکرد تندتری نسبت به ایران دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در نخستین نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی اسحاق جهانگیری گفت: ما انتخابات بزرگی را پشت سر گذاشتیم. مطالبات قشرهای مختلف در جریان انتخابات مطرح شد. این مطالبات پیشرو مسوولین نظام است و اگر به مطالبه ای پاسخ ندهیم از ذهن مردم حذف نمی شود و متراکم می شود و در زمانی دیگر مطرح می شود. اینکه گفته می شود جمعیت ما جوان است باید دید مطالبات جمعیت جوان چیست. یا اینکه گفته می شود جمعیت شهری در حال افزایش است که مطالباتی را می طلبد یا مشارکت زنان در بخش های مختلف افزایش یافته است در این صورت این جمعیت مطالبات خاص خود را دارد، رسانه های جدید یک موضوع اصلی در کشور شده و مطالبات خاص خود را دارند. 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: از طرفی ما در شرایط پیچیده منطقه ای و جهانی قرار گرفتیم تنش آفرینی گروه های افراطی به کمک برخی کشورها و لابی صهیونیستی که از زمان انقلاب علیه نظام کار می کند روز به روز فعال تر است. دولت کنونی آمریکا یک جریان جدیدی است که حرف های جدیدی دارد و با رویکرد تندتر از قبل علیه ایران تحریم هایی را طراحی می کند.

وی ادامه داد: این مسایل ابعاد مخاطره آمیزی علیه نظام در حال طراحی است آمریکایی ها اهداف مشخصی طراحی می کنند و می خواهند جا بیندازند ایران ناقص برجام است تا اجماعی در جهان مجدد ایجاد کند، که موفق نشده اند کار دیگر اینکه می خواهد فضای اقتصاد ایران را پر ریسک نشان دهند و می خواهند بگویند، تحریم های جدیدی در راه است. در شورای عالی امنیت ملی تصمیم اجماعی گرفته شد که یک کمیسیونی برای نظارت بر برجام تشکیل شود. اگر در برجام طرف مقابل اقدامی بکند که کمیسیون تشخیص دهد خلاف توافق بوده ایران واکنش نشان می دهد.

امید و اعتماد مردم مهم ترین سرمایه برای عبور از چالش است

جهانگیری تصریح کرد: باید نشان دهیم ایران وضعیت اطمینان بخشی دارد و تا الان طوری با دنیا رفتار کردیم که این تحرکات شکست خورده است. اگر فضا اطمینان بخش باشد همه سرمایه گذاری می کنند. از طرفی مشکلات زیادی پیشرو داریم. بیکاری، آب، محیط زیست، نظام بانکی از جمله این مشکلات است. در این مقطع فرصت هایی هم وجود دارد که برخی فرصت ها به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در اختیار هر دولتی است. اما در این مقطع فرصت های خاصی هم هست مانند امید و اعتماد مردم که مهمترین سرمایه برای عبور از چالش است.همچنین امنیت مثال زدنی است که در این منطقه ناامن ما از آن برخوردایم. 

برخی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی یقه دولت را می گیرند

وی افزود: با این حال در حوزه اقتصاد مقاومتی برخی می خواهند یقه دولت را بگیرند. ایران در حوزه صنعت و نفت و برق و آب چند صد میلیارد دلار طرح دارد و دنیا مشتاق است که در این طرح ها سرمایه گذاری کند.در این راستا نقطه عزیمت برای بهبود توافق بر سر مسایل محوری کشور و سپس مسولیت پذیری برای حل آن است. در همین رابطه باید دولت قوی و همچنین بخش خصوصی قوی شکل بگیرد. 

بخش خصوصی و دولت باید به توافق برسند

جهانگیری اظهار داشت: همه بر این باورند ک حل مساله بیکاری باید صورت گیرد که البته این مساله نیازمند سرمایه خارجی و داخلی است اما گاه دستگاه های رسمی کشور با سرمایه گذاری خارجی مخالفت می کنند در حالی که قبلا اجماع بر سر حل بیکاری بود. برای حل مسایل مردم باید با هم تفاهم کرد.  باید نقشی فراتر از دولت برای حل مشکلات قایل شویم گاهی حتی دولت قادر نیست و باید بخش خصوصی وارد شود. 

وی ادامه داد: برای اینکه از این موانع بتوانیم عبور کنیم و باید اقتصاد اشتغال زا داشته باشیم باید همه توان دولتی و بخش خصوصی را وارد میدان کنیم. یکی از این کارها این است که بخش خصوصی با دولت گفتگو کند و به نتیجه برسد.

جهانگیری تاکید کرد: تشکیل جلسات خوب است اما مهم این است که چه نتایجی از آن حاصل شده است. استاندار یکی از مسوولیت هایش این است که دقت کند تصمیمات ملی کدام در سطح استانی اجرا می شود و کدام دستگاه عمل نمی کند.  اتاق های بازرگانی در اعلان بخش خصوصی نقش محوری دارند. مهمترین مساله این است که بتوانیم در درون خودمان گفتگو کنیم. اینکه بخش خصوصی در درون خودش گفتگو کرده یا خیر. لذا وقتی راهکاری که اتاق بازرگانی مطرح می کند باید راه کار بخش خصوصی باشد. 

بهره وری در کشور مغفول مانده است

وی با بیان کاهش بهره وری در کشور گفت: ما شاهد کاهش بهره وری در کشور  هستیم.  در بنگاه های اقتصادی موضوع بهره وری ها مغفول مانده است. از برنامه سوم توسعه به بعد هیچ وقت بهره وری حاصل نشده است. حتی در بنگاه های واگذار شده به بخش خصوصی هم این اتفاق نیفتاده است. در همین راستا باید مجوزهای مانع کار لغو شود. اگر همه  مصمم به حل مشکلات نشوند مشکلات باقی خواهد ماند. اگر قرار است اقتصاد مقاومتی تحقق یابد باید همه وارد میدان شوند. و کسی در عمل مخالفت نکند و هر کسی مخالف است باید کنارگذاشته شود. 

جهانگیری در خصوص تشکیل کابینه دوازدهم نیز بیان داشت:  رییس جمهور خود تعیین کننده کابینه است هرچند که در این مسیر با شخص رهبری و کارشناسان هم مشورت می کند. لذا کابینه مناسبی انتخاب خواهد کرد تا قادر باشد با بخش خصوصی کار کند و با این مشکلات عبور کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه