English

ولایتی: احیای شیعه و بازسازی هویت ایرانی از دستاوردهای مهم صفویه است

علی‌اکبر ولایتی با بیان اینکه شیعه قبل از دوره صفویه نیز درایران وجود داشت خاطرنشان کرد: احیای شیعه و باسازی هویت ایرانی از دستاوردهای مهم صفویه بود.

ولایتی: احیای شیعه و بازسازی هویت ایرانی از دستاوردهای مهم صفویه است

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشحیص مصلحت نظام امروز در نخستین همایش نقش صفویه در مکتب اهل بیت(ع) و احیای هویت ایرانی در اردبیل با بیان اینکه تشیع در ایران قبل از سلسه صفوی وجود داشت، اضافه کرد: سلسه صفوی با احیای تشیع و تثبیت هویت ایرانی در ساخت ایران جدید توانست نقش مهمی در تاریخ شیعه کشور ایفا کند.

وی با اشاره به دستاوردهای این سلسه در تاریخ ایران گفت: حکومت صفویه در تاریخ ایران با احیای فرهنگ اهل بیت(ع) و احیای هویت ایرانی دو خدمت مهم به کشور کرد به طوری که امروز تاریخ ایران مدیون صفویه است. 

ولایتی با بیان اینکه رد پای این سلسه در علوم دیگر هم برای توسعه ایران کاملا مشخص است، گفت: در حوزه علمی و دستاوردهای پزشکی نیز آخرین نوشته‌های مهم پزشکی در دوره صفویه بوده است.

وی با یادآوری اینکه در بحث هنر و معماری نیز عصر صفویه اوج دوران معماری ایران به شمار می آید، اضافه کرد: آثار معماری اسلامی ایران که در زمان صفوی ساخته شده در دوران تاریخ شهرسازی جهان بی‌نظیر است. 

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر اردبیل گفت: در قدیم اردبیل  با نام آرتاویل شناخته می‌شده که این کلمه به عنوان شهر مقدس است و بطوریکه که می توان گفت  اردبیل خواستگاه بازسازی هویت ایرانی بوده است. 

وی با بیان اینکه آزادی پژوهش و آموزش از میراث عصر صفویه در ایران بوده است، گفت: استمرار سلسه صفویه در یک دوره 500 ساله سبب شده که در این دوره  ایران مکانی برای علما و محققان شیعه شود و کتاب‌های فلسفی و دینی بسیار یادگار این دوران است. 

به گفته ولایتی کتاب‌هایی مانند اسفار و بحارالانوار از جمله شاهکار تاریخ ایران و تشیع است که مهم‌ترین مرجع برای اهل تشیع و تسنن به حساب می آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه