English

زیباکلام در مناظره انتخاباتی با جبرائیلی:

تمام مشکلات ما ناشی از وجود اقتصاد دولتی است/ متأسفم برای خودمان که به این نقطه از بی‌اخلاقی رسیده‌ایم

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور این است که اقتصادمان دولتی است و باید برای آن فکری کنیم.

تمام مشکلات ما ناشی از وجود اقتصاد دولتی است/ متأسفم برای خودمان که به این نقطه از بی‌اخلاقی رسیده‌ایم

به گزارش خبرگزاری موج، صبح امروز مناظره ای بین سیدیاسر جبرائیلی  و صادق زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با موضوع « بررسی عملکرد 4 ساله دولت یازدهم» برگزار شد.

در ابتدای این مناظره صادق زیباکلام در پاسخ به سؤالی پیرامون انشاءخوانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم گفت: کاش فقط مشکل ما همین‌ها بود، کاش مشکل همین طفره رفتن و انشاء‌خوانی بود و من فکر می‌کنم آنقدر تقوا و اخلاق سیاسی در جامعه ما سقوط کرده که این مسئله هیچ است و پوپولیسم و دروغ گفتن مثل آب خوردن شدن است.

وی با بیان اینکه مگر نگفتید حکومت از آب دهان بز نیز کم بهاتر است، افزود: اگر قرار بر این است که به رفتار این شش نامزد نگاه کنیم ابتدا باید بگوییم چرا دیگر برای اخلاق ارزشی قائل نیستیم و متأسفم برای خودمان که به این نقطه رسیده‌ایم.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ عملکرد دولت از نظر شما قابل دفاع نیست و برجامش دروغ و هر اقدام فریب بوده است. شما می‌خواهید به مخاطب این را القا کنید که چون دولت دستاوردی نداشت بنابراین انشاء‌خوانی کرد چرا که حرفی برای مطرح کردن نداشته‌اند اما کسی که کارنامه‌اش از 84 تا 92 موجود است این نوع اظهاراتش جوک و طنز است.

در ادامه این مناظره زیباکلام پیرامون عصبی بودن رئیس جمهور  و توهین به منتقدان و همچنین خورد کردن دهان کارگران و نسبت آن با اخلاق‌مداری خاطرنشان کرد: بی‌اخلاقی و پوپولیسم یعنی شما سیاست پرداخت یارانه وضع کنید در حالی که عملاً برای بهره‌برداری سیاسی است. شما یک کشور را پیدا کنید که به صورت فله‌ای به مردم خود ماهیانه مبلغی را بدهد و آیا این درست است به کسی که 5 میلیون در ماه درآمد دارد 45 هزار تومان و به کسی که ماهیانه 500 هزار تومان درآمد دارد نیز 45 هزار تومان بدهید، در حالی که آن فردی که درآمد کمی دارد هیچ بهره‌ای از این پول نمی‌برد و دردی از آن دوا نمی‌کند. 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه متوسط بودجه عمرانی کل کشور در 5 سال گذشته به 100 میلیارد هم نمی‌رسد، گفت: اما کل بودجه عمرانی سال 95 معادل 35 هزار میلیارد تومان بود و آنچه خرج شده 13 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: خودشان هم می‌دانند این سیاست از اول نادرست بوده اما برای اصلاح این وضع مجلس به دولت پاس می‌دهد و دولت به مجلس و مجلس نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام سانتر می‌کند و اینها بدبختی این کشور است و این اقتصادی است که ما بعد از 40 سال در کشور ایجاد کرده‌ایم حالا شما باز بگویید چرا دولت انشاء می‌خواند. 

زیباکلام افزود:‌ در کشوری که تحزب نیست و شورای نگهبانی دارد که خلاف قانون و مثل آب خوردن افراد را ردصلاحیت می‌کند باعث می‌شود انتخابات کشور این‌طور شود و حاصل آن مناظره‌هایی است که می‌بینید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویکرد اقتصادی دولت یازدهم و رانت اطلاعاتی برخی دولتی‌ها خطاب به جبرائیلی خاطرنشان کرد: این آقایان چون رسانه، رادیو و تلویزیون دست‌شان است کل سال هرچه می‌خواهند می‌گویند و ادعا می‌کنند زیباکلام چاکر رضاشاه است و دلش برای کشور نمی‌سوزد و سعی دارند مشکلات اقتصادی کشور را به واردات دختر وزیر نسبت دهند.

وی ادامه داد: کاش مشکلات اقتصادی کشور همین‌ها بود در حالی که بعد از ۴۰ سال از درو و دیوار کشور مفاسد اقتصادی می‌ریزد و مقایسه کنید در زمان پهلوی ما چند فقره پرونده فاسد اقتصادی داشتیم که البته من آماری ندارم اما این مسئله به وفور بوده است و همه مردم نیز شاهدش بوده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در عین حال اظهار داشت: البته این نظام هم سادیسم ندارد که بخواهد مفاسد اقتصادی زیاد شود اما نمی‌خواهند مسائل را عمیق بررسی کنند و به همین دلیل رئیس جمهور و وزیر معاون اول نقد می‌کنند.

زیباکلام با طرح این سؤال که آیا به اندازه جمهوری اسلامی کشوری سراغ دارید که این همه نهادهای مچ‌گیری داشته باشد، تصریح کرد: اما حاصل آن دزدخانه شده است و دلیل آن نیز آن است که اقتصاد ما دولتی شده است و می‌توان گفت عامل مفاسد اقتصادی نه روحانی، نه احمدی‌نژاد و نه دختر وزیر و پسر قالیباف است بلکه عامل اصلی اقتصاد دولتی است.

وی ادامه داد: تنها کسی که تاکنون خواسته این اقتصاد ناکارآمد را از بین ببرد و به آن کلنگ زده است مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است که انشاءالله نور به قبرش ببارد.

زیباکلام گفت: تمام کشورهایی که اقتصادشان موفق شد در اقتصاد دولتی را گل گرفتند در حالی که اینجا بخش خصوصی باز هم باید تحت نظارت حکومت باشد و من تأکید می‌کنم که هیچ اقتصاد دولتی موفقی سراغ نداریم آیا اقتصاد زیمباوه، سوریه و کره شمالی خوب بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصلاً  همه دولت یازدهم فاسد و دزد ولی سؤال این است که چرا نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم، چون تولید در ایران گران است و بازارهای خود را در عراق و افغانستان از دست داده‌ایم و این کشورها از هند وارد می‌کنند چون از ایران ارزان‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای مناظره سوم نامزدهای دولت لیست اموال خود را می‌آورند و آیا آقای روحانی بحث مناظره با دولت قبل را خواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: همه تلاش من این بود که بگویم اقتصاد جمهوری اسلامی مشکلات اساسی دارد و در همه دولت‌ها این مشکلات وجود داشته است و نباید آدم‌ها را زیر سؤال ببریم.

زیباکلام تأکید کرد: ساختار جمهوری اسلامی کج است اما آقای جبرائیلی است می‌گوید این وضعیت ناشی از حضور لیبرالیسم است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: مجموعه کشورهایی که ظرف سه دهه گذشته جهش اقتصادی داشته‌اند مانند هند، برزیل و مالزی همگی یک کار انجام داده‌اند و آن اینکه اقتصاد دولتی خود را با کلنگ خراب کردند. اما اینجا نفس کشیدن اقتصادی ما هم باید با نظر حکومت باشد.

وی افزود: اگر پای حرف‌های فعالان اقتصادی بنشینیم آنها خون گریه می‌کنند و سؤال چه کار اقتصادی می‌توان در جمهوری اسلامی کرد که مالیات و هزینه تولید و بهره‌وری را تأمین کند و در آخر برای تولیدکننده سودی هم داشته باشد. این مسئله جز با دزدی محقق نمی‌شود چرا که نرخ بهره بانکی در جمهوری اسلامی بالای ۲۰ درصد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین گفت: فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء چه ربطی به دولت دارد در صورتی که آن‌ها حتی یک ریال هم مالیات نمی‌دهند اینها به چه کسی باید پاسخگو باشند؟ خودشان واردات و صادرات می‌کنند، خودشان هواپیما دارند و هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و سؤال اینکه آیا در کشورهای غربی نیز همین‌طور است.

زیباکلام با بیان اینکه آقای جبرائیلی درباره افراد و دختر وزیر صحبت می‌کند تا من درباره پسر قالیباف که زمینی را مدرسه کرده است صحبت کنم، اظهار داشت: این مسائل معلول یک علت است. امنیت اقتصادی بسیار مهم است بنده در سال ۱۳۹۲ که نصف آن برای دولت روحانی و نصف دیگرش برای احمدی‌نژاد است را مثال می‌زنم؛ تحریم‌ها باعث شد شرکت‌های بزرگ غربی اعم از شل، توتال و... نتوانند در میادین مشترک حضور داشته باشند و حفاری کنند و ما این تکنولوژی گران و پیچیده را نداشتیم و نتوانستیم بهره‌برداری کنیم در چنین وضعیتی قطر تمام این منابع را بلعید آیا بگوییم مرگ بر آمریکا که قطر این همه منابع را بلعید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه