English

سرلشکر صفوی در دانشگاه افسری امام علی (ع):

نیروهای مسلح برای حفظ امنیت کشور به درک مسائل سیاسی نیاز دارند

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: نیروهای مسلح باید درک و بصیرت سیاسی داشته باشند تا بتوانند از امنیت ملی کشور و انقلاب اسلامی دفاع کنند.

نیروهای مسلح برای حفظ امنیت کشور به درک مسائل سیاسی نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری موج، سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه افسری امام علی ارتش،با بیان اینکه استراتژی سیاسی نظامی ایران در اوایل دفاع مقدس حملات پی در پی به ارتش عراق بود،گفت: بنابر همین استراتژی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی 9 ماه چهار عملیات مشترک پیروزمندانه انجام دادند و با این کار می‌خواستیم مانع سازماندهی مجدد ارتش عراق بشویم.

وی افزود: این چهار عملیات شامل عملیات ثامن الائمه در 5 مهرماه سال 60، عملیات طریق القدس در آذرماه سال 60، عملیات فتح المبین در دوم فروردین ماه سال 61 و  عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت ماه سال 61 بود که موجب آزادسازی بیش از 8 هزار کلیومتر مربع از 16 هزار کیلومتر مناطق اشغال شده کشور شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با برشماری علل پیروزی در این چهار عملیات خاطرنشان کرد: تکیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر عوامل معنوی، وحدت میان ارتش و سپاه، ایمان و برتری فکری در طرح ریزی عملیات‌ها و اشراف اطلاعاتی از مهمترین دلایل پیروزی ما در این عملیات ها بود.

سرلشکر صفوی افزود: از آنجا که دور عملیات‌های ما معمولا در بازه‌های 6 الی 9 ماهه بود، عراق تصور نمی‌کرد که با گذشت کمتر از دو ماه از عملیات فتح المبین، نیروهای مسلح ایران بتوانند دست به یک عملیات بزرگ دیگر بزنند، بنابراین ما دشمن را در زمان و تاکتیک غافلگیر کردیم.

وی ادامه داد: برای این کار نیروهای اطلاعاتی ما حین عملیات فتح المبین، در حال شناسایی منطقه برای عملیات بعدی یعنی بیت المقدس بودند.

جانشین وقت فرمانده کل سپاه در قرارگاه کربلا در عملیات بیت المقدس، در تشریح دلایل پیروزی عملیات تصریح کرد: اتخاذ راهبرد جنگ انقلابی در مقابل جنگ کلاسیک ارتش عراق و استفاده از تاکتیک‌های غیرقابل تصور برای دشمن مانند تاکتیک "حمله به قلب منطقه"، از جمله عوامل پیروزی ما در عملیات بیت المقدس و غافلگیری و شکست ارتش بعث عراق بود.

سرلشکر صفوی توسعه سازمان رزم در سپاه را یکی دیگر از شاخصه‌های عملیات بیت المقدس عنوان کرد و افزود: سپاه پاسداران در عملیات ثامن الائمه با 15 گردان وارد عملیات شد، در عملیات طریق القدس ما 3 تیپ "14 امام حسین(علیه السلام) تیپ 25 کربلا و تیپ 31 عاشورا" را تشکیل دادیم و آن را در عملیات فتح المبین به 12 تیپ و در عملیات بیت المقدس به 15 تیپ رساندیم که این توسعه سازمان رزم و سازماندهی نیروها حین جنگ دارای پیچیدگی‌های فراوان بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه رژیم بعث عراق قصد نداشت از خرمشهر خارج شود تصریح کرد: زمانی که نیروهای ما در عملیات بیت المقدس توانستند وارد خرمشهر شوند، بیش از 10 هزار عراقی در شهر حضور داشند که همگی آنها به اسارت نیروهای اسلام درآمدند؛ این نشان می‌دهد که رژیم بعث عراق هرگز نمی‌خواست خرمشهر را از دست بدهد، در غیر این صورت به نیروهایش دستور عقب نشینی می‌داد.

وی در پاسخ به یکی از سولات راجع به  نیروهای مسلح و سیاست افزود: به فرموده حضرت امام خمینی(ره) ورود نیروهای مسلح به دسته بندی‌ها و احزاب سیاسی ممنوع است. اما نیروهای مسلح به خصوص فرماندهان عالی آن باید درک و بصیرت سیاسی داشته باشند و تحولات سیاسی را در محیط ملی، منطقه‌ای و بین المللی به خوبی بشناسند تا بتوانند از امنیت ملی کشور و انقلاب اسلامی دفاع کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه