English

معاون سیاسی وزیر کشور در همایش فصلی خانه احزاب

احزاب باید به اجرای حق برگزاری تجمعات مردمی کمک کنند/ قانون انتخابات دارای اشکالات است/صدا و سیما نباید جانبدارانه کاری بکند

معاون سیاسی وزیر کشور گفت:یکی از بزرگترین حوادث انقلاب ما انتخابات 29 اردیبهشت بود.

احزاب باید به اجرای حق برگزاری تجمعات مردمی کمک کنند/ قانون انتخابات دارای اشکالات است/صدا و سیما نباید جانبدارانه کاری بکند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج, علی اصغر احمدی در همایش فصلی خانه احزاب ایران با اشاره به برگزاری سه انتخابات در سال جاری گفت:یکی از بزرگترین حوادث انقلاب ما انتخابات 29 اردیبهشت بود. حصور فعال مردم ما به گونه ای بود که همگی شاهد بودیم. حدود 42 میلیون نفر پای صندوق رای آمدند در حالی که واجد شرایط ما بیش از 56 میلیون نفر بود. یعنی مشارکتی 73 درصدی را داشتیم. خروجی هر چه بود مورد قبول همگان بوده و هست. 

وی افزود: از ویژگی های این انتخابات حصور احزاب بود. نکته مهم در این میان این بود که به رغم حساسیت این انتخابات هیچ درگیری امنیتی نداشتیم که نشان از درک بالای مردم از تقابل است. تعامل بین مجریان و ناظران انتخابات برای برگزاری انتخابات از ویژگی های خوب آن بود.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: قانون انتخابات ما به خصوص در انتخابات ریاست جمهور دارای اشکالاتی است. تعریف مشخص و قانونی از رجل سیاسی نداریم. ما حتی تجربه اصرار افراد برای ثبت نام فرزند چهارساله را داشتیم. لذا در این مورد احزاب باید به حل این مشکل کمک کنند. 

احمدی تاکید کرد:لازم به ذکر است استانداران در انتخابات نقشی ندارند آنها فقط پشتیبان بودند. با این حال مواردی در دوره انتخابات به وجود آمد که باید از تکرار آن جلوگیری کرد. از جمله انکه یکسری تصمیمات تبلیعات تلویزیونی خارج از کمیته تبلیغات انتخاباتی و توسط صدا و سیما گرفته می شد. وقتی صدا و سیما نباید جانبدارانه کاری بکند این انتظار می رود که بی طرف رفتار کند.در همین رابطه کمیته تبلیعات تصمیم گرفت که هر جا سالن لازم داشت به آنها داده شود اما شاهد بودیم که چه امکاناتی تحت چه عناوینی ممکن بود مورد استفاده قرار گیرد. احزاب باید برای رفع این مشکلات کمک کنند. 

احمدی در ادامه با بیان الکترونیکی شدن انتخابات در کشور اظهار داشت: در این دوره بحث الکترونیکی کردن انتخابات مطرح بود که باعث شد تا ساعت 12 شب حدود 42 میلیون رای گرفته شود. که به ازای هر 45 ثانیه یک رای گرفته شد اما بازهم مردم معطل شدند. 

در این راستاقانون تاکید دارد انتخابات باید روز جمعه باشد و 12 شب پایان روز جمعه تمام می شود.لذا ما نتوانستیم بعد از ساعت 12 شب رای مردم را بگیریم.

وی همچنین ادامه داد:الکترونیکی شدن انتخابات باعث شد هیچ کس نتواند با شناسنامه المثنی در صندوق دیگر رای بدهد. که این مساله باید تقویت شود. کارشناسان ما می توانند این فرایند را ارتقا و گسترش دهند. 

احمدی با بیان لزوم توجه به حق مردم تصریح کرد: در بحث انتخابات باید روش ها تغییر کند تا مردم معطل نشوند, مر قانون رعایت شود. 

وی ادامه داد: حق الناس مورد تاکید رهبری است و باید مورد توجه قرار گیرد.  امانتداری رای با اعلام انتخابات پایان یافت و حال وظایف و امانتداری افرادی که رای می آورند شروع می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر تحولات بین المللی و منطقه ای بیان داشت:در حال حاضر رییس جمهور آمریکا دنبال شانه خالی کردن از توافق هسته ای است تا جای که وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد درصدد تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران است. تنش ها در منطقه و بروز حادثه تروریستی در کشور نشان می دهد که همه باید کنار هم باشیم و احزاب نقش مهمی در این میان دارند. 

وی همچنین با اشاره به حوادث روز قدس گفت: اسراییل تلاش می کرد شعارهای روز قدس به سمت دیگری برود چرا باید اجازه چنین کاری داده شود. 

وی تاکید کرد: ابزار تحقق مردم سالاری دینی را باید احزاب فراهم کنند و باید به سمت احزاب گسترده تر برویم.

احمدی با اشاره به نقش احزاب در تحول سیاسی کشور افزود: باید قانون طوری نوشته شود که مردم بتوانند جایی جمع شوند و حرفشان را بزنند هرچند رعایت امنیت هم مهم است.در این رابطه باید احزاب کمک کنند تا به تحقق حق برگزاری اجتماعات دست یابیم. همچنین در این راه

دولت باید به حفظ و ارتقا احزاب کمک کند. باید زمینه حضور جوانان و بانوان فراهم شود. تقویت نقش احزاب در تصمیم گیری ها بسیار ضروری است. توجه به سازمان های مردم نهاد از دیگر اقدامات دیگری است که باید تحقق بپذیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه