English

صادقی در دیدار با فعالان نشریات دانشجویی:

بازداشت هنگامه شهیدی و مراد ثقفی را پیگیری می‌کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موضوع بازداشت هنگامه شهیدی را حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با رهبری در میان گذاشته است و درباره مراد ثقفی نیز نامه‌نگاری انجام شده و در حال پیگیری هستیم و سعی می‌کنیم در حد امکانات مجلس این مسائل را پوشش دهیم.

بازداشت هنگامه شهیدی و مراد ثقفی را پیگیری می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمود صادقی در اولین نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با نشریات دانشجویی کشور در پاسخ به پرسش نشریه «رخداد» دانشگاه زنجان درباره وجود مصوبه‌ای در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی، مبنی بر نبود منع قانونی برای انتشار عکس سیدمحمد خاتمی، جلوگیری ز ابلاغ آن و پیگیری‌ نکردن این موضوع از وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس، اظهار کرد: کار رسانه‌ای و مطبوعاتی خطیر است. البته همگی باید تابع قانون باشند و بدون تکلیف گذاشتن یک نشریه در نهاد قضایی یعنی فشار و جلوگیری از فعالیت آزادانه نشریات. ما در مجلس نیز نمی‌توانیم به پرونده‌ها به‌صورت مستقیم وارد شویم اما از طریق سوال از وزیر دادگستری می‌توانیم بر ساز و کار دادگستری نظارت کنیم.

وی در پاسخ به پرسش نشریه «صفیر» دانشگاه تهران درباره بازداشت یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه قم و کیفیت پیگیری این موضوع توسط نمایندگان مجلس، اظهار کرد: من مدتی است پیگیر این موضوع هستم. هرچند ارتباط گرفتن با برخی نهادها برای رایزنی در این موضوعات بسیار دشوار است اما با مسئولان مربوطه در نهادهای نظامی صحبت کرده‌ام و در چنین شرایطی طبق قانون آیین دادرسی فرد باید ظرف ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شود و ما نمایندگان با تمام محدودیت‌هایی که داریم این موضوع را در حد امکان پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش نشریه «امروز» دانشگاه بوعلی همدان درباره اقدامات صورت گرفته برای مجوز برخی تشکل‌های دانشجویی، برنامه وزارت علوم برای تغییر مدیریت دانشگاه بوعلی و حفاظت از دانشگاه در برابر برخی نهادهای امنیتی، گفت: مطالباتی که به آنها اشاره شد همگی از سوی مجلس پیگیری می‌شود اما باید دقت کنیم که این مشکلات به گونه‌ای حل شوند که دولت تضعیف نشود و در عین حال تمامی ابزارهای نظارتی قانونی را هم به کار ببریم.

صادقی در پاسخ به پرسش نشریه «نور الانوار» دانشگاه تربیت مدرس، درباره علت اجرایی‌نشدن برخی حقوق پیش‌بینی شده در منشور حقوق دانشجویی، اظهار کرد: منشورهایی مثل منشور حقوق شهروندی و منشور حقوق دانشجویی به عنوان یک سند قانونی به تصویب نرسیده‌اند اما بعضی موارد مصرح در آن، همین الان هم در قانون پیش‌بینی شده است و انتشار آن از این جهت امیدوارکننده است که رئیس‌جمهور به دنبال پیگیری حقوق شهروندی است و وزارت دادگستری نیز یک معاونت در زمینه پیگیری حقوق شهروندی منصوب کرده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین در پاسخ به پرسش نشریه «رسا» دانشگاه زنجان درباره اقدامات نمایندگان برای جلوگیری از اقدامات فراقانونی برخی نهادها در فضای دانشگاه، اظهار کرد: کاری که خود من سعی می‌کنم انجام دهم این است که اموری که قابل پرسش نیست را قابل پرسش کنم. به خصوص این کار درباره قوه قضاییه انجام شد و تابویی در این زمینه شکسته شد. نتیجه این اتفاق این بود که قبلا به سختی می‌توانستیم با قوه قضاییه ارتباط بر قرار کنیم اما حالا راحت‌تر می‌توانیم با آن‌ها تعامل کنیم.

وی ادامه داد: درباره سپاه هم معتقدم که این نهاد نیز از سوال‌کردن مصون نیست و من هم در مواضع خودم به مداخله نکردن نهادهای نظامی در انتخابات تاکید کرده‌ام و اتفاقا پس از آن موضع‌گیری، خود مسئولان عالی‌رتبه سپاه تصریح کردند که با دخالت برخی فرماندهان‌شان در انتخابات برخورد کرده‌اند.

صادقی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش نشریه «عصر ترقی» دانشگاه امیرکبیر درباره بازداشت هنگامه شهیدی و مراد ثقفی و پیگیری این موضوع از جانب نمایندگان مجلس، گفت: درباره خانم شهیدی که عضو حزب اعتماد ملی هم هستند، پیگیری و با آقای منتجب‌نیا نیز صحبت کردم و ایشان هم در دیدار با مقام معظم رهبری موضوع را مطرح کرده‌اند و درباره آقای ثقفی هم نامه‌نگاری انجام شده و در حال پیگیری هستیم، اما به هرحال پیگیری مسائلی که نهادهای امنیتی در آن دخیل هستند، کار دشوار است ولی ما در حد امکانات مجلس سعی می‌کنیم این مسائل را پوشش دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: تشدید فشارها در این یکی دوماه برای کنترل شرایط در انتخابات است و در موضوع ادمین‌های کانال‌های تلگرام نیز واقعا شرمنده‌ایم که نتوانستیم کاری انجام دهیم اما شنیده شده که احتمالاً تا پایان انتخابات آزاد نخواهند شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به پرسش نشریه «سرو» دانشگاه هنر اصفهان درباره وجود بی‌نظمی در انتصاب‌ها در شهرهای مرکزی و اقدامات نمایندگان مجلس در این زمینه، اظهار کرد: ما در حد بضاعت در حال پیگیری این موضوع در وزارتخانه‌ها هستیم، اما اقای روحانی انتخاب‌هایی که در خصوص وزارت علوم داشت همواره همسو با مطالبات دانشگاه‌ها بود. از دکتر نجفی، دکتر توفیقی و دکتر فرجی دانا در این زمینه می‌توان نام برد و آقای فرهادی هم از نیروهای اصیل و هم‌سو هستند که مقداری محتاطانه عمل می‌کنند اما قطعا در دوره بعدی آقای روحانی که ان‌شاءالله با حضور گسترده مردم انتخاب خواهند شد، باید در این زمینه افرادی هم‌سوتر و مطالبه‌گرتر منصوب کنند.

وی در پایان در پاسخ به پرسش نشریه «باران» دانشگاه علامه طباطبائی درباره علت اصلاح‌ نکردن قانون آیین دادرسی کیفری در مجلس، گفت: آیین دادرسی جدید، قانون بسیار مناسب و خوبی است ولی درکل در نظر داشته باشید که اصلاحات قضایی به صورت آرام و تدریجی و موردی انجام می‌شود که خود من قصد دارم به کمیسیون قضایی بروم و در آنجا پیگیر این موضوع مهم باشم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه