English

یک نماینده:

تحریم‌های جدید، نقض برجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌ که «برجام الزام‌آور است»، گفت: با توجه به تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان سنای آمریکا دولت باید بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب عمل کند البته که این مصوبه سنا نقض آشکار برجام است.

تحریم‌های جدید، نقض برجام است

به گزارش خبرگزاری موج، سیدحسین نقوی حسینی در واکنش به اظهارات یک نماینده سنای آمریکا مبنی بر این‌که «برجام الزام‌آور نیست»، گفت: آمریکایی‌ها با روی کار آمدن دولت ترامپ از برجام عبور کردند به طوری که برای‌شان مهم نیست برجام اجرا شود یا نشود. البته کاخ سفید در موضع رسمی اعلام کرده بود که برجام را سخت‌گیرانه اجرا می‌کند و از موضع پاره کردن برجام عبور کرد علت هم آن بود که با پاسخ دندان‌شکن جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد.

وی یادآور شد: ترامپ پیش از روی کار آمدن ادعا می‌کرد که برجام را پاره می‌کند اما با موضع انقلابی و قاطع مقام معظم رهبری مواجه شد و اظهاراتی از این قبیل که اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می‌زنیم. آن‌ها بعد از مواجه شدن با موضع ایران تغییر تاکتیک دادند به طوری که به جای کنار گذاشتن برجام و وارد کردن هزینه‌هایی به خود برای اجرا نکردن برجام رفتار دیگری نشان دهند.

وی توضیح داد: آمریکایی‌ها به قول خودشان به سمتی رفتند که برجام یکطرفه اجرا شود یعنی ایران تعهداتش را عمل کند اما آن‌ها جلوی هرگونه انتفاع ملت ایران از اجرای برجام و عمل به تعهدات طرفین را بگیرند. این تغییر تاکتیک را آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای پیش بردند با این توجیه که این تحریم‌ها ارتباطی به برجام ندارد. آن‌ها به دنبال تحریم‌هایی بیشتر از دوران قبل از برجام هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آن‌چه شورای کمیته روابط خارجی سنا امروز در مجلس نمایندگان سنا مطرح کرد تنها یک طرح عادی قانونی تحریمی علیه ایران نیست، بلکه یک طرح مادر است که زمینه‌ساز تحریم‌های گسترده‌تری علیه ایران خواهد شد و نیاز به مصوبه قانونی ندارد چون با دستور اجرایی رئیس‌جمهور عملیاتی می‌شود. طرح مادر اعمال تحریم‌ها علیه ایران که در راستای تاکتیک‌های قبلی آمریکایی‌هاست.

وی با تاکید بر این‌که «برجام توافقی بین‌المللی و الزام‌آور است»، گفت: برجام تعهد سیاسی است که اجرای آن الزام‌آور است اگر طرفین به تعهدات عمل نکنند اقدامات متفاوت در متن برجام قید شده است.

وی با تاکید بر این‌که «مصوبه سنا نقض آشکار برجام است و با روح برجام مغایرت دارد»، توضیح داد: از آن‌جا که توافق برجام گفتمان بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بر مبنای دوری از هرگونه تهدید و تحریم است اگر بنا باشد که تهدید و تحریم‌های جدیدی اعمال شود دیگر مذاکره و توافق معنایی ندارد و این با روح برجام در تضاد است.

نقوی حسینی با بیان این‌که «مصوبه سنا در تضاد کامل با مواد 26 تا 29 برجام است»، گفت: مقام معظم رهبری هشت شرط را برای پذیرفتن برجام مطرح کردند یکی از این شروط آن است که غربی‌ها حق ندارند بعد از برجام به هیچ بهانه‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند؛ لذا با عنایت به این فرمایشات چنین مصوبه‌ای در تضاد با شرایط مورد تاکید رهبری است و دولت باید در چارچوب برجام نسبت به نقض آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در پایان گفت که دولت باید طبق قانون اقدام متقابل و متناسب مصوب مجلس به تکالیفش در برابر مصوبه سنا عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه