English

لاریجانی:

ایران به همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورها معتقد است/ بنا نداریم در تفکر اسلامی دیوار بکشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «پرش‌های علمی ایران بعد از انقلاب خوب و ارزشمند بوده است» گفت: ریشه این امر به آزادی فکر و اندیشه بر می‌گردد که در بین متفکرین تشیع بیشتر گرایش وجود داشته است.

ایران به همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورها معتقد است/ بنا نداریم در تفکر اسلامی دیوار بکشیم

به گزارش خبرگزاری موج، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب طی سخنانی اظهار کرد: در سال‌های گذشته همیشه در وضعیت‌های متفاوت در کشور ما نمایشگاه برگزار شده و این علاوه بر نمایشگاه‌های استانی است که در طول سال برگزار شده است و نشانگر تعلق ایرانیان به فکر و اندیشیدن است.

رئیس قوه مقننه همچنین بیان کرد: ایرانیان با توجه به تتبعات باستانی خود به لحاظ زمانی از مقوله تفکر برخوردار بوده و بعد از اینکه اسلام به ایران آمده نیز حوزه تأملات عقلانی وسیع شده است.

وی با تأکید بر اینکه عقلانیت و توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانان عمیق و گسترده است، گفت: کتب زیادی از فیلسوفان و متفکران ایرانی وجود دارد که نشان‌دهنده گرایش علمی آنان بوده است و در واقع تأملات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی امری ریشه‌دار و در ذات تفکر اسلامی قرار گرفته است و آنقدر تولید فکر در حوزه اسلامی عمیق بود که در قرون وسطی و در غرب شاهد تاریکی علمی و تعطیلی مراکز بودیم و این جریان تا حدی پیش رفت که آثار ابن سینا به عنوان کتاب‌های مرجع در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و یک نهضت و جریان ابن سینایی در اروپا متأثر از آثار او ایجاد شد.

رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه رهبران جمهوری اسلامی ایران به حوزه علمی بسیار بوده و دامنه آن را وسیع دیده‌اند و با پیگیری‌های جدی که داشته‌اند زمینه رشد را فراهم کردند و در واقع پرش‌های علمی ایران خوب و ارزشمند بوده اما برخی چون جنبه تبلیغاتی داشته بیشتر به چشم آمده است.

وی تصریح کرد: ریشه این امر به آزادی فکر و اندیشه در بین متفکرین تشیع برمی‌گردد. ما از آزادی فکر و اندیشه ضرر نکردیم بلکه بالندگی تفکر اسلامی را شاهد بودیم و آنجایی که جلوی آزادی گرفته شود بالندگی ضرر می‌کند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: برخلاف حرف‌هایی که برخی از سیاستمداران وامانده منطقه می‌زنند سطح جمهوری اسلامی بالاتر از این است که دنبال هلال شیعی باشد. ایران دنبال هلال شیعی نیست، تأسف می‌خورم از اینکه یکی از شاهان منطقه کراراً این حرف را مطرح می‌کند. ما همه مسلمانان را در یک ردیف می‌نامیم و ارج می‌نهیم.

لاریجانی افزود: با تروریست‌ها و افراطی‌ها مخالف بوده و با ‌آنها در ستیز هستیم. امروز چون دست به اسلحه برده‌اند جلوی آنها ایستاده‌ایم اما ستیز فکری از دیرباز وجود داشته است. امروز چون دست به سلاح بردن برد تبلیغاتی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در ارتباط با سایر کشورها ایران به یک همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورها معتقد است و بنا نداریم در تفکر اسلامی دیوار بکشیم مانند برخی از کشورها گرایش به ملیت به معنی گرایش به دیوار کشی نیست. باید کشورهای دیگر این را بدانند که منطق ایران نه دیوارکشی است نه جدا کردن خود با عناوین باطل هلال شیعی.

رئیس قوه مقننه در ادامه بر سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ تأکید کرد: بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شده‌اند اگر لازم باشد به صندوق توسعه ملی سفارش می‌کنیم که کمک‌هایی انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: برخی از ناشرین در حوزه صادرات کتاب فعالیت دارند اما در این بخش با معضلاتی مواجه هستند. لذا به وزیر فرهنگ توصیه می‌کنم در حوزه صادرات صندوقی مانند صندوق تشویق صادرات در حوزه نشر ایجاد شود تا بتواند پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: مخالف یارانه دادن به حوزه نشر نیستیم اما کلید این مسأله دست دولتی‌ها است. یک روز این کار را انجام می‌دهند و یک روز انجام نمی‌دهند.

وی افزود: شعارهایی درباره افزایش یارانه‌ها داده می‌شود که به صلاح کشور نیست، منابع آن هم وجود ندارد. البته این مسأله از شئونات دولت نیست از شئونات مجلس است و مجلس با این روش‌ها مخالف است. اکنون هم منابعی نیست اگر هم وجود داشت باید به چرخه تولید اختصاص یابد.

وی در پایان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب پدیده مبارکی است و همانطور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم امیدواریم استقبال رو به رشدی داشته و این حرکت مستدام باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی