English

گزارش مشروح سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

رئیسی: پیشگیری از قاچاق وظیفه دولت است/قالیباف: آقای جهانگیری بانک گردشگری برادر خودتان را جمع کنید/جهانگیری: عزت مردم ایران را حفظ کنید

کاندیداهای ریاست جمهوری، تا دقایقی دیگر پای میز مناظره خواهند رفت تا علاوه بر اینکه چالش‌های اقتصاد را به بحث بگذارند؛ از برنامه‌های اقتصادی خود در قامت رئیس‌جمهور منتخب بگویند.

رئیسی: پیشگیری از قاچاق وظیفه دولت است/قالیباف: آقای جهانگیری بانک گردشگری برادر خودتان را جمع کنید/جهانگیری: عزت مردم ایران را حفظ کنید

به گزارش خبرگزاری موج مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری حول محور اقتصاد تا دقایقی دیگر آغاز می شود. در این میان به نظر می‌رسد مسائلی همچون بیکاری، یکی از مواردی باشد که نه تنها دولت حسن روحانی را به چالش خواهد کشید، بلکه برنامه‌های عملیاتی کاندیداها را در این حوزه در بوته نقد قرار خواهد داد.

این سومین مناظره برای انتخاب رئیس دولت دوازدهم است؛ پیش از این در دو حوزه فرهنگی- اجتماعی و سیاسی، هر یک از کاندیداها برنامه های خود را تشریح کرده اند.

برای مناظره اقتصادی، جدی‌تر آمده ام

اسحاق جهانگیری، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به جام جم برای برگزاری سومین مناظره انتخاباتی گفت: مناظره‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که دوستان بیشتر از اینکه از برنامه‌ها و عملکردشان بگویند، مسابقه ای در گفتن وعده ها به راه انداخته‌اند؛ بنابراین، هنوز از کاندیداها برنامه ویژه‌ای ندیده‌ام، ولی امیدوارم در این مناظره، به بخشی از برنامه های مورد نظر اشاره شود.

وی افزود: برنامه فقط شعار نیست، راه رسیدن به هدف و منابع مورد نظر باید مشخص شود، ضمن اینکه هر حرفی که زده می‌شود، باید تیم کاری و برنامه رسیدن به آن نیز اعلام گردد که تاکنون، خیلی به این بخش پرداخته نشده است.

جهانگیری ابراز امیدواری کرد تا در مناظره سوم که حول مسائل اقتصادی است و زندگی مردم با آن سر و کار دارد، کاندیداها برنامه های خودشان را به صورت شفاف بگویند و شعارها و وعده های خودشان را به سخنرانی ها موکول کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مناظره سوم جدی تر خواهد بود یا دو مناظره قبلی گفت: برای این مناظره جدی تر آمدم.

مناظره اقتصادی، فینال مهم برای کاندیداها

سیدمصطفی هاشمی طبا، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به رسانه ملی گفت: هر سه مناظره‌ای که تاکنون برگزار شده، مهم بودند؛ اما چون این مناظره اقتصادی فینال آنها است، مهم تر از بقیه خواهد بود.

وی درباره برنامه اش برای اشتغال جوانان گفت: برنامه ای که من و بقیه دوستان مطرح کردند، در جهت استقلال و سربلندی کشور بوده است؛ همچنین اولین حرف و برنامه‌ام، حفظ ارجمندی ایران و گام نهادن در جهت حل مشکلات بوده است.

هاشمی طبا معتقد است که برنامه ها باید، بر اساس اقتصاد مقاومتی ارایه شوند.

گرفتاری امروز کشور، اشتغال است

سیدمصطفی میرسلیم، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیش از حضور در سالن مناظره در جمع خبرنگاران اعلام کرد: گرفتاری امروز کشور، اشتغال جوانان است؛ باید ببینیم کدام نامزد حاضر است در این صحنه پیشنهاد خوب بدهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از میان ۳ مناظره، کدامیک مهم تر است، گفت: مناظره سوم به دلیل اینکه کاربردی است، مهم تر خواهد بود.

در مناظره اقتصادی کسی به جاده خاکی و حاشیه نرود

محمدباقر قالیباف، دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در بدو ورود به رسانه ملی، گفت: در مناظره دوم پیشنهاد دادیم که افراد، دارایی های خود را اعلام کنند که البته در طول هفته، هزینه آن را هم دادیم؛ چراکه بسیاری از افراد کابینه به این مساله پرداختند؛ در حالیکه من نگفتم وزرا دارایی شان را اعلام کنند، بلکه منظور من نامزدها بودند.

وی تصریح کرد: حتما این مساله با منافع آن ۴ درصدی‌ها در تضاد است؛ چراکه آنها می‌خواهند بدون هیچ تحرکی، بیشترین منفعت را ببرند.

قالیباف، مهم ترین چالش کشور را بحران اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم به بحران اقتصادی بپردازیم و کسی به جاده خاکی و حاشیه نرود.

اهمیت مناظره اقتصادی در سایه بیکاری جوانان و تعطیلی کارخانجات

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به ساختمان جام جم گفت: دغدغه اقشار مختلف مردم، به دلیل بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانجات و حوزه تولید، اقتصادی است و به هین دلیل مناظره سوم مهم‌تر شده است.

وی افزود: همه مناظره‌ها تاکنون مهم بوده است؛ اما چون مردم می‌خواهند بدانند، دولت در طول ۴ سال چه کرده و نامزدها چه برنامه ای دارند، مناظره سوم اهمیت بیشتری دارد.

نامزدها بگویند چه ارتباطی با مسائل اقتصادی دارند

حسن روحانی، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم که برای شرکت در مناظره سوم، در معاونت سیمای رسانه ملی حضور یافته، گفت: این مناظره به دلیل اینکه آخرین مناظره است و مسائل اقتصادی در آن مطرح می شود، اهمیت دارد؛ بنابراین نامزدها در زمینه مسائل اقتصادی باید به سوابق خود اشاره کنند و بگویند چه ارتباطی با مسائل اقتصادی داشته اند و چگونه می خواهند در این حوزه تحول ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: همچنین بگویند اگر وعده ای می دهند، منبع آن چیست؛ از حقوق چه کسی می زنند و چگونه تورم ایجاد می شود؛ بنابراین اگر مسائل به طور شفاف مطرح شود، مناظره مفیدی خواهد بود.

شماره صندلی نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد

شماره صندلی نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم به قید قرعه در مناظره سوم مشخص شد؛ بر اساس این قرعه، شماره های ۱ تا ۶ به ترتیب به هاشمی طبا، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سیدابراهیم رییسی، اختصاص یافت.

سوال از جهانگیری درباره قاچاق

اسحاق جهانگیری اولین نامزدی بود که پشت تریبون قرار گرفت و به سوالی درباره قاچاق کالا پاسخ گفت.

وی درباره برنامه های خود برای مقابله با قاچاق کالا و مدیریت واردات در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: قاچاق کالا یکی از آسیب های تولید داخل است و توسط کسانی انجام می شود که می خواهند با این روش به تولید کشور ضربه بزنند.

وی افزود: در گذشته متاسفانه قاچاق افزایش یافت به طوری که در مقطع تحویل گرفتن دولت حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق انجام می شد اما در این سه سال با اقدامات انجام شده این میزان به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است که بخشی از آنها که مربوط به کوله بری ها و ته لنجی هاست ما مزاحم آنها نمی شویم و آنها می توانند تحت مقررات کار خود را انجام دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای آینده در رابطه با ۱۰ کالای اصلی که در قاچاق سهم اصلی دارند برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرد: در مقطعی به دلیل شعار پدیده قاچاق و فساد افزایش یافت.

جهانگیری تصریح کرد: نمایندگان همان تفکر امروز در صحنه مبارزه حضور دارند و می خواهند با همان روش ها عمل کنند؛ مردم باید بدانند چقدر حرف های نامزدها علمی است.

وی افزود: نامزدها از سابقه خود نترسند و بگویند در زمینه مبارزه با قاچاق کالا در قوه قضاییه و نیروی انتظامی چه اقداماتی کرده اند.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان جهانگیری، گفت: پشتوانه برنامه ای که در مناظره قبلی از آن یاد کردم و این بار هم می‌گویم، کارهای زیادی است که در دانشگاههای کشور انجام شده و از زمانی که وارد عرصه انتخابات شده ام، از نظرات و دیدگاههای دانشگاهی بهره گرفته ام.

وی افزود: مدتهای کثیری است که از دانشگاهها برنامه گرفته ام و این برنامه ها به اعتبار دغدغه های کشور انجام شده است و از پشتوانه علمی برخوردار است. این، یک برنامه مدون است که در دسترس همه قرار خواهد گرفت و می توانند راجع به آن نظر دهند.

رئیسی تصریح کرد: نکته دیگر حضور من در قوه قضاییه و در ارتباط با قاچاق کالا است، قاچاق کالا امروز ۱۸ میلیارد دلار است که البته اکنون از سوی آقای جهانگیری ۱۲ میلیارد دلار عنوان شده است. اما سوال اینجا است که قاچاق کالا از کجا صورت می گیرد؛ در حالیکه دستگاههای اجرایی پروانه ارایه می کنند و اگر هم کالایی قاچاق شود، در سراسر کشور، قضات به آن رسیدگی می کنند.

وی تصریح کرد:  می توان از قاچاق کالا پیشگیری کرد و دولت هم می تواند جلوی آن را بگیرد. اما دولتی می تواند این کار را انجام دهد که خود وزرا و مسئولان آن در بخش های خصوصی مسئولیت نداشته باشند و در عرصه کار برای کشور حضور داشته باشند.

رئیسی گفت: اگر خود وزرا، مسئولیتی در بخش خصوصی نداشته باشند و کار دولتی صورت دهند، قاچاق رخ نمی دهد. ما مدعی هستیم که اگر با قاچاق از سوی دستگاههای دولتی برخورد شود، می توان ۱۰ میلیارد قاچاق را کاهش داد و از آن، یک میلیون شغل ایجاد کرد. این به عنوان شعار نیست؛ این کاهش حجم قاچاق امکان پذیر است و اگر مبادی ورود کاملا کنترل شود، می توان این رقم را کاهش داد، کما اینکه در دو بندر این کار انجام شده است ولی این کفایت نمی کند.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری

محمدباقر قالیباف در نقد اظهارات جهانگیری گفت: آقای جهانگیری اگر ما بحث چهار درصدی‌ها را مطرح می‌کنیم، برای این است که چرا اینها با قاچاق کالا مبارزه نمی‌کنند؟ اولین راه مبارزه با قاچاق، پیشگیری است.

وی افزود: وقتی در دولت مدیران و وزرا که اقتصاد در دستشان است، در شرایطی که کارگران ۸۰۰ هزار تومان می‌گیرند و حقوق عقب‌افتاده هم دارند، اما وزرا پایه‌گذار حقوق نجومی می‌شوند مثل شما که در دوره وزارت خود پاداش چند میلیاردی برای خودتان و دیگران تصویب می‌کردید، چطور انتظار دارید مبارزه با قاچاق صورت گیرد؟

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: وزیری که کار فرهنگ دارد، واردات قاچاق می‌کند؛ آیا انتظار برخورد با قاچاق دارید!؟ آقای روحانی و آقای جهانگیری شما وقتی نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مؤسسه‌های مختلف از جمله کاسپین و میزان را برقرار کنید، وقتی در مسکن مهر این‌گونه مشکل پیش می‌آید، بدانید علت آنجاست که وزرا مشغول کار تجاری هستند.

قالیباف گفت: وقتی کسی را می‌گذارید که مدیر بانک را معرفی کند و ۴۰۰ میلیارد را بدون هیچ روالی جابجا می‌کند، قاچاق کالا هم اتفاق می‌افتد.

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری

میرسلیم گفت: آقای جهانگیری جنابعالی که اعتراض میکنید که آقای رئیسی برنامه ندارد، شما خودتان برنامه دارید؟ برنامه ندارید. شما خودتان برنامه‌ای رو کنید بعد به رئیسی ایراد بگیرید.

وی افزود: موضوع ۱۲ میلیارد قاچاق موضوع صحیحی نیست که شما از آن صحبت می‌کنید و فرض می‌کنیم درست باشد، چه بلایی سر جوان‌های ما و اشتغال کشور می‌آورد؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا در اوایل سال جاری ناگهان مسئولان گمرکی شما می‌فهمند که وسایلی وجود دارد که می‌توانند کالاها را تشخیص دهد؟ آیا تا الان خواب بودند؟

میرسلیم تاکید کرد: ۴ سال قاچاق مملکت را بیچاره کرده است. خود شما بفرمایید که چه برنامه‌ای داشتید که این اتفاق نیفتد؟ برای رد گیری مالی چه راه حلی پیشنهاد می‌دهید؟ چگونه رد گیری می‌کنید کالا را؟ چگونه می‌فهمید که کالای قاچاق کجا می‌رود؟

هاشمی طبا در نقد سخنان میرسلیم

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات اسحاق جهانگیری کاندید دیگر انتخابات در آخرین مناظره تلویزیونی اظهار داشت: برای کشوری که استقلال آن توسط شهدا، رزمندگان و مرزداران ما تضمین شده ورود این حجم کالای قاچاق به کشور جای بسی تاسف دارد.

وی با بیان اینکه در روزنامه های ما نوشته شده است که قاچاق کالا از 114 اسکله به طور رسمی صورت می گیرد، افزود: این مسئله در هیچ کجای دنیا قابل درک نیست که کسانی می توانند به طور رسمی قاچاق وارد کشور کنند.

هاشمی طبا تصریح کرد: همچنان تاکید بر این است که گمرک مبادی خود را محکم کرده است، من تقاضا دارم کسانی که اطلاعات بیشتری در خصوص چرایی ورود این حجم کالای قاچاق از 114 اسکله و اینکه چرا جلوی آنها گرفته نمی شود، دارند به مردم بگویند.

جمع بندی جهانگیری

جهانگیری در ادامه و در بخش جمع بندی صحبت های ابتدایی خود خطاب به سیدمصطفی میرسلیم گفت: ما در دولت اصلاحات قاچاق را در حد دو تا سه میلیارد دلار داشتیم اما روزی که مجدد دولت را تحویل گرفتیم با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق مواجه شدیم؛ اینکه در عرض سه سال توانستیم قاچاق را به نصف برسانیم یک موفقیت بوده است.

این نامزد انتخابات خطاب به قالیباف هم گفت: وقتی مساله حقوق های نجومی مطرح شد دولت خودش وارد شد و از دیوان محاسبات خواست تا این موضوع را بررسی کند و با متخلفان برخورد کند اما شما با املاک نجومی چه کردید؟

جهانگیری مدعی شد: در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، دادستان گفت به ۵۹ مورد تخلف در شهرداری رسیده ایم؛ مجلس هم خواست تحقیق و تفحص کند اما شما لابی کردید و نگذاشتید.

وی عنوان کرد: آقایان می خواهند با همان روحیه نظامی گری مملکت را اداره کنند؛ بانک شهر را به یک مفسد اقتصادی واگذار کردند حالا مدعی مبارزه با فساد شده اند.

سوال از میرسلیم درباره توسعه صادرات غیرنفتی

سیدمصطفی میرسلیم در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره برنامه اش برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی دولت به بودجه نفتی گفت: برنامه‌های بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده این است که به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد، توجه کنیم. خام فروشی نفت تحت‌الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد.با توجه به ارزش افزوده که کالاهای میانی و کالاهای اساسی دارد نسبت به خام فروشی، استفاده درست و بهینه از نفت ما را واردار نمی‌کند که استخراج غیرصیانتی داشته باشیم.

وی افزود: استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی کند که منابع نفتی خود را بفروشیم همانند روشی که امروز، دولت انتخاب کرده و به آن افتخار می کند فروش نفت از ۱.۵ میلیون بشکه به ۲.۵ میلیون بشکه رسانده  این جای افتخار ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: توسعه صادرات نیازمند برنامه های درست و اساسی دارد اما امروز شاهد آن هستیم تعرفه های به گونه ای است که صادرات ما به کشورهای خارجی به نفع وارد کنندگان است. باید نوعی از صادرات مورد تشویق قرار بگیرد که منفعت و سود برای کشور در پی داشته باشد و آن نیازمند سیاست های تشویقی دولت است.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم

روحانی مسئله صادرات را مسئله مهمی خواند و گفت: افتخار این دولت این است که با برجام، بازار صادرات به روی کشور باز شد، مواد پتروشیمی که در انبارها مانده بود، صادر شد و میعانات گازی که ماه‌ها روی آب باقی مانده بود نیز صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات نفت خام بر مبنای قانون مجلس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای اولین بار از میادین مشترک پارس جنوبی نفت صادر کردیم، از غرب کارون نیز ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم، در دولت قبل ۵۰ هزار بشکه بود؛ آقای میرسلیم می‌گوید نفت صادر نکنیم تا عراقی‌ها و قطری‌ها ببرند.

این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: در دولت یازدهم بازارمان را در عربستان از اوپک پس گرفتیم و در آینده میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد.

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم

جهانگیری در نقد دیدگاه های سیدمصطفی میرسلیم در زمینه جلوگیری از خام فروشی نفت اظهار داشت: اطلاعات آقای میرسلیم درباره مسائل کشور خیلی ناقص است؛ ما در زمینه جلوگیری از خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم و تلاش کردیم نفت را به کالایی تبدیل کنیم که قابل فروش باشد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ ایران است که میزان صادرات از واردات بدون تکیه بر نفت خام بیشتر شد.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: ما در این دولت هم قیمت ارز را ثابت نگه داشتیم هم خط اعتباری برای کشورهایی گذاشتیم که از ایران کالا بخرند.

قالیباف در نقد سخنان میرسلیم

قالیباف در نقد اظهارات میرسلیم گفت: مشکل صادرات حل نخواهد شد با عملکرد چهار درصدی‌ها، چون منفعت آنها در واردات است.

وی افزود: آقای جهانگیری در اظهارات خود نکاتی را عنوان کردند که دروغ آشکار است. گفتند ۲۲۰۰ میلیارد دزدی در املاک نجومی صورت گرفته؛ این باید ثابت شود چون در مقابل چشم مردم تهمت زده‌اند. من همان موقع به دادستان کل نامه نوشتم و خواستم به این مسئله رسیدگی کنم که پاسخ دادند در این باره جرم سازمان‌یافته‌ای صورت نگرفته اما در آن زمان چون فساد حقوق‌های نجومی شما درآمد، آقای نجفی جلسه گذاشت و گفت معادل‌سازی کنید که جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: این است که می‌گویم چهار درصدی‌ها خیلی پررو هستند، آقای جهانگیری اگر بانکی تخلف کرده، با آن برخورد کنید؛ شما در دولت مسئول هستید بخصوص با تخلفات بانک گردشگری برادر خودتان.

قالیباف گفت: این اخلاق شماست که مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید، آقای جهانگیری وقتی وزیر بودید، همین زمینی که در ونک دارید که ۳۸۵ هزار متر است را ۱۴۰ هزار تومان خریدید؛ شما حقوقدان هستید.

وی تصریح کرد: اگر مجلس و شورا تحقیق و تفحص را قبول نکردند، علتش این بود که سیاسی‌کاری کردید؛ اسناد آن موجود است که شما شخصاً مِلک گرفته‌اید.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم

روحانی در نقد سخنان میرسلیم نامزد دیگر انتخابات، مسئله صادرات را مسئله مهمی خواند و گفت: افتخار این دولت این است که با برجام، بازار صادرات به روی کشور باز شد، مواد پتروشیمی که در انبارها مانده بود، صادر شد و میعانات گازی که ماه‌ها روی آب باقی مانده بود نیز صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه صادرات نفت خام بر مبنای قانون مجلس صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای اولین بار از میادین مشترک پارس جنوبی نفت صادر کردیم، از غرب کارون نیز ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم، در دولت قبل ۵۰ هزار بشکه بود؛ آقای میرسلیم می‌گوید نفت صادر نکنیم تا عراقی‌ها و قطری‌ها ببرند.

این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: در دولت یازدهم بازارمان را در عربستان از اوپک پس گرفتیم و در آینده میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد.

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم

جهانگیری در نقد دیدگاه های سیدمصطفی میرسلیم در زمینه جلوگیری از خام فروشی نفت، اظهار داشت: اطلاعات آقای میرسلیم درباره مسائل کشور خیلی ناقص است؛ ما در زمینه جلوگیری از خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم و تلاش کردیم نفت را به کالایی تبدیل کنیم که قابل فروش باشد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ ایران است که میزان صادرات از واردات بدون تکیه بر نفت خام بیشتر شد.

نامزد انتخابات تصریح کرد: ما در این دولت هم قیمت ارز را ثابت نگه داشتیم هم خط اعتباری برای کشورهایی گذاشتیم که از ایران کالا بخرند.

رئیسی در نقد سخنان میرسلیم

رئیسی درباره سخنان میرسلیم گفت: فروش نفت باید بر مبنای ارزش افزوده صورت گیرد؛ ولی این طور عمل نمی شود و علیرغم تلاش ها امروز شاهدیم که آنچه باید در صادرات انجام می شده، صورت نگرفته است؛ اما ینکه چه کاری صورت گیرد تا وابستگی کشور به نفت کمتر شود، در دنیا تجربه شده و آنها بر روی اخذ مالیات متمرکز شده اند.

وی افزود: باید با اخذ مالیات کار را پیش برد، در حالیکه دولت می خواهد مالیات را از کاسبان بگیرد، نه کسانی که فرار مالیاتی صورت می دهند؛ این در حالی است که ۱۰۰ تا ۱۱۰ کانیتر وارد کشور می شود و مالیات نمی دهد، این چیزی نیست که از کسی پوشیده باشد؛ چرا نسبت به این قضیه اهمال می شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پرونده فساد به وفور در دستگاههای دولتی تولید می شود و در مقابل گفته می شود که دستگاه قضایی برخورد کافی نمی کند؛ در حالیکه باید جلوی فساد را گرفت.

وی پیشگیری را مقدم به درمان دانست و خاطرنشان کرد: جلوی قاچاق را می توان گرفت؛ اما امروز اراده جدی در این رابطه وجود ندارد. از سمت دیگر، مساله مالیات را کاسبان و تولیدکنندگانی می دهند که عملکرد شفاف دارند؛ در حالیکه ۲۵۰ هزار واحد تولیدی به توزیعی تبدیل شده است که بر اساس فشارهای مالیاتی این کار انجام شده و باید اصلاح شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: کسانی که یک ریال مالیات نمی دهند، باید مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نمی شود که صبح تا شب دولت پرونده ها و کیس های فساد تولید کنند و به دستگاه قضایی بفرستد آنگاه دستگاه قضایی مورد سوال واقع می شود.

سوال از روحانی درباره مشکلات نظام بانکی

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، ازدواج و مسکن دارید؟ گفت: یکی از ارکان بزرگ اقتصادی، بانک‌ها هستند. در بودجه عمرانی تصمیم داریم تقویت و همکاری با بانک‌ها را افزایش داده و با همکاری هم، طرح‌های عمرانی را انجام دهیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، اظهار داشت: مؤسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمد و وقت ما را گرفت جلسات بسیاری برای حل مشکلات مردم در این بانک‌ها گذاشتیم و تلاش بسیاری برای حل مشکلات بانک میزان که مربوط به دستگاه آقای رئیسی بود، شد.

وی با بیان اینکه سرمایه بانک‌های دولتی را دو بار کردیم، گفت: از بانک‌ها برای کمک به تولید باید استفاده کنیم. ۲۴ هزار واحد تولیدی در پنج سال گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کردند که باعث شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک رشد کند.

روحانی گفت: از طریق بانک‌ها، سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم، برای حل مشکلات اقتصادی و ریشه‌کن شدن فقر، یکی از راه‌ها تقویت بانک‌ها و گرفتن اعتبارات از بانک‌های خارجی است. با یکی از بانک‌های خارجی به توافق رسیدیم تا ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به شعارهای انتخاباتی سایر نامزدها گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند ما به مردم برای یارانه و شغل‌ پول می‌دهیم. اعلام کنند که این پول‌ها را می‌خواهند از کجا بیاورند؛ استقراض از بانک مرکزی برای این اقدامات موجب تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی می‌شود.

وی اظهار داشت: ۷۰ میلیارد کل بودجه یارانه ماست که طبق برنامه مجلس تقسیم می‌شود. سؤال این است امروز مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را.

روحانی ادامه داد: در دولت بعد برنامه داریم که هر روستایی به هر میزان که سرمایه برای اشتغال بیاورد، دو برابر هم دولت روی آن می‌گذارد تا تولید رونق پیدا کند.

جهانگیری در نقد سخنان روحانی

اسحاق جهانگیری در نقد دیدگاه های حسن روحانی در رابطه با افزایش کارآیی نظام بانکی، به موضوع معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: بخشی از کسانی که معوقه بانکی دارند مردم عادی و تولیدکنندگان هستند که باید به آنها مهلت داد تا دیون خود را بپردازند اما بخشی دیگر که بدهی های کلان دارند و سوءاستفاده کرده اند در رابطه با آنها با همکاری قوه قضاییه باید مساله حل شود.

وی افزود: طرح تحول نظام بانکی تهیه شده و باید با این طرح قادر باشیم که نظام بانکی کشور را به یکی از مهمترین حمایت کنندگان تولید کشور تبدیل کنیم.

رئیسی در نقد سخنان روحانی

رئیسی در نقد سخنان حسن روحانی گفت: خوب است که یک بار برای همیشه مناظره ای بین آقایان روحانی و جهانگیری با مسئولان دولت قبل برگزار شود تا همه چیز تمام شود، هر چه از این دو نفر سوال می شود، می گویند دولت قبل این چنین بوده است؛ در همه حرف های آقایان روحانی و جهانگیری بحث دولت قبل مطرح می شود.

وی افزود: آقای روحانی اعلام می کند که ما برای کشاورزی این کار را می کنیم و آن کار را می کنیم، در حالیکه بعد از ۴ سال دوباره دارند قول می دهند که ۴ سال دیگر این کارها را انجام می دهند.

رئیسی خطاب به روحانی گفت: شما اعلام کردید که در ۱۰۰ روز مسائل را حل می کنید و نتایج را اعلام می کنید؛ چرا کارها را در همین دولت شروع نمی کنید، الان نزدیک به ۱۰۰ روز تا پایان دولت شما باقی مانده الان وعده هاتون رو عملی کنید؛ شما ۴ سال به ناحق و ناروا کشور را معطل گذاشتید.

وی اظهار داشت: یکی از گلابی هایی که دولت باید از برجام می چید، سرمایه گذاری خارجی بود؛ درحالیکه اکنون باید دولت عدد سرمایه خارجی را اعلام کند؛ کل سرمایه خارجی جذب شده در سال ۹۵، حدود ۵۰۰ میلیون دلار یعنی کمتر از یک میلیارد دلار بوده است؛ این وضع جذب سرمایه خارجی است.

رئیسی گفت: بیایید کارها را به آینده حواله ندهد. اگر شما دقیق حساب کنید، آمار ما این است که صادرات غیرنفتی ده درصد کاهش داشته است، شما می گویید که صادرات افزایش داشته است ولی اگر میعانات از آن کسر شود و در حساب صادرات نفتی بیاید، صادرات ده درصد هم کم شده، بنابراین آمارسازی کار درستی نیست.

قالیباف در نقد سخنان روحانی

قالیباف در نقد اظهارات روحانی گفت: درست است حتماً بانک‌ها نقش جدی در بحث تولید کار و اشتغال دارند، اما مشکل این است که دولت در اداره و نظارت بر بانک‌ها، ناکارآمد است.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان وام داده شده که عمدتاً در دست افراد خاص است، مردم برای وثیقه وام پنج میلیونی و شش میلیونی گرفتار هستند، البته آقای جهانگیری می‌گویند وام ازدواج را ۱۰ میلیون کردیم، این‌گونه نیست چون دولت در مجلس با افزایش وام ازدواج مخالفت کرد؛ این مجلس بود که وام را تا ۱۰ میلیون افزایش داد.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: دولت در این بخش ضعیف عمل کرده، وقتی می‌گوییم دولت قبل، از نظر مردم و بنده، دولت قبل جنابعالی هستید، آقای روحانی بعد از چهار سال دوباره وعده می‌دهید، در این مدت هیچ اتفاقی نیفتاد، شفافیت حساب‌ها صورت نگرفت و نقدینگی سه برابر شد، از ۱۰ درصد به ۱۲.۴ درصد رشد بیکاری داشتیم؛ درختی که در چهار سال میوه ندهد، بعد از چهار سال هم میوه نمی‌دهد.

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی

سید مصطفی هاشمی طبا در نقد صحبت های حسن روحانی نامزد دیگر انتخابات در خصوص مسئله نظام بانکداری افزود: بدون تردید مشکلات امروز سیستم بانکی ما از دولت و دولت های قبلی به ارث رسیده است و اینکه گفته می‌شود پای دولت قبلی را به میان نکشیم این طور بخشی از تاریخ را نادیده می گیریم. ما نباید دورانی از تاریخ را قطع کنیم و دوران بعد از آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: نظام بانکداری به اصطلاح اسلامی ما یک نظام بانکداری اروپایی است که در آن عقود اسلامی را به عنوان پوشش بر آن سوار کردیم و کسی از کارمندان و از مشتریان نمی داند که چه قراردادهایی را امضا می کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر قرار است بانکها به تولید، تجارت و صادرت بپردازند باید عملکرد شفافی داشته باشد وگرنه همانطور که بانکهای ما به عنوان موسسات مالی تو بانکداری تبدیل شده اند در آینده هم به همین روال طی خواهند کرد.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی

میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت:نظام بانکداری کشور از نقاط ضعف دولت است. آقای روحانی شما برای اصلاح نظام بانکی چه اقدامی انجام دادید، ببینید آقای روحانی باید در مساله بانکداری جدی باشید. شما چگونه با این شرایطی که نظام بانکی ما را در برگرفته می خواهید برخورد کنید؟ در حالی که می دانید از کسانی که بدهکار اصلی بانکی هستند عده ای شان از وابستگان دولت هستند. شما بفرمایید چه راه حلی برای این برنامه دارید؟

میرسلیم با بیان اینکه برخی از دولتمردان دولت یازدهم در نظام بانکی هستند که آقای قالیباف به آنها اشاره کرد، گفت: شما با این افراد چه می خواهید کنید؟ بانکداری ما بانکداری رباخواری است، در صورتی که قرار بود بانکداری بدون ربا باشد. آنها با ایجاد کلاه شرعی، رباخواری می کنند و به اعتراضات مراجع توجهی نمی کنید و شرایط روز به روز بدتر از گذشته می شود. شما باید با این موضوع به صورت جدی برخورد کنید. باید پاسخ بدهید چگونه می خواهید با این غارتگران که منابع بانکی را برداشته اند برخورد کنید؟

وی افزود: بسیاری از کارخانه ها به دلیل عدم توانایی پرداخت اقساط خود ورشکسته شده اند و با اینکه شما بهره را به مردم داده اید بانک ها نیز ورشکسته شده اند. چگونه می خواهید با این مسائل برخورد کنید؟ اگر مردم متوجه شوند چه شرایطی حاکم است از آنها سلب اعتماد می شود. به نظر من باید با این شرایط برخورد جدی تری داشت.

میرسلیم با بیان اینکه بانک ها برای دادن وام ها با مبالغ کم به مردم مسائل زیادی برای آنها پیش می آورند اما وام های با مبالغ بسیار درشت را به راحتی به برخی افراد می دهند گفت:  دادن وام هایی با مبالغ بالا به خاطر زد و بندی که در آن وجود دارد آسیب های بسیاری داشته، باید به صورت مناسب با آنها برخورد شود. اما از طرف دیگر به روستاییان می گوییم بروند از شهر وثیقه ای برای دریافت وام تهیه کنند آیا این درست است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من معتقدم برای اینکه نظام بانکی اصلاح شود باید شیوه برخورد تغییر کند و اگر با همان شیوه قبلی پیش برویم شرایط بدتر از گذشته می شود. شما می گویید تورم را زیر ۱۰ درصد آورده اید اما با شرایط فعلی تناقص دارد. نمی شود تورم زیر ۱۰ درصد باشد ولی بهره بانکی ۱۸ درصد باشد. این تناقص را چگونه می خواهید توضیح دهید؟

جمع بندی روحانی

حسن روحانی اظهار داشت: با موفقیت در مسئله هسته ای درآمدمان در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار اضافه می‌شود. این افزایش درآمد ناشی از افزایش فروش نفت و گاز و میعانات است.

وی ادامه داد: از این میزان ۱۵ میلیارد دلار را به توسعه سرمایه گذاری اختصاص خواهیم داد. ۳ تا ۵ میلیادر دلار نیز به حمایت از فقرا اختصاص می یابد که لایحه ۱.۵ میلیارد دلار را به مجلس فرستادیم تا مشاغل را برای روستائیان ایجاد کنیم.

سوال از هاشمی طبا درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال

هاشمی طبا در پاسخ به این سئوال که برنامه دولت شما در خصوص رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار چه خواهد بود، بیان کرد: عظمت، استقلال و آینده ایران بر اساس تولید و امکانات مختلف در کشور فراهم می آید و زیربنای همه این موارد هم در درجه اول اولویت حفظ ایران است که باید همچون دوران دفاع مقدس که کشور را اداره کردیم به این امر هم بپردازیم.

نامزد انتخابات افزود: ما پس از آن دوران چه کردیم، ما محیط زیست ایران، نفت، گاز، جنگل را در کشور تخریب کردیم. بنابراین اولین تلاش برای این مسئله باید احیا و مدرنیزاسیون سیستم کشاورزی باشد که به آینده زندگی ما بر می گردد.

وی با بیان اینکه باید سرمایه ها را تجمیع کنیم و از آن در جهت افزایش تولید و صادرات استفاده کنیم، تصریح کرد: ما باید تولیداتی داشته باشیم که قابل صادر کردن باشد و نباید انتظار داشته باشیم که پیشرفت در زمینه صنایع با ایجاد بنگاههای زودبازده حاصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: ما باید رونق تولید، صنعت و اصلاح کشاورزی را در دستور کار داشته باشیم و در درجه اول اولویت هم حفظ ایران و توجه به امر افزایش تولید و صادرات را مد نظر داشته باشیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا

جهانگیری در ادامه و در نقد دیدگاه‌های سید مصطفی هاشمی‌طبا در زمینه برنامه‌های خود برای حمایت از اشتغال در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی، اظهار داشت: تولید، جهت‌گیری اصلی کشور است و بخش خصوصی امروز محور تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است.

وی با ادعای اینکه تمام اعضای دولت گذشته امروز در ستادهای انتخاباتی رقبا حضور دارند، گفت: رشد منفی هفت درصدی را دولت گذشته پیش آورد؛ نمی‌شود همین‌طوری گفت که ۷۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل است.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه مشکلات بزرگی را حل کرده‌ایم، یادآور شد: مگر یادتان رفته که نرخ ارز لحظه‌ای تغییر می‌کرد؟

جهانگیری با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد ثبت شد، افزود: سه میلیارد دلار از این مبلغ بر روی زمین قرار گرفته است.

وی با تکرار مجدد این عبارت که «ماشین اقتصاد کشور از تهِ دره بیرون آمده اما هنوز سرعتش کم است»، درباره استفاده خود از املاک رانتی هم گفت: اگر روزی زمینی گرفته‌ام که تنها دارایی‌ من نیز خانه‌ام است، به قیمت روز گرفته‌ام و در عمرم هیچ رانتی نداشته‌ام.

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا با بیان اینکه شما به سوال پاسخ نگفتید، گفت: آقای هاشمی طبا علت واقعی اینکه تولید و صنعت خوابیده و کشور گرفتاری دارد چیست؟ بفرمایید بی توجهی به موضوع رکود است. دولت آمده تورم را مهار کند که این اتفاقات پیش آمده است. ۷۰ درصد از شرکت های صنعتی تعطیل شدند شما با این موضوع چه می خواهید کنید؟ من از سخنان شما متوجه نشدم چه برنامه ای برای حل این معضلات دارید؟

وی افزود: واردات بی رویه که در کشور وجود دارد  که بیشتر از دولت قبل از چین و ترکیه کالا وارد می شود و آن دختری که کالا وارد کرده بود تولید را خوابانده است. دولت شما چه برنامه ای برای مقابله با واردات بی رویه دارد و چه سیاستی را پیش می گیرید؟

میرسلیم با بیان اینکه آقای هاشمی طبا شما در سخنان تان به موضوع بهره وری نپرداختید، گفت: شما با این بهره وری ضعیف کشور چه می خواهید کنید؟ دولتمردان از سرمایه گذاری خارجی صحبت می کنند در حالی که سرمایه گذاری هایی که تاکنون انجام شده راکد مانده است و نتوانسته اند از آن بهره بگیرند. دولتمردان به فکر این سرمایه گذاری های انجام شده نیستند و می گویند می خواهیم از خارج سرمایه گذار بیاوریم. اینها راه حل برای مشکل ما نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تولید در کشور خوابیده است در حالی که در قانون اساسی، توجه به تعاونی ها برای تولید بسیار مورد تاکید قرار گرفته است چگونه شما می خواهید قانون اساسی را اجرا کنید؟ دولت کنونی نتوانسته است قانون اساسی برای توجه به تعاونی ها و تولید را اجرایی کند و در این زمینه شکست خورده، از طرفی ادعا می کنند دولت قبل نتوانسته در این زمینه موفق باشد در حالی که خودشان نیز هیچ گونه موفقیتی در این زمینه نداشته اند.

روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا

روحانی گفت: آقای رئیسی بارها اعلام کردند که بهتر است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره شود. بنده فکر می‌کنم بهتر است با خود آقای رئیسی مناظره کنیم، زیرا همه افراد دولت قبل در ستاد آقای رئیسی هستند و برای ایشان برنامه می‌نویسند. ما حاضر هستیم نسبت به همه مسائل موضوعی کشور مناظره بگذاریم.

وی افزود: آقای رئیسی می‌گویند در دولت قبل اتفاقاتی افتاده و گذشته است، مگر شما در دولت قبل در قوه قضائیه نبوده‌اید، چطور رسیدگی نکردید، چطور ۳.۶ میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی‌ها توانستند ضبط کنند در حالی که در سال ۸۶ و ۸۷ ما ۱۰ ماه فرصت داشتیم؛ تمام این اوراق را برگردانیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری خطاب رئیسی گفت: شما که در قوه قضائیه بودید، چه کار کردید؟ نفت به یک فرد فاسد داده شد، شما چه کردید؟ در تأمین اجتماعی که یکی از دوستان قضایی شما رفت، مفاسد زیادی اتفاق افتاد، مفاسد نفت هم از تأمین اجتماعی آغاز شد. الان ۳.۸ میلیارد پول مردم معلوم نیست کجاست، با امضای چه کسانی این اتفاق افتاد، بعضی از آنها را آقای رئیسی کاملاً می‌شناسد؛ به هر حال ایشان در قوه قضائیه و سازمان بازرسی بوده است، چطور این اتفاقات در دولت قبل بررسی نشده است؟

روحانی تصریح کرد: مگر در دولت قبل سازمان بازرسی و قوه قضائیه وجود نداشته است؟ چطور الان اگر کوچک‌ترین تخلفی رخ دهد، سخنگوی قوه قضائیه فوراً اعلام می‌کند؛ البته کار خوبی است اگر عادلانه باشد، خوب است اعلام شود.

وی اظهار داشت: کجا بود سخنگوی قوه قضائیه در دولت قبل با شرایطی که برای مردم پیش آمد؟ دارو در خیابان نبود و مردم صف بسته بودند، در بیمارستان‌ها سوزن جراحی نبود، در آن زمان مگر شما مسئول نبودید، نظارت نمی‌کردید، چرا به مردم نگفتید و چرا نظارت نکردید؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما چیزی را حواله به آینده نمی‌دهیم، ۲۰ میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش یافته است، وضع کشاورزان ما بهتر شده است، کشاورزان ما امروز پول گندم را ۱۷ برابر سال ۹۱ دریافت کردند؛ آیا ما چیزی را آینده حواله می‌دهیم!

روحانی با تأکید بر اینکه مشکلات باید حل شود، گفت: ۱۵.۱ درصد معوقات در ابتدای این دولت وجود داشت، امروز معوقات ما حداکثر ۱۰ درصد است، بنابراین ما توانستیم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؛ نظارتی که امروز در بانک‌ها می‌شود، با دولت قبل قابل مقایسه نیست.

وی اظهار داشت: آقای قالیباف در بانک خودشان می‌داند که نظارت بانک مرکزی خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دستور رهبری بوده است. سال گذشته ما ۹۰۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج دادیم، ۱۷ هزار میلیارد تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط داده شد، ۴۳ درصد تسهیلات بیشتری پرداخت شد؛ نباید غیراخلاقی حرف بزنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری خطاب به قالیباف گفت: چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید، شما که نیاز ندارید، در طول این چهار سال با همه امکاناتتان علیه دولت کار کردید، هر روز تخریب کردید، شما و دوستانتان ساختمان‌های مجلل در شمال تهران درست کردید، شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید، در روزنامه‌های خودتان علیه دولت تخریب کردید.

روحانی اظهار داشت: دیگر نیاز نیست شبانه دوستان شما سی‌دی و جزوه پخش می‌کنند، فکر می‌کنم نیازی به این کار نباشد؛ شما به اندازه کافی تخریب کرده‌اید.

سوال از هاشمی طبا درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال

هاشمی طبا در پاسخ به این سئوال که برنامه دولت شما در خصوص رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار چه خواهد بود، بیان کرد: عظمت، استقلال و آینده ایران بر اساس تولید و امکانات مختلف در کشور فراهم می آید و زیربنای همه این موارد هم در درجه اول اولویت حفظ ایران است که باید همچون دوران دفاع مقدس که کشور را اداره کردیم به این امر هم بپردازیم.

نامزد انتخابات افزود: ما پس از آن دوران چه کردیم، ما محیط زیست ایران، نفت، گاز، جنگل را در کشور تخریب کردیم. بنابراین اولین تلاش برای این مسئله باید احیا و مدرنیزاسیون سیستم کشاورزی باشد که به آینده زندگی ما بر می گردد.

وی با بیان اینکه باید سرمایه ها را تجمیع کنیم و از آن در جهت افزایش تولید و صادرات استفاده کنیم، تصریح کرد: ما باید تولیداتی داشته باشیم که قابل صادر کردن باشد و نباید انتظار داشته باشیم که پیشرفت در زمینه صنایع با ایجاد بنگاههای زودبازده حاصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: ما باید رونق تولید، صنعت و اصلاح کشاورزی را در دستور کار داشته باشیم و در درجه اول اولویت هم حفظ ایران و توجه به امر افزایش تولید و صادرات را مد نظر داشته باشیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طبا

جهانگیری در ادامه و در نقد دیدگاه‌های سید مصطفی هاشمی‌طبا در زمینه برنامه‌های خود برای حمایت از اشتغال در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی، اظهار داشت: تولید، جهت‌گیری اصلی کشور است و بخش خصوصی امروز محور تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است.

وی با ادعای اینکه تمام اعضای دولت گذشته امروز در ستادهای انتخاباتی رقبا حضور دارند، گفت: رشد منفی هفت درصدی را دولت گذشته پیش آورد؛ نمی‌شود همین‌طوری گفت که ۷۰ درصد کارخانه‌ها تعطیل است.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه مشکلات بزرگی را حل کرده‌ایم، یادآور شد: مگر یادتان رفته که نرخ ارز لحظه‌ای تغییر می‌کرد؟

جهانگیری با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد ثبت شد، افزود: سه میلیارد دلار از این مبلغ بر روی زمین قرار گرفته است.

وی با تکرار مجدد این عبارت که «ماشین اقتصاد کشور از تهِ دره بیرون آمده اما هنوز سرعتش کم است»، درباره استفاده خود از املاک رانتی هم گفت: اگر روزی زمینی گرفته‌ام که تنها دارایی‌ من نیز خانه‌ام است، به قیمت روز گرفته‌ام و در عمرم هیچ رانتی نداشته‌ام.

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طبا با بیان اینکه شما به سوال پاسخ نگفتید، گفت: آقای هاشمی طبا علت واقعی اینکه تولید و صنعت خوابیده و کشور گرفتاری دارد چیست؟ بفرمایید بی توجهی به موضوع رکود است. دولت آمده تورم را مهار کند که این اتفاقات پیش آمده است. ۷۰ درصد از شرکت های صنعتی تعطیل شدند شما با این موضوع چه می خواهید کنید؟ من از سخنان شما متوجه نشدم چه برنامه ای برای حل این معضلات دارید؟

وی افزود: واردات بی رویه که در کشور وجود دارد  که بیشتر از دولت قبل از چین و ترکیه کالا وارد می شود و آن دختری که کالا وارد کرده بود تولید را خوابانده است. دولت شما چه برنامه ای برای مقابله با واردات بی رویه دارد و چه سیاستی را پیش می گیرید؟

میرسلیم با بیان اینکه آقای هاشمی طبا شما در سخنان تان به موضوع بهره وری نپرداختید، گفت: شما با این بهره وری ضعیف کشور چه می خواهید کنید؟ دولتمردان از سرمایه گذاری خارجی صحبت می کنند در حالی که سرمایه گذاری هایی که تاکنون انجام شده راکد مانده است و نتوانسته اند از آن بهره بگیرند. دولتمردان به فکر این سرمایه گذاری های انجام شده نیستند و می گویند می خواهیم از خارج سرمایه گذار بیاوریم. اینها راه حل برای مشکل ما نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تولید در کشور خوابیده است در حالی که در قانون اساسی، توجه به تعاونی ها برای تولید بسیار مورد تاکید قرار گرفته است چگونه شما می خواهید قانون اساسی را اجرا کنید؟ دولت کنونی نتوانسته است قانون اساسی برای توجه به تعاونی ها و تولید را اجرایی کند و در این زمینه شکست خورده، از طرفی ادعا می کنند دولت قبل نتوانسته در این زمینه موفق باشد در حالی که خودشان نیز هیچ گونه موفقیتی در این زمینه نداشته اند.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا

قالیباف در نقد اظهارات هاشمی‌طبا گفت: در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد، تکنولوژی و سرمایه مناسب هستیم، در کشور در بخش‌های مختلف نیروی مناسب و آموزش‌دیده داریم، سرمایه هم اگر درست هدایت شود، باید گفت سرمایه داخلی خوبی داریم؛ البته باید تلاش کنیم سرمایه خارجی هم جذب کنیم که برای این کار باید ابتدا امنیت سرمایه داخلی را برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ششم ما را مکلف کرده که در هر ماه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم، تصریح کرد: چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا بحران به وجود آمده ریشه در چهار درصدی‌ها ندارد که فقط برخی از این امکانات استفاده می‌کنند؟ آیا این بحران ریشه در ناکارآمدی مدیریتی ندارد؟!

سوال از رئیسی درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

رئیسی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص برنامه های خود برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش خداترس هستند و تقوا دارند و در عین حال، قدرت اجرایی برای مردم دارند، بنابراین انتظار مردم این است که دولت، دولتی باشد که هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم کارآمد باشد. این درحالی است که توجه به مردم، از ویژگی های دولت مهدوی است که باید بر روی این متمرکز شد که دیگران چطور مشکل دارند.

وی افزود: قبلا یارانه داشتیم، ولی یارانه را عده ای خاص دریافت می کردند، در حالیکه با قانون هدفمندی قرار بود علاوه بر اینکه همه مردم بهره مند شوند، در بخش های اقتصادی نیز از این یارانه ها برای توسعه استفاده شود، البته این یارانه امروز با فراز و فرودهای خود اجرایی شده است، اما در دولت کنونی فقر بیشتر شده است.

به گفته رئیسی، با این 45 هزار تومانی که دهک های پایین دریافت می کنند و امکان اداره زندگی آنها هم نیست، کار را نباید ادامه داد، بلکه یارانه باید افزایش یابد، اما اینکه از کجا تامین منابع شود، سوال درستی است؛ باید منابع آب، برق، نفت، گاز و بنزین که در مرحله ای گران شد را، به سمت خود مردم هدایت کرد. یعنی توزیع یارانه برای خود مردم باشد.

وی اظهار داشت: ما اگر به عنوان دولت، مسئولیت در مقابل مردم داریم، باید به مردم توجه کنیم. الان سفره مردم کوچکتر شده است، اما باید پرسید که آیا اقلامی همچون برنج، روغن، گوشت و کره قیمتش افزایش یافته است، در حالیکه سفره ها گران تر شده است پس باید برای خانوارهایی که مشکلات زیادی دارند، فکری کرد.

رئیسی گفت: قانون هدفمندی باید به طور کامل پیاده سازی شود و ما آنچه که در برنامه گفتیم، مکتوب است و مردم در برنامه ما ملاحظه خواهند کرد. اما منابع برای افزایش یارانه ها پیش بینی شده است؛ یعنی هم در رابطه با شغل هم در برابر یارانه ها برنامه داریم.

قالیباف در نقد سخنان رئیسی

قالیباف در نقد اظهارات رئیسی گفت: رسیدگی به محرومان وظیفه همه ماست و این توقع مردم، انقلاب و نظام است.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که تولید رونق پیدا کند تا محرومان به مسیر زندگی برگردند امروز کسانی که می توانند تولید کار کنند تحت فشار قرار دارند و به دلیل واردات غیر رویه و قاچاق تجار و سرمایه داران ما به حاشیه رفته اند چون نگران هستند و ۴ درصدی هایی که من تاکید می کنم سعی می کنند بیشترین منفع را ببرند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این ۴ درصدی ها هستند که محرومان را به وجود آوردند آیا در دولت شما برنامه جدی برای برخورد با این افراد وجود دارد؟

روحانی در نقد سخنان رئیسی

روحانی در نقد اظهارات رئیسی گفت: عده‌ای به دنبال بازگشت به چهار سال قبل هستند، می‌خواهند پول پخش کنند، آن زمانی که دولت قبل می‌توانست ۱۷ هزار میلیارد تومان برای یارانه بدهد، ۴۲ هزار میلیارد تومان تخلف کرد که اسنادش موجود است؛ این افراد می‌خواهند بهداشت ودرمان، راه روستایی و توسعه و پیشرفت متوقف شود.

وی با تأکید بر اینکه معتقدیم باید یارانه ادامه یابد، گفت: برنامه ما قطع یارانه نیست، برخی ستادهای انتخاباتی نادرست می‌گویند، ما به دنبال نظام تأمین اجتماعی جامعه هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مستمری افراد کم‌درآمد را بیش از سه برابر کردیم و با مجلس در این خصوص به توافق رسیدیم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر این مقرر شد  افرادی که کف درآمدی‌شان فقر مطلق است، در سایتی ثبت‌نام کنند که حداقل‌های زندگی‌شان تأمین شود؛ افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل فراهم کنیم، به کسانی که حقوقشان کم است باید کمک کنیم.

هاشمی طبا در نقد سخنان رئیسی

سید مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نقد اظهارات رئیسی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابع درآمدی که آقای رئیسی می‌گویند پیش‌بینی کرده‌ام، بفرمایند از کجا است. دولت قبل ۴۵ هزار تومان در ماه یارانه به مردم داد، میوه و کالاهای دیگر چند برابر شد.

وی تصریح کرد: اگر امروز هم بخواهیم  به مردم ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهیم، درواقع ۸۵۰ هزار تومان از جیب آنها بیرون می‌آوریم و نتیجه آن، چند برابر شدن کالاهای مورد نیاز مردم در جامعه است.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه دولت فعلی این توفیق را داشت که تورم را متوقف کند، گفت: اینکه بخواهیم به دلیل علاقه برخی از مردم به دریافت یارانه بگوییم که به آنها فلان میزان یارانه می‌دهیم، کار درستی نیست و باید آقایان بگویند منابع تأمین این میزان پول چیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: منابع درآمد و هزینه دولت مشخص است و کسی نمی‌تواند بگوید که بیشتر از آن میزان مشخص که توسط مجلس به دولت ابلاغ شده است، به مردم یارانه می‌دهد.

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی

اسحاق جهانگیری در نقد دیدگاه های حجت الاسلام رئیسی درباره برنامه خود برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها اظهار داشت: یکی از اتفاقات بد دولت قبل این بود که سفره مردم کوچکتر شد؛ به نحوی که سفره روستاها ۳۵ درصد و سفره شهرها ۲۵ درصد کوچکتر شد.

وی با ادعای اینکه نباید عزت و کرامت مردم را خدشه دار کنیم، گفت: سرزده به خانه فقرا نروید و عکس و فیلم نگیرید که به عنوان تبلیغات نشان دهید ما می خواهیم معیشت مردم با حفظ عزت آنها بهبود یابد.

این نامزد انتخابات درباره دیدگاه رئیسی برای افزایش یارانه فقرا به ۱۵۰ هزار تومان هم گفت: سه راه برای تامین مالی این امر وجود دارد؛ افزایش قیمت حامل های انرژی که به گرانی بنزین و گازوئیل می انجامد، کاهش هزینه های دولت که منجر به ندادن حقوق معلم و پرستار می شود و دست کردن در جیب بانک مرکزی که منجر به تورم می شود.

جهانگیری مدعی شد: این دولت برنامه ای را از ابتدای امسال آغاز کرده است که آن را ادامه خواهد دارد.

میرسلیم در نقد سخنان رئیسی

سید مصطفی میرسلیم در نقد سخنان رئیسی گفت:در آمد حاصله از قانون (هدفمندی یارانه ها) ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال است. با پرداخت یارانه ها که در دولت قبل انجام می شده حدودا ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم می دادید. هنر دولت یازدهم این بوده که همانند دولت قبل پول را به مردم می دادند اما به تولید هیچگونه توجهی نکرده، آقای نعمت زاده می گوید فقط ۳ درصد برای تولید دریافت کرده، در حالی که باید ۳۰ درصد دریافت می کرد آیا شما هم می خواهید مثل این دولت رفتار کنید در حالی که این روش به درد نمی خورد.

وی افزود: اگر تولید درست بشود و مردم کالا به اندازه کافی داشته باشند منافع آن بسیار بیشتر از این است که به آنها یارانه بدهیم. من به آقای جهانگیری نیز در جلسه مجمع گفتم که بیایید از این پول به درستی استفاده کنید نه اینکه برای رای آوردن، آن را بین مردم تقسیم و خرج انتخابات کنید. آیا این درست است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید با مردم صادق بود و روش را اصلاح کرد گفت: دولتمردان باید بگویند که پول بدست آمده از هدفمندی یارانه ها را به تولید نداده اند در حالی که باید به تولید خدمت می کردند اما نکرداند.

میرسلیم ادامه داد: صندوق کشاورزی در حال ورشکستگی است و می بینیم شب انتخابات ۵ هزار میلیارد تومان پول به آن داده می شود، این راه درستی نیست، همه موارد باید بر اساس برنامه و فارغ از برنامه ریزی های انتخاباتی انجام شود.

وی تصریح کرد: تولید ۴ سال است که خسارت خورده و نتیجه آن رکود و بیکاری است که جامعه را فرا گرفته. آقای رئیسی شما این مشکلات را چگونه می خواهید حل کنید . البته من معتقدم باید یارانه به قشر محروم پرداخته شود اما شما بگویید برای حل مشکلات چه برنامه ای دارید.

جمع بندی رئیسی

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رشد اقتصادی اعلامی هفت درصد است، ولی شش درصد آن مربوط به نفت است، به تولید و اقتصاد ربطی ندارد. باید از اشتغال بفهمیم چقدر کار شده است. نکته دیگر این است که ۱۲۹ شرکت آماده کار اصل ۴۴ شده اند اما این تعداد، تبدیل به ۲۵ شرکت شده است.

وی افزود: اگر واگذاری به خصولتی ها صورت گرفته است، دولت باید از آن جلوگیری می کرد، شما دولت هستید باید از این کار جلوگیری می کردید. دولت اکنون باید بگوید که برای مردم چه کرده است.

رئیسی گفت: رکود در کشور ما رکورد زده است. وضعیت کارخانجات و بیکاری خیلی خوب نیست. باید با دیپلماسی عزت مندانه، کار را پیش بریم و در زمینه صادرات، بهتر عمل کنیم، ما معتقدیم بسیاری از این موارد قابل حل است.

وی افزود: در بحث فقرا اظهاراتی مطرح شد که باید به فقیرها کمک کرد، اگر ضرورت داشت باید قبلا این کار انجام می شد؛ البته اگر در ارتباط با مساله اشتغال واقعا بخواهیم موضوع حل شود، باید پیشران های اقتصادی و تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم؛ چراکه اگر این بخش فعال شود، اشتغال ایجاد می شود.

رئیسی معتقد است که باید با فساد سازمان یافته و قاچاق باید مبارزه شود و با این رویه می توان کشور را پیش برد.

سوال از قالیباف درباره سند چشم‌انداز

محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه‌های شما برای رسیدن به سند چشم‌انداز چیست؟ گفت: امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی از جمله بیکاری، رکود و گرانی روبروست.

وی افزود: در حوزه گرانی گفته می‌شود تورم کنترل شده، اما مردم می‌دانند که گرانی هنوز وجود دارد؛ شکر از ۱۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسیده، اشتغال و بیکاری از سه و نیم میلیون تا ۶ و ۷ میلیون رسیده، تعطیلی کارگاه‌ها وجود دارد، در چنین شرایطی وظیفه همه دولت‌هاست که تدبیر کرده و به کمک مردم بیایند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به نظر من دولت آقای روحانی نتوانست موفق عمل کرده و به کمک مردم بیاید، در برخی زمینه‌ها با افزایش هزینه خود، حتی دست در جیب مردم شد، با افزایش قبوض آب، برق و تلفن، فشار یکنواختی به مردم بخصوص قشر محروم آمد.

قالیباف تصریح کرد: در حوزه مالیات وقتی می‌خواهیم رشد کنیم، چرا به تولیدکنندگان بخصوص تولیدکنندگان کوچک تخفیف و یا معاف مالیاتی نمی‌دهیم؟

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم و در مالیات بر ثروتمندان کمترین سهم دریافت را داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید در دولت مردم اشتغال و افزایش کار را دنبال کنیم که مشکل بیکاری حل شده و رونق و تولید در کشور ایجاد شود.

قالیباف افزود: خوشبختانه آقای روحانی هم قبول کردند که باید برویم به سراغ نیروهای جویای کار و آنها را شناسایی کنیم و سایتی برای کارآفرینان ایجاد کنیم؛ بگذریم از اینکه با شکایت ایشان، سایت ما بسته شد و سایت خودشان راه افتاد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مالیات را باید عادلانه کرد و از اقشار محروم نیز حمایت کنیم.

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف گفت: رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می خواهد، دولت یازدهم در تحقق اهداف سند توسعه اقدام درستی انجام نداده است. اگر بخواهیم در جهت سند توسعه حرکت کنیم باید اصل ۴۴ اجرایی شود که متاسفانه دولت یازدهم آن را اجرایی نکرده است.

وی افزود: ۱۵ سال یک شرکت دچار مشکل شده بود که باید به بخش خصوصی وارد می شد. من این موضوع را با آقای جهانگیری گفتم اما آنها برای حل این مشکل اقدامی نکردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت به چه حقی خام فروشی و به قوانین توجهی نمی کنند. در مسئله خصوصی سازی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. بسیاری از شرکت ها به اسم خصوصی سازی به افراد وابسته به دولت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد، گفت: آقای روحانی خودروی برقی در داخل کشور تولید شد و خود شما از آن رونمایی کردید اما آن را رها کرده و اجازه واردات خودرو از ژاپن را دادید. این چه وضع کار کردن است؟ آیا به این شکل می خواهید اقتصاد مقاومتی را محقق کنید؟

میرسلیم افزود: من معتقدم دولت نمی داند که با اقتصاد مقاومتی چه می خواهد بکند و نفهمید که با اصل ۴۴ چه باید بکند. با این شرایط شما با فساد اداری چه می خواهید بکنید، اگر فساد اداری اصلاح نشود و شفافیت ایجاد نشود نمی توان به جایی رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولتمردان ادعا می کنند که دولت الکترونیک ایجاد کرده اند اما باید بگویم اقدامات دولت هیچ گونه شفافیتی ندارد.

روحانی در نقد سخنان قالیباف

روحانی در پاسخ به قالیباف گفت: ایشان در مورد رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر افزایش می دهند این وعده به این معناست که رشد کشور را به حدود ۲۶ درصد خواهند رساند، در هیچ جای دنیا چنین رشدی وجود نداشته است، در چین رشد ۸ درصدی موجب حیرت همگان شد.

وی اظهار داشت: ایشان می گویند پتروشیمی راه می اندازند و مشکل اشتغال را حل می کنند، ما امروز ۵۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می کنیم. کجاست این اشتغال؟ شغل مستقیم و غیرمتسقیم که پتروشیمی در دنیا ایجاد می کند ۱۵ هزار نفر است در ایران ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است.

روحانی تصریح کرد: در این دولت برای اولین بار به رشد بالای ۸ درصد رسیدیم در حالی که در ۱۲ سال گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده بودیم. در دولت آینده می توانیم این رشد را با روند کاهش تورم ادامه دهیم.

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف

جهانگیری در ادامه در نقد دیدگاههای محمدباقر قالیباف با بیان اینکه اگر ما کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم، همه مردم از آن استفاده می‌کنند، گفت: یکی از سیاست‌ها، سیاست خارجی است؛ آیا کاندیدای موجود واقعاً در دیپلماسی وارد هستند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی‌اند؟

وی عنوان کرد: در قانون برنامه پیش‌بینی شده که ۷۷۰ هزار میلیارد نیاز است که رشد ۸ درصد داشته باشیم؛ آقای قالیباف با این اطرافیانتان می‌توانید این کار را انجام دهید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید.

این نامزد انتخابات با ادعای اینکه تمام کسانی که در راس امور هستند در شهرداری از نظامی‌ها هستند، گفت: یک سری جاها در بحث خصوصی‌سازی در دولت قبل به یک سری نهادهای قدرتمند واگذار شد که ما نتوانستیم آن را پس بگیریم.

هاشمی طبا در نقد سخنان قالبیاف

سیدمصطفی هاشمی طبا در نقد اظهارات محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اسناد ۱۴۰۴ از جمله اسناد بالادستی کشور است، ما باید به حرف علمی عاقلان اقتصادی گوش کنیم و نه آنکه بر اساس داده هایی که به ما می رسد بخواهیم علم را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم ها برای پُز دادن و اینکه بگوییم تحریم ها اثری بر ما نداشته است از تحریم کنندگان کالا وارد کردیم، اظهار داشت: این طریقه صحیح کشورداری نیست و امروز هم ما نباید با سیاه نمایی جامعه بگوییم که کشور در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با این طریقه سیاه نمایی که ما از این تریبون بدترین آن را به نمایش درآورده ایم نمی توان اصلاح جامعه را انتظار داشت.

وی افزود: باید به اقتصاددانان و بازرگانان توجه بیشتری داشته باشیم و به امر افزایش تولید و صادرات بپردازیم و در جهت توسعه کشور از همه چیز خود بگذریم وگرنه در سال ۱۴۲۵ هم به اهداف ۱۴۰۴ نخواهیم رسید.

جمع بندی قالیباف

قالیباف گفت: وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادم، از جنس عدد و رقم است؛ من مدیر اجرایی بودم، کار کردم، با حرف و شعار نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای جهانگیری می‌دانند ما وعده ۱۰۰ کیلومتر مترو را اجرا کردیم، این روشن است، سابقه من خُلف وعده ندارد، مردم مطمئن باشید پنج میلیون شغل را اجرایی می‌کنیم و ۱.۲ درصد از این اشتغال را در مناطق روستایی با تأکید بر محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع سنگین، نفت، پتروشیمی و توجه به صنایع پایین دستی آن و نیز رانت‌خواری که شغل اساسی مشاغل پایین‌دستی است، کار می‌کنیم و برای کارگاه‌های از کار افتاده نیز برنامه داریم.

قالیباف گفت: در حوزه ساختمان رونق ۱۶- داریم که به آن رونق می‌دهیم، در حوزه گردشگری و IT ماهانه و سالانه به مردم گزارش می‌دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به حسن روحانی گفت: آقای روحانی شما به گونه‌ای در صحبت‌هایتان تعریف کردید که انگار اشکالی در اقتصاد کشور نیست، اما بدانید هر قدر شما و آقای جهانگیری بگویید و حتی بقیه افراد دولت را هم بیاورید، نمی‌توانید از کارنامه دولت دفاع کنیم؛ بی‌قانونی دولت اینجاست که برنامه ششم تصویب شده، شما فقط چهار برگ در این باره دادید و بعد هم آن اختلاس رخ داد.

وی تصریح کرد: حتماً افزایش درآمد ۲.۵ برابری برای بخش ارزی و ریالی کشور امکانپذیر است، همانطور که خودتان گفتید امسال فقط ۲۰ میلیون دلار یک نمونه آن بود؛ برای این کار باید به بخش خصوصی و تعاونی‌ها اعتماد کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه امروز رفتار دولت چهار درصدی‌ها مثل دوره قاجار شده است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها، بخش فولاد و پتروشیمی دست چه کسانی است، وقتی اعتماد به منابع داخلی ندارید و امنیت سپرده‌گذاری در مؤسسه‌هایی مانند کاسپین را نمی‌توانید تأمین کنید، سرمایه‌گذار به این کشور نمی‌آید.

وی ادامه داد: من در دولت نیستم اما قوی‌ترین دیپلماسی شهری در دولت من اتفاق افتاد و دبیرخانه دیپلماسی شهری در تهران است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینجا بداخلاقی شد، شما دروغ گفتید و من گفتم دروغ نگویید؛ باید درباره ۲۲۰ میلیارد پاسخ دهید. شخص آقای روحانی و آقای جهانگیری املاک نجومی بردید، ۸۰۰ متر در شهرک غرب به متری ۳۰۰۰ تومان بردید که باید درباره آن توضیح دهید.

قالیباف یادآور شد: تا فساد در این کشور جمع نشود، این وضع درست نمی‌شود.

بخش دوم مناظره

سوال از قالیباف درباره ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی

قالیباف در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت شما برای ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی چیست؟ گفت: بنده جلسه قبل قولی به مردم دادم، معتقدم شفاف‌سازی مهمترین موضوع برای رشد اقتصادی است.

وی گفت: من گفتم همه ما اموال خود را بر اساس قانون اعلام کنیم، البته قانون می‌گوید باید اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنیم اما من معتقدم مردم هم باید بدانند؛ کل دارایی خودم و بستگانم را در کانال تلگرامی‌ خودم گذاشته‌ام تا معلوم شود دارایی من کجاست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از کارها حل می‌شود.

قالیباف ادامه داد: برای امنیت غذایی حتی با محدودیت‌هایی که در حوزه آب داریم، باید به سمت خودکفایی اقلام غذایی برویم که سیاست‌های کلان، این مسئله را روشن کرده مخصوصاً برای روستاها با همین نگاه، صنایع کوچک و خانگی این کار را انجام می‌دهیم و اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: البته تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت حل نشود، در حوزه کشاورزی، صنایع و تولید به نقطه خودکفایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

سوال از هاشمی طبا درباره اصلاح نظام مالیاتی

سیدمصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه شما جهت اصلاح نظام مالیاتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور چیست، اظهار داشت: ابتدا لازم می بینیم مخالفت خود را نسبت به اعلام دارایی نامزدها مطرح کنم چرا که اولا این اعلام به مردم قانونی نیست و دوم اینکه ملاک فقیر بودن و دارا بودن در انتخاب رئیس جمهور شاخص نیست.

وی ادامه داد: از نامزدهای انتخاباتی که می خواهند در عوض اعلام دارایی های خود بگویند چه کسانی و به چه میزان هزینه های ستادهای انتخاباتی آنها را تامین کرده اند.

هاشمی طبا افزود: ما در خصوص مالیات ها باید درآمدهای واقعی افراد را شناسایی کنیم، حدود ۴۰ درصد کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند در زمره مالیات دهندگان قرار ندارند لذا باید سیستم مالیاتی کشور را از اساس اصلاح کنیم.

سوال از میرسلیم درباره رشد شرکت‌های دانش‌بنیان

میرسلیم در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار چیست؟ گفت: باید رابطه صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم، ما توانستیم هسته علمی را در صنعت ایجاد کنیم.

وی افزود: هسته فناوری را در دانشگاه ایجاد کردیم با استفاده از دانشجویان جوانی که آماده بودند با همکاری استادانشان در زمینه صنعت چاره‌جویی کنند و دولت باید از اینها پشتیبانی کند.

این نامزد انتخابات گفت: متاسفانه دولت یازدهم در این زمینه فرصت را پیدا نکرد یا فرصت را سوزاند، همین فرمانده محترم اقتصاد مقاومتی استفاده نفرمودند و ما جوانان را از دست دادیم برای رشد صنعت کشور.

وی گفت: وقتی که این کار انجام نشد جوانان ما با حضور در خارج از کشور و در شرکت‌هایی که رقیب ما هستند مشغول به فعالیت شدند.

سوال از جهانگیری درباره ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی

جهانگیری نیز در پاسخ به این که چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون‌زا و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟ ،گفت: من قبل از سوالم عرض کنم که آقای قالیباف شما ظاهرا آمده بودید اینجا که یک عده را تخریب کنید اما به شما اطلاعات غلط می‌دهند.  من باز ادب به خرج می‌دهم و نمی‌گویم شما دروغ می‌گویید.

وی افزود: اگر من جز خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم دارایی دیگری داشتم برای شما. آقای قالیباف تهمت نزنید. ادب، اخلاق و صداقت چیز خوبی است و آن را رعایت کنید. زندگی من از کاغذ سفیدتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راجع به مسائل اقتصادی شعار ندهید. آقای قالیباف ملت ایران از این شعارها گوششان پر است. با برنامه بگویید چه کار می‌کنید، نه اینکه فقط شعار بدهید.

وی افزود: صنعت خودرو یکی از صنایع پیچیده است و باید از قطعه‌سازی، تحقیق و توسعه‌ با برندهای معتبر دنیا مشارکت کرده، در ایران تولید و به بازارهای جهانی صادر کنیم.

سوال از روحانی درباره فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی

روحانی نیز در پاسخ به این سوال که فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست؟‌ اگر رئیس جمهور شدید در زمینه مدیریت و مهار آن چیست؟، گفت: آقای رئیسی می‌گوید من چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفتم و به جایش می‌گویند رفتید و مصوبه را گذراندید.

وی افزود: ما مصوبه را چهار سال پیش گذاشتیم، شما ظاهراً با مسائل قانونی آشنا نیستید.شما یک قاضی محترم هستید، شما اینطوری به مردم تهمت می‌زنید؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل، بدون دادگاه؟ هرکس هر تخلفی کرده باید با اشد مجازات با آنها برخورد کرد.

روحانی ادامه داد: شما اگر با فساد مخالفید در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی که یک طرفش آن قاضی بود که عزل شد یه طرفش همکار شما بود که فرار کرده و یک طرفش هم الان در ستاد انتخاباتی شما هستند. من نمی‌خواستم اینها را بگویم ولی شما این مسئله را آغاز کردید.

سوال از رئیسی درباره مقابله با فساد اداری

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری که برنامه موثر شما برای مقابله با فساد اداری به ویژه فساد سازمان یافته چیست؟، گفت: امنیت کشور، در گروه مبارزه با فساد است، زیبنده نظام اداری نیست که هر روز یک فساد را ببینیم.

وی افزود: اگر دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان کَس فاسد هست باید با حساسیت برخورد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این فساد زیر عمامه من، یا زیر عمامه آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری یا زیر کت آقای قالیباف و یا هرکس دیگری باشد اولین کسی که حساسیت داشته باشد رئیس دولت است. در دولت کار و کرامت مصمم هستیم در هیچ کجای کشور نگذاریم فساد نفوذ کند.

جمع بندی قالیباف

قالیباف در بخش جمع‌بندی گفت: دوست دارم در پایان مطالبی را به مردم بگویم، آقای روحانی و جهانگیری مطالبی را مطرح کردند و اگر نگویم، حق مردم مظلوم و همه ایرانیان را ضایع کردم.

وی افزود: امروز مشکل عدم رشد اقتصادی و فرصت‌های نابرابر در حوزه اقتصادی و اجتماعی داریم؛ آقای روحانی شما می‌گویید هر کس هست، برخورد می‌کنم، شما که مطلع هستید بستگان شما در حوزه بانکی و مالی چه کارهایی می‌کنند، چرا برخورد نمی‌کنید چون شما هم از این رانت برخوردارید.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی ۸۰۰ متر زمین به متری ۳۰۰۰ تومان در سال ۸۰ بگیرید، شجاعت برخورد با متخلف را ندارید. آقای جهانگیری به مردم بگویید ۳۸۵ متر زمین در دهه ۸۰ متری ۱۴۰ هزار تومان از بیت‌المال گرفتید، چرا اینها را به مردم نمی‌گویید؛ آیا شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید!؟

قالیباف تصریح کرد: این را می‌گوییم، می‌گویید نداریم، آن یکی دیگر را می‌گوییم، می‌گویید نمی‌شود؛ من اسناد زمین‌هایی که برای شما دو بزرگوار است را آوردم و به مردم نشان می‌دهم، به همین دلیل است که می‌گوییم نداریم، شش میلیون بیکار در کشور از کجا آمده است، ما یک درصد خاک و پنج درصد منابع دنیا را داریم چرا نمی‌توانیم این را مدیریت کنیم؛ علت آن فساد است و سیستم‌ها هوشمند نمی‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: «هر چه بگندد، نمکش می‌زنند»؛ باید شجاعانه بیاستیم و با فساد مبارزه کنیم و حق مردم را بدهیم، ما بر این باوریم که حتماً همه دلسوز مردم هستیم.

جمع بندی هاشمی طبا

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی اظهارات خود در آخرین مناظره تلویزیونی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس اگر امام به مردم می گفتند که چون من شما را دوست دارم شما برای حفظ جان خود به پناهگاهها بروید آن اتفاقات خوبی که شاهدش بودیم هرگز رخ نمی داد.

وی با بیان اینکه ما نباید برای گرفتن 4 رای از مردم، خود را به عنوان بزرگترین دوستدار مردم معرفی کنیم، تصریح کرد: از برخی آقایان نامزدها سئوال می پرسیم که در خصوص تامین منابع مالی یارانه 3 برابری که وعده اش را می دهند بگویند و آنها پاسخ می دهند که منابع آماده است.

هاشمی طبا گفت: من معتقدم که حفظ ایران به عنوان اولویت دولت ها باید در دستور کار قرار بگیرد، من به جای تظاهر به دوست داشتن فقرا گفتم که باید از همه مردم بویژه محرومین، خانواده های مستعضف، معلولین و ناتوانان در جامعه حمایت کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: دولت ها باید به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای افزایش تولید به منظور صادرات و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای حفظ ایران، بپردازند.

جمع بندی میرسلیم

میرسلیم در جمع بندی سخنانش گفت: من ادعای معجزه برای حل مشکلات کشور را ندارم مگر با یاری خود شما ، لطف خداوند و البته داشتن برنامه مستقل و عزم جزم برای باز کردن گره ها.

وی مهمترین مساله کشور را فساد در دستگاه های اداری دانست و گفت: سایر فسادها ناشی از فساد دستگاه های اجرایی است. من با رباخواری در دستگاه های اداری که موجب بی چارگی خانواده ها شده جنگ خواهم کرد. البته مبارزه جدی با فساد خواسته شما مردم و مقام معظم رهبری است که جز با انتخاب افراد پاک دست میسر نخواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت من دولت مردانه فاسد نخواهد بود. مهار تورم با افزایش تولید و خدمات هنر است، دولت یازدهم با ایجاد رکود اقتصادی تورم را کنترل کرد که عین بی هنری است و کمر مردم و اقتصاد را شکسته است.

میرسلیم افزود: با شناختی که توسط دفاترمان از سراسر کشور داریم برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه توسعه صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده که شایسته مردم نیست را داریم.

وی رسیدگی به وضع کارگران و کارمندان دولت را یکی دیگر از برنامه های خود اعلام کرد و گفت:توجه به روستاییان و عشایر از اولویت های دولت ماست. از طرفی توجه به کارگاه های تولیدی کوچک و به کارگیری جوانان در شرکت های دانش بنیان در صدر برنامه های ماست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به نامزدهای دیگر گفت: سلام دانشجویان را به شما می رسانم و می گویم که آنها منتظر اجابت دعوت شان از شما برای حضور در میان آنهاست، این دعوت را پاسخ دهید.

جمع بندی روحانی

حسن روحانی در جمع بندی سخنان خود گفت: من بعضی از نکات را مایل نبودم که مطرح کنم اما مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم. من اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف که به من داده شده بود را  منتشر می کردم الان آقای قالیباف اینجا ننشسته بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این پرونده در دست من بود اما در دبیرخانه دعوا کردم که موقع انتخابات نباید هیچ کس مطلع شود. آقای قالیباف شما که طرح تان همیشه لوله کردن بود. هر وقت به دبیرخانه می آمدید می گفتید بگذارید من این دانشجویان ظرف دو ساعت لوله می کنم. اگر ما جلوی شما نایستاده بودیم الان همه دانشگاههای ما پر از لوله بود.

روحانی ادامه داد: آقای قالیباف نمی خواهد شما درباره املاک و اموال مردم صحبت کنید. همه اموال ما به قوه قضائیه اعلام شده است. شما هم باید طبق قانون اعلام می کردید. چرا نکردید حالا اینجا ریاکاری می کنید؟

وی اظهار داشت: من در تهران اگر یک خانه بیشتر داشتم مال شما و اگر جایی تخلف شده شما با آن تخلف شکایت کرده و دنبال کنید. آن زمین را هم شما می دانید که معوض چه بوده است و خبر دارید اما الان جور دیگری مطرح می کنید.

روحانی گفت: اگر از زمین خیلی نگرانی دارید به طرقبه هم سری بزنید و ببینید بستگانتان چه کرده اند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رئیسی هم گفت: آقای رئیسی شما راجع به من هرچه می خواهید بگوید هر تهمتی که هم می خواهید بزنید به هر حال دست شما باز است و هر کاری که می خواهید بکنید. می توانید همه علما را دستگیر کنید باید بپرسیم علما چه از شما کشیده اند.

وی ادامه داد: فقط یک چیز از شما تقاضا دارم. خواهش می کنم امام رضا را برای مردم بگذاریم. امام رضا را تو رو به خدا جناحی نکنید. امام رضا را حزبی نکنید. امام رضا افتخار همه ایرانیان و همه شیعیان است. اگر نبات و پارچه سبز می خواهید برای روستاها بفرستید بگذارید برای بعد از انتخابات. الان جلوی آن را بگیرید.

روحانی در پایان تصریح کرد: نهادهای انقلابی که برای شما از شهرها با اتوبوس جمعیت می آورد بپرسید پول اینها را از کجا می آورند. از بیت المال استفاده می کنند. شما قاضی هستید باید برخورد کنید.

وی گفت: مردم ایران ما ۴ سال پیش با هم عهد بستیم. در برابر تحریم ها ایستادگی کردیم. تحریم های ظالمانه ای که می توانست هر روز برای ما جنگ درست کند. بهانه تحریم ها را از بین بردیم. الان به ملت ایران اعلام می کنم در ۴ سال بعد غیر از تحریم های هسته ای که در این ۴ سال برداشتم بقیه تحریم های ملت ایران را به خوبی و با قدرت برخواهم داشت و عزت ایران را به ملت ایران برخواهم گرداد.

وی گفت: مردم، ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم و رسیدیم و ادامه خواهیم داد. ما با هم تعهد کردیم که تورم را کاهش داده و تک رقمی کنیم و این کار را کردیم.

جمع بندی جهانگیری

اسحاق جهانگیری در آخرین بخش اظهارات خود در برنامه مناظره امروز با توصیه به مردم مبنی بر اینکه حتماً در انتخابات شرکت و به سوابق نامزدها نگاه کنید، گفت: آیا کسانی که تحریم‌ها را برای کشور فرصت می‌دانند، به نفع کشور نیستند؟

وی با بیان اینکه از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم، عنوان کرد: اوضاع منطقه نگران‌کننده است؛ جنگ‌طلب‌ها در جای‌جای جهان سرکار آمده‌اند و در این شرایط باید از کشور مراقبت کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: نباید دوباره بگذاریم سفره مردم کوچک‌تر شود، ما زمانی برای آزمون و خطا نداریم و باید تلاش کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه برنامه‌های وسیعی برای توسعه کشور پیش‌بینی شده، به طرح «سهام عدالت» اشاره کرد و اظهار داشت: سهام عدالت را واقعی خواهیم کرد و ۵۰ میلیون نفر از مردم در بهترین کارخانه‌ها سهامدار خواهند شد.

وی افزود: از شهریور امسال هر فرد تحت پوشش کمیته امداد صاحب ۱۰ میلیون تومان از سهام کارخانه‌ها خواهد شد.

جمع بندی رئیسی

رئیسی در بخش جمع بندی گفت: در ارتباط با منابع لازم برای هدفمندی یارانه ها، همه منابع بررسی شده و کارشناسی دقیق هم صورت گرفته است. در عین حال می خواهیم از فرار مالیاتی جلوگیری  شود و ما هم در این رابطه قاطع هستیم و با این مسائل برخورد می کنیم.

وی افزود: قاچاق کالا از سوی افراد و دوست و آشنایان دولتمردان را رسیدگی خواهیم کرد و از ادامه آن جلوگیری می کنیم؛ ضمن اینکه از دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری خواهیم کرد و معتقدیم که اگر جلوی هزینه های اضافی و روحیه اشرافی گری گرفته شود، می توان یارانه را به دهک های پایین جامعه رساند و وضعیت متفاوتی را ایجاد کرد؛ کما اینکه دولت به تازگی نسبت به کسانی که تحت حمایت سازمان های کمیته امداد و بهزیستی بوده اند، یارانه را افزایش داده است.

رئیسی گفت: من سخنور نیستم و روحیه قضایی دارم؛ ضمن اینکه در مورد رسیدگی به فساد نزدیکان هم، اگر آقای روحانی با حضور دادستانی در دفترش، مساعدت لازم را برای برخورد با این پرونده ها صورت می داد و تشکیک نمی کرد، کار به شکل دیگری پیش می رود.

وی تصریح کرد: در رابطه با سیاست خارجی، اطلاعات من کمتر از شما آقایانی که اکنون صحبت می کنید، نیست و فقط در حوزه برجام، کار به شکل دیگری پیش می رود. ضمن اینکه ارتباطات خارجی را به اعتبار جایگاه اداری خود، به خوبی برقرار کرده اند. چرا می خواهید تهدید و برخورد کنید. این کار اخلاقی نیست.

رئیسی گفت: اطلاعات بنده نسبت به مسائل سیاست خارجی اطلاعات کمتر از شما نیست ضمن اینکه چرا نسبت به مساله آزادی های سیاسی، مردم را می ترسانید، آزادی های سیاسی وظیفه دولت است و باید به عنوان دولت آن را تضمین کرد.

وی اظهار داشت: مگر خدا زبان را برای کردها آزاد کرده است، این قانون اساسی است که آزادی زبان، لباس را برای کردها ارایه داد؛ پس دولت باید این موارد را تضمین کند. ما شهروند درجه یک و دو و سه نداریم؛ من باید رئیس جمهور 80 میلیون نفر باشم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • روح الله

    آقای روحانی روی موارد زیر بیشتر باید مانور می داد
    1- حضور رئیسی در قوه قضائیه بویژه دوه احمدی نژاد وفساد های کلان آن دوره
    2-ریاست دادگاه ویژه روحانیت از سوی رئیسی و برخورد با مخالفان سیاسی
    3- معرفی شفاف بنگاهها وارگان های خصولتی که گفت امنیتی ونظامی بودند
    4- هزینه تبلیغات نامزد ها و مصرف بیت المالها برای ستادهایشان

  • دارابی

    سرمایه ها و منابع دولتی و ملی به جیب جهانگیری و هم باندی هاش و چهار شعار زیبا ی رنگارنگ هم نصیب مردم.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه