English

همکاری با کشورهای مستقل اروپایی در شرایط کنونی می تواند در تامین امنیت جهان کارآمدباشد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اهمیت سفر اروپایی ظریف گفت: رایزنی با کشورهای مستقل اروپایی در شرایطی که دولت آمریکا تمامی هنجارهای متعارف جهانی را بهم ریخته می تواند در گذر از این دوران سخت و تامین امنیت جهان کارآمد باشد.

همکاری با کشورهای مستقل اروپایی در شرایط کنونی می تواند در تامین امنیت جهان کارآمدباشد

به گزارش خبرگزاری موج ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز رم را به مقصد پاریس ترک می کند و با مقام های فرانسوی از جمله امانوئل مکرون رییس جمهوری جدید آن کشور دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
وزیر خارجه پیش از رم ، به المان رفت و با مقام های دولتی و بخش خصوصی آلمان نیز گفت و گو و مذاکره کرد.
سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، اهمیت سفر اروپایی ظریف را تشریح کرد و گفت: همان گونه که می دانید ما دارای روابط بسیار کهن و دیرینه ای با این سه کشور مهم اروپایی یعنی آلمان ، ایتالیا و فرانسه هستیم ، این روابط همه جانبه و در ابعاد مختلف درجریان است و نمی توان گفت صرفا این روابط سیاسی یا الزاما اقتصادی است ، هر سه کشوربا توجه به تمامی شاخص های مهم ازمهم ترین کشورهای اروپایی به حساب می آیند ، ضمن اینکه هرگز این سه کشور سابقه منفی و استعماری در ایران نداشته و مناسبات دو طرف در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر استوار بوده است .
قتسمی افزود، البته بی شک شکل مناسبات با هر کدام از این سه کشور متفاوت است . ارتباطات اقتصادی و بازرگانی و صنعتی با هر سه کشور همواره وجود داشته است و صاحبان بنگاه های صنعتی و اقتصادی در هر دو سو کاملا با یک تجربه مشخص با یکدیگر بخوبی اشنا و از طرفیت های یکدیگر آگاهی نسبی دارند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هر سه کشور جزو اولین کشورهای پایه گذار بازار مشترک اروپا و بعد اتحادیه اروپا بودند و تلاش بسیاری برای استقلال اروپا داشته اند و یک نگاه کاملا اروپایی به جهان داشته و دارند .
وی اضافه کرد،: دو کشور فرانسه و ایتالیا با توجه به حضور در حوزه مدیترانه و نزدیکی آنها به منطقه خاورمیانه و سوابق تاریخی مشخص با شناخت بیشتری نسبت به تحولات این منطقه و شمال افریقا همواره با حساسیت بسیار تحولات این مناطق را پیگیری کرده اند.
قاسمی خاطرنشان کرد: در تور اروپایی دکتر ظریف که در مقطع حساس و خاص کنونی انجام گرفت ، این ضرورت احساس شد که در ادامه رایزنی های قبلی با این کشور ها ، آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه های مختلف اعم از حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، بازرگانی و همکاری های بانکی و صنعتی مجدا مورد پی گیری و بررسی و چگونگی افزایش این همکاری ها مورد توجه و رایزنی قرار گیرد .
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به هر حال قبل از تحریم ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل ، ما با هر کدام از کشور های ایتالیا و آلمان حجم تجارتمان رقمی در حدود 7 میلیارد یورو بود و همکاری ها با شیب خوب و رو به جلو در حرکت بود . و اینک نیز این طرفیت ها کاملا برای افزایش مجدد وجود دارد.
وی ادامه داد : از سوی دیگر ضرورت حضور این کشور ها در بخش سرمایه گذاری در ایران و ایجاد تسهیلات بیشتر برای صاحبان موسسات اقتصادی این کشورها به عنوان یک مقدمه ابتدایی در جهت توسعه همکاریها مطرح است و صاحبان صنایع و موسسات این کشور ها با شناختی که از منطقه و ایران دارند ، می دانند ، هیچ بازار و کشوری در منطقه وجود ندارد که از ثبات و امنیت و طرفیت های لازم در مقایسه با دیگران بر خوردار باشد.
قاسمی تصریح کرد : آنان بخوبی می دانند که ثبات و امنیت در ایران اکتسابی و خریداری شده در مقابل پرداخت میلیارد ها دلار به قدرت های فرا منطقه ای نیست لذا به دلایل فوق و شناخت نسبی در طرفین ، استعداد افزایش همکاری های دراز مدت می تواند فراهم باشد.
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه گفت : سفر دکتر ظریف در این مقطع خاص در روابط دو جانبه با این کشور ها مهم ارزیابی می شود .
وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط خطیر منطقه و ضرورت مبارزه با تروریسم که علاوه بر منطقه اروپا را نیز هدف خود دارد و ثبات و امنیت منطقه که بر امنیت اروپا نیز تاثیر گذار خواهد بود. الزامی برای مشورت و رایزنی و تبادل نظر با این سه کشور مهم در این برهه خاص تلقی می شود
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ، تحولات سوریه و ضرورت حفظ و ادامه مسیر امید بخشی که در ادامه یک راه حل سیاسی و بعد تلاش ایران ، روسیه و ترکیه در اجلاس استانه بوجود امده است و خطراتی که این روند را می تواند تخریب نماید ، موضوع مهم دیگری است که این مذاکرات را اجتناب ناپذیر می نمود .
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تمایل اروپا به اجرای برجام از دیگر موصوعاتی بود که می توانست در این رایزنی ها مورد توجه طرفین قرار گیرد . از سوی دیگر اروپا نیز در شرایط خطیر بعد از خروج انگلستان از اتحادیه قرار دارد و با چالش هایی روبروست که آگاهی از آنها و گفتگو پیرامون آخرین تحولات اروپا نیز برای ما حایز اهمیت تلقی می شود.
وی ادامه داد: دکترظریف علاوه بر برنامه های جانبی در المان با وزیر امور خارجه و رییس جمهور این کشور و در ایتالیا با رییس پارلمان و و وزیر خارجه و نخست وزیر ان کشور دیدار و گفتگو کرد و در پاریس نیز دیدارهایی با رییس مجلس سنا و وزیر امور خارجه و رییس جمهوری جدید این کشور یعنی آقای مکرون صورت خواهد پذیرفت .
قاسمی اظهارداشت: پاریس از این نظر شاید بیشتر اهمیت یابد که اقای مکرون اخیرا و بعد از یک انتخابات معنی دار و شروع بکار خود در الیزه با دکتر ظریف دیدار خواهد کرد و این برای ناظرین سیاسی از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه کرد: اروپا امروز می تواند روی ایران مستقل و خود اتکا و با ثبات حساب بیشتری باز کند. ایران نشان داده که ثبات و امنیت منطقه از مهم ترین اولویت هایش است و هیچ گونه چشم داشتی به دیگر کشور ها نداشته و اماده همکاری همه جانبه با کلیه کشور های منطقه به منظور حفظ امنیت و ثبات منطقه است .
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که تسلیحات وارداتی و قرارداد های نجومی امنیت و ثبات را به منطقه تزریق نخواهد کرد، تصریح کرد: امنیت صرفا بر اساس اراده جمعی تمامی کشور ها و اتکا به مردم و امکانات آن کشورها قابل دسترسی است.
قاسمی تاکید کرد: رایزنی و همکاری با کشور های مستقل اروپایی در شرایط کنونی که دولت امریکا تمامی نرم های متعارف و مرسوم جهانی را در هم ریخته است می تواند در جهت گذر از این دوران سخت و بحرانی و در یک مشارکت جدی در تامین امنیت جهان کارآ مد باشد و دیگر کشور ها نیز باید بدانند که این نوع همکاری ها علیه هیچ کشور ثالثی نخواهد بود.
 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه