English

در گفت وگو با موج مطرح شد:

موضع گیری قطر در رابطه با ایران، سوریه و مقاومت زنگ خطری برای عربستان بود

کارشناس مسائل راهبردی درباره تحولات جاری میان دوحه و ریاض گفت: موضع گیری قطر در رابطه با ایران، سوریه و جبهه مقاومت زنگ خطری برای دولت وهابی سعودی بود.

موضع گیری قطر در رابطه با ایران، سوریه و مقاومت زنگ خطری برای عربستان بود

محمود رضا امینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اعلام این مطلب افزود: دولت سعودی تلاش دارد که خود را به عنوان عامل برتر در میان کشورهای عربی خلیج فارس معرفی و حفظ کند و شاید توانسته با تکیه بر توان مالی از یک سو و حمایت های خارجی از سوی دیگر این گمانه را در بین دولت های وابسته عربی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبیعتا سران وهابی عربستان هیچ صدای مخالف را تحمل نمی کنند و قطر با وجود بحرین از نظر موقعیت سیاسی تلاش کرد طی سال های اخیر استقلال نظری و سیاسی خود را از  عربستان حفظ کند  و این چنین رویکردی باعث خشم عربستان و بیشتر شدن تنش میان دو کشور شد.

اما موضع گیری قطر در قبال جمهوری اسلامی ایران، سوریه و جبهه مقاومت برای دولت وابسته عربستان زنگ خطری شد و سران وهابی تلاش کردند که با لابی های زیاد به هر طر یق ممکن قطر را تحت فشار و تبعیت از خود درآورند .

امینی در ادامه به این نکته اشاره کرد که این بحث جدی است که تنش میان عربستان و متحدانش از یک سو و قطر از سوی دیگر موجب ناامنی در منطقه خواهد شد و شاید  عربستان و حکومت این کشور بر این تصور است که قطر چاره ای جز تبعیت از ریاض ندارد ولی چنین وضعیتی برای قطر قابل پذیرش نیست و از طرفی وظیفه ای را متوجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست های منطقه و مقاومت خواهد داشت.

کارشناس راهبردی گفت:جدا شدن از حلقه نفوذ  قبیله ای عربستان و تابعیت محض از آمریکا فرایند نظامی تکلیفی ر ا برای جمهوری اسلامی ایران باز کردن دریچه تاملی بهتر برای سیاست خارجی قطر خواهد بود.تنها راهی که قطر می تواند در تاملات دریایی و هوایی داشته باشد و حتی نیازهای روزمره مردم این کشور را تامین کند و شاید بتوان گفت که تنها پناهگاه قطر با محاصره ای که عربستان و دولت های وابسته و متحد ریاض فراهم کرده اند ایران باشد.

امینی بیان کرد: مخالفت با سیاست های قطر از سوی عربستان و متحدانش نمی تواند تداوم داشته باشد زیرا نه برای ریاض و نه دیگر پایتخت های وابسته خوشایند نخواهد بود کما اینکه با وجود تصمیمات گرفته شده در حال حاضر امارات یکی از متحدان وهابیون ریاض در حال مذاکره با قطری هاست و حتی برخی کشورهای عربی مثل کویت سرگرم رایزنی با قطر هستند.
وی در پایان تاکید کرد که اساسا از نگاه جمهوری اسلامی ایران نه وحدت عربی که تفکر قبیله ای و متابعت به نفع مردم منطقه نیست و اندیشه کشتار مردم یمن و بحرین توسط سرکوبگران سعودی و متحدانشان علیه مردم بحرین برای تابعیت از وهابیت عربستان نیز قابل قبول نمی باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند و با نفوذ در منطقه می تواند در کاهش این تنش که به ضرر  همه کشورهای منطقه است، میانجیگری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه